قبلاً در مورد خمیر مارزیپان صحبت کرده بودیم و دستور تهیه آن را ارائه کرده بودیم. خمیر مارزیپان هم مثل خمیر بادام (almond paste) از آسیاب کردن بادام و ترکیب آن با چند ماده دیگر تهیه می‌شد. اما باید توجه داشت که خمیر مارزیپان مخصوص تزیینات کیک و شیرینی است. یعنی در واقع هدف اصلی آن تزیین است و در تهیه خود شیرینی یا کیک مورد استفاده قرار نمیگیرد.

برخلاف آن، خمیر بادام در تهیه کیک و شیرینی‌های مختلف به کار می‌رود و طعم فوق‌العاده‌ای به آنها می‌دهد. همان طور که می‌دانید بسیاری از شیرینی‌های خوشمزه از بادام تهیه می‌شوند. مثل شیرینی ماکارون  (macaroon) فرانسوی‌ها یا همان آمارتی (amaretti) ایتاالیایی‌ها. در شیرینی‌پزی ایران هم شیرینی‌های بادامی خوشمزه وجود دارند. مثل شیرینی قرابیه که در اصل مربوط به آذربایجان است و از پودر بادام، سفیده تخم مرغ و شکر تهیه می‌شود.

زحمت تهیه شیرینی‌های بادامی شاید کمی بیشتر از شیرینی‌های دیگر باشد چون باید آرد آن را که از بادام است خودتان تهیه کنید. اما قطعاً ارزشش را دارد چون خمیر بادام خانگی هم طعم بسیار خوبی دارد و هم از خالص بودن و سلامت آن اطمینان دارید.

 

طرز تهیه خمیر بادام

  همان طور که قبلاً در مورد خمیر مارزیپان توضیح دادیم، اگر به بادام پوست کنده دسترسی ندارید می‌توانید بادام‌ها را به مدت ۵ دقیقه در آب جوش بریزید و بعد پوست آنها را جدا کنید. در این صورت قبل از شروع به تهیه خمیر، صبر کنید تا بادام‌ها کاملاً خشک شوند و بعد آنها را اندازه‌گیری کنید.   حال بادام‌های پوست‌کنده را در آسیاب یا غذاساز آسیاب کنید تا کاملاً پودر شوند (حدود ۱ دقیقه). طبیعی است که گلوله‌های به هم چسبیده‌ای در پودر بادام مشاهده شود. این به دلیل وجود روغن در بادام است. پس نگران نباشید و به انجام مراحل ادامه بدهید.   almond-paste1   سپس، سفیده تخم مرغ، پودر قند و عصاره بادام را اضافه کنید و دوباره غذاساز یا آسیاب را روشن کنید و یکی دو دقیقه بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند.   almond-paste-2   روی سطح صاف و تمیزی کمی پودر قند بپاشید. مایه آماده شده را روی سطح قرار دهید. کمی آن را ورز بدهید و سپس آن را به شکل استوانه‌ای در بیاورید و داخل سلفون یا کیسه پلاستیکی بپیچید.   almond-paste-3   حدود ۱ ساعت خمیر را در یخچال قرار دهید تا سفت و آماده مصرف شود. می‌توانید خمیر بادام را تا یک هفته در یخچال نگهداری کنید.