آش عدس یه آش خوشمزه و بسیار مقویه که هم برای زمستونا که سرما میخورین و هم برای افطاری های ماه رمضان یه گزینه ی مناسبه. در ماه رمضان باید غذاهای سالم و البته مفید مصرف کنین تا سرحال بمونین؛ پس این آش رو حتما توی لیست غذاهاتون قرار بدین. چون به خاطر وجود عدس، گشنیز، جعفری، پیاز و سیر توی آش عدسی پروتئین، ویتامین و مواد معدنی، آهن و کلسیم بدنتون تامین میشه و همزمان هم فیبر لازم رو به بدنتون رسوندین.

شاید شما هم مثل من، از طرفدارای سرسخت عدسی، سوپ عدس، خورش عدس یا حتی عدس پلو نباشین. اما این آش طعم متفاوتی داره که حتما خوشتون میاد. در ضمن طرز تهیه سختی هم نداره، پس نگران مراحل پختش نباشید و برای یک بار هم که شده امتحانش کنین. در واقع یه جورایی به این آش فرصت بدین که از خودش دفاع کنه! کسایی که این آش رو تست کردن میدونن منظورم چیه.

راستی! توی قسمت نکات، کلی روش های مختلف گفتم که میتونین باهاش به آش عدس تنوع بدین. اگه روش های مختلف رو تست کردین، خوشحال میشم توی قسمت دیدگاه ها بهم بگین از نظر شما کدوم روش آش عدس رو خوشمزه تر میکنه و اگه راه دیگه ای هم بلدین، دوست دارم ازتون یاد بگیرم. خب دیگه... سرتون رو درد نیارم. بریم سراغ تهیه کردن یه آش عدس خوشمزه و جذاب برای ماه رمضان و روزای سرد سال!

طرز تهیه آش عدس

مرحله اول:

ابتدا برنج و عدس را به صورت جداگانه در مقداری آب بریزید تا حدودا یک ساعت خیس بخورند. پیاز و سیر را خرد کرده و با مقداری روغن، زردچوبه و فلفل تفت دهید.

مرحله دوم:

پیاز و سیر سرخ شده را به همراه 2 لیتر آب در یک قابلمه بریزید و برنج و عدس را اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت بگذارید تا به جوش آید و آب آن کشیده شود.

مرحله سوم:

وقتی آب آش عدس کشیده شد، باید سبزی های خرد شده را اضافه کنید. سپس به مقدار لازم در آش نمک بریزید و صبر کنید تا آش شما کاملا پخته و لعاب دار شود.

مرحله آخر:

آش عدس را با نعنا داغ، ماست یا کشک تزیین و سرو نمایید. نوش جان.

آش عدس با تزیین

نکات کلیدی تهیه آش عدس

- برای طعم دهی بیشتر به آش عدسی میتوانید آب قلم گوساله در آش بریزید و یا دو عدد قرص استاک گوشت را در یک و نیم پیمانه آب جوش حل کرده و به آش اضافه کنید. هم چنین میتوانید مقداری گوشت در آش ریخته و آش عدس با گوشت تهیه کنید. توجه داشته باشید که گوشت برای پختن، به زمان بیشتری نسبت به عدس و برنج نیاز دارد.

- اگر دوست دارید آش عدس و برنج شما لعابی تر باشد، میتوانید یک و نیم قاشق چایخوری آرد سفید را در آب سرد حل نموده و به آش اضافه کنید.

- در روش دیگری که برای تهیه آش عدس با برنج وجود دارد؛ معمولا ابتدا عدس را نیم پز می کنند. سپس برنج را اضافه کرده و در یک ماهیتابه ی دیگر پیاز و سیر را با زردچوبه تفت می دهند. وقتی برنج پخته شد، سبزی را به آش اضافه می کنند و سپس مخلوط سیر و پیاز را در آش میریزند. انتخاب روش تهیه آش عدسی به خودتان بستگی دارد، چون در هر دو روش آش خوشمزه می شود.

- آش عدس و بلغور نوع دیگری از این آش است که به آش عدس کرمانشاهی معروف شده. روش تهیه آش عدس بلغور گندم تفاوتی با دستور گفته شده ندارد و میتوانید همین مراحل را انجام دهید. فقط باید برنج را از مواد اولیه حذف کنید و حدودا برابر با میزان عدس، بلغور به آش اضافه نمایید. برای لعاب بیشتر آش در این روش، میتوانید از یک عدد سیب زمینی کوچک استفاده کنید.

- در این آموزش، آش عدس و گشنیز به همراه جعفری تهیه شد، اما اگر از طعم سبزی گشنیز و جعفری لذت نمی برید؛ میتوانید آش عدس و اسفناج تهیه کنید. در این آش که به آن آش اسفناج هم گفته می شود، میتوان مقداری لوبیا سفید هم به مواد آش اضافه کرد.

- در صورت تمایل، اگر به همین مواد آش، برابر با میزان عدس، جو پرک اضافه کنید آش عدس و جو خواهید داشت که بسیار مقوی و خوش طعم است.

- برای تهیه آش عدس با رشته میتوانید به آموزش آش رشته مراجعه کنید.