حتما شما هم از فواید بی شمار گوشت بلدرچین مطلع هستید. این گوشت سرشار از پروتئینه و برای سلامتی خیلی مفیده. تنوع غذا با بلدرچین بسیار زیاده و با توجه به خواص بلدرچین خوردن این غذای مقوی به ویژه برای کودکان، سالمندان و بیماران توصیه میشه. با گوشت بلدرچین غذاهای متنوع و لذیذی میشه درست کرد. در دستورهای قبلی کباب بلدرچین رو برای کسایی که به دنبال یه غذای بدون برنج هستن به شما معرفی کردیم. به غذای دیگه به اسم بلدرچین پلو هم بهتون آموزش دادیم که میشد اون رو به روش های مختلف درست کرد. حالا امروز یه غذای جدید با بلدرچین بهتون یاد می دیم که می تونید اون رو هم با برنج و هم بدون برنج سرو کنید. اسم این غذای خوشمزه، خوراک بلدرچینه که به روش های مختلف درست میشه. خوراک بلدرچین هم مثل انواع خوراک از جمله خوراک مرغ، با سبزیجات، صیفی جات و حبوبات مختلف درست میشه و افراد بسته به سلیقشون از مواد اولیه مختلف مثل هویج، لوبیا سبز، گوجه فرنگی و... استفاده می کنن. برای تهیه خوراک بلدرچین می تونید از بلدرچین تکه شده و یا درسته استفاده کنید. البته از اون جایی که بلدرچین درسته هم اندازه ی کوچیکی داره، تو اغلب دستورهای آشپزي از بلدرچین درسته استفاده کرده اند. از بین همه ی دستورهای آشپزی، دو نمونه از خوشمزه ترین روش های طرز تهیه خوراک بلدرچین رو براتون تهیه کردیم تا هر کدوم رو که خواستید انتخاب کنید، اون رو درست کنید و از طعم بی نظیرش لذت ببرید.

 

طرز تهیه خوراک بلدرچین به دو روش مختلف

 

روش اول: خوراک بلدرچین با سبزیجات

۱- سیب زمینی ها را شسته و به دلخواه به صورت نگینی، خلالی یا کنگره‌ای خرد کنید.

۲- بادمجان ها را نیز بشویید، پوست بکنید و به دلخواه خرد کنید.

۳- داخل تابه کمی روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. بلدرچین هایی را که از قبل شسته و آب گیری کرده اید داخل روغن سرخ کنید تا کاملا طلایی رنگ شوند. سپس آن ها را از تابه خارج کنید.

۴- سیب زمینی ها و بعد بادمجان های خرد شده را داخل تابه بریزید، سرخ کنید و کنار بگذارید. سپس لوبیا سبز و بامیه ها را سرخ کنید.

۵- گوجه فرنگی ها را حلقه حلقه کنید، داخل تابه بریزید و با نمک و فلفل و زردچوبه سرخ کنید.

۶- تابه را خالی کنید. در همان تابه پیاز رنده شده را به همراه فلفل و زردچوبه تفت دهید. ۱ قاشق غذاخوری رب به پیاز اضافه کرده و آن را سرخ کنید. بلدرچین ها را روی پیاز ها بچینید، سپس بامیه ها، و لوبیا سبز را به آن اضافه کنید. ۱ لیوان آب جوش داخل تابه بریزید و بعد غوره ها را اضافه کنید، در تابه را بگذارید تا به همراه مواد بپزند.

۷- بعد از آن که خوراک بلدرچین کاملا پخته شد، در گوشه ای از تابه سیب زمینی سرخ کرده، در گوشه ای دیگر بادمجان های سرخ شده و در کنار آن گوجه های حلقه حلقه شده را اضافه کنید. در تابه را بگذارید تا همه ی مواد با هم کمی بجوشند و خوراک بلدرچین جا بیفتد. خوراک بلدرچین آماده است. می توانید آن را به همراه پلو و یا با نان سرو کنید.

  بلدرچین با سبزیجات

روش دوم: خوراک بلدرچین با لوبیا چیتی

مواد لازم:

لوبیاچیتی پخته 1/2 پیمانه

ذرت پخته 1/2 پیمانه

نخود سبز پخته 1/2 پیمانه

هویج نگینی پخته 1/2 پیمانه

لوبیا سبز پخته 1/2 پیمانه

آب مرغ 1/2 پیمانه

بلدرچین 4 عدد

پیاز داغ 2 قاشق سوپ خوری

رب گوجه فرنگی 1 قاشق سوپ خوری

نمک و فلفل به مقدار لازم

۱- بلدرچین ها را با نمک و فلفل مزه دار کنید، آن ها را داخل ظرفی در دار بریزید و به مدت ۲ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا طعمدار شوند.

۲- پیاز ها را به صورت نگینی خرد کنید، داخل قابلمه بریزید و با حرارت ملایم در روغن سرخ کنید.

۳- رب را به پیاز داغ اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ رب باز شود.

۴- آب مرغ را به مواد اضافه کنید، درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید به جوش بیاید.

۵- بعد از به جوش آمدن آب مرغ، نخود فرنگی، ذرت، هویج، لوبیا سبز و لوبیا چیتی نیم پز شده را داخل تابه بریزید. به میزان لازم به آن نمک و فلفل اضافه کنید و مواد را هم بزنید.

۶- داخل تابه ای مقداری روغن بریزید و آن را روی حرارت متوسط قرار دهید. بلدرچین ها را از یخچال درآورید و داخل تابه سرخ کنید.

۷- بلدرچین های سرخ شده را داخل قابلمه بریزید تا به همراه سبزیجات بپزند.

۸- بعد از آن که آب سبزیجات غلیظ شد و خوراک جا افتاد، به آن کمی آب لیمو اضافه کنید.

۹- خوراک بلدرچین شما آماده است. می توانید چند قاشق روغن زیتون به آن اضافه کنید تا کمی چرب شود.

  خوراک بلدرچین با لوبیا چیتی

نکات کلیدی طرز تهیه خوراک بلدرچین

- در روش اول، می توانید از پیاز نگینی شده نیز برای پیاز داغ استفاده کنید.

- اگر می خواهید سیب زمینی ها هنگام سرو ترد باشند، می توانید آن ها را هنگام سرو روی خوراک بریزید.

- برای بهتر شدن عطر و طعم خوراک بلدرچین در روش اول، می توانید یک عدد چوب دارچین هنگام پخت مواد به آن اضافه کنید.

- می توانید ابتدا بلدرچین ها را بپزید و بعد سرخ کنید.

- بیش از ۱ لیوان آب به مواد اضافه نکنید. این مقدار آب برای پخت مواد کافی است.

- در روش دوم، لوبیا چیتی را حتما از چند ساعت قبل خیس کنید و نیم پخت کنید. چون زمان پخت لوبیا چیتی بیشتر از سایر مواد است.

- در روش دوم می توانید از کنسروهای آماده نخود فرنگی، لوبیا چیتی و ذرت استفاده کنید. دقت کنید که قبل از مصرف حتما آن ها را به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید.

- اگر می خواهید خوراک بلدرچین بیشتر ترش شود، می توانید علاوه بر غوره به آن چند عدد آلو قیصی اضافه کنید تا خوراک بلدرچین شما خوش طعم تر و جا افتاده تر شود.

- استفاده از زعفران دم کرده می تواند طعم خوراک بلدرچین را بهتر کند. در آخر پخت خوراک به مقدار لازم زعفران دم کرده اضافه کنید.

- برای تزیین خوراک بلدرچین می توانید از مقداری جعفری خرد شده استفاده کنید تا هم ظاهر خوراک زیبا شود و هم طعم بهتری پیدا کند.

- برای تهیه خوراک بلدرچین می توانید از بلدرچین خرد شده و یا درسته استفاده کنید. البته درست کردن خوراک با بلدرچین درسته ارجحیت دارد.

تصاویر از : ashpazii_fafaa ، @foodsafari_ir ، @Idehaye Ashpazi@