شهرهای مختلف ایران غذاهای سنتی مخصوص به خودشون رو دارن که هر کدوم به روش سنتی خاصی درست میشن. خوردن این غذاهای خوشمزه واقعا لذت بخشه. اما به جز این غذاهای سنتی، خیلی از شهرها میان وعده های سنتی مخصوصی هم دارن که شاید کمتر شناخته شده باشه. امروز می خوایم به جنوب کشورمون سری بزنیم و از بین انواع میان وعده های خوشمزه، یه میان وعده ی فوق العاده رو انتخاب کنیم و به شما معرفی کنیم؛ شله خرمایی نوعی حلوای سنتی استان بوشهره که شبیه کاچیه و بیشتر در فصل سرما درست میشه. توی زمستون کشورهای عربی همین دسر رو به نام آسیده یا عَصیده درست می کنن. آسیده یا شله خرمایی از قدیم یه جور میان وعده ی مقوی محسوب می شده ولی متاسفانه این روزا دیگه کسی سراغ این دسرهای سنتی خوشمزه نمیره. حتی احتمالا تو خود جنوب هم کمتر کسی هست که بدونه شله خرمایی یا آسیده چیه. روایت شده که قدیما بوشهری ها آسیده رو تو روزهای بارونی درست می کردن. درست کردن این دسر سنتی در صبح عروسی هم رایج بوده و این دسر خوشمزه رو می پختن و بین همسایه ها پخش می کردن. این دسر سنتی بوشهری آن قدر خوشمزه و مقویه که حتما بهتون توصیه می کنیم اون رو درست کنید و به عنوان میان وعده، دسر و حتی صبحانه نوش جان کنید. اگر شما هم به دنبال یه دسر مقوی، خوشمزه و سالم هستید با ما همراه بشید تا طرز تهیه شله خرمایی رو بهتون یاد بدیم.

  طرز تهیه دسر بوشهری با خرما  

طرز تهیه شله خرمایی بوشهری

 

۱- برای درست کردن شله خرمایی ابتدا باید شیره ی خرما را بگیرید و آن را له کنید. برای این کار هسته ی خرماها را بگیرید، آن ها را داخل قابلمه بریزید و داخل آن به مقدار ۳ پیمانه آب جوش اضافه کنید. قابلمه را به مدت ۳-۵ دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید تا خرماها کاملا نرم شوند.

۲- بعد از آن که خرماها نرم شدند، اجازه دهید کمی خنک شوند. سپس آن ها را چنگ بزنید تا کاملا له شوند و شیره ی آن ها خارج شود. سپس خرماها را داخل صافی بریزید و زیر آن کاسه ای قرار دهید تا شیره های آن از صافی داخل کاسه بریزد.

۳- در قابلمه ای روغن بریزید و آرد را داخل آن تفت دهید تا طلایی رنگ شود.

۴- شیره ی خرمای آماده شده را داخل قابلمه ای بریزید و آرد طلایی رنگ را کم کم به آن اضافه کنید و مرتب هم زنید تا آرد گلوله گلوله نشود.

۵- کمی پودر هل و دارچین به شله خرمایی اضافه کنید و آن را به مدت ۱۰ دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید تا آماده شود.

  طرز تهیه عصیده

نکات کلیدی طرز تهیه شله خرمایی بوشهری

- برای طرز تهیه شله خرمایی به جای خرما می توانید از شیره ی خرمای آماده استفاده کنید. به ازای هر ۱ کیلوگرم خرما می توانید ۵۰۰ گرم شیره ی خرما جایگزین آن کنید.

- این دسر سنتی شکر ندارد و شیرینی خود خرما برای آن کافی است. به همین دلیل این شله خرمایی کاملا سامل و مقوی است.

- در برخی از دستورهای آشپزی شله خرمایی را بدون روغن درست می کنند.

- در برخی دستورهای آشپزی داخل شله خرمایی کمی نمک و زردچوبه نیز اضافه می کنند.

- می توانید شله خرمایی را داخل ظرف در بسته به مدت ۱۰ روز داخل یخچال نگهداری کنید.

- می توانید به جای له کردن خرماها با دست، آن ها را داخل میکسر یا غذاساز بریزید یا با گوشت کوب بکوبید تا له شوند.

- در طرز تهیه شله خرمایی می توانید به جای روغن از کره استفاده کنید تا شله خرما طعم بهتری بگیرد.

- استفاده از کمی گلاب در شله خرمایی نیز سلیقه ای است و می توانید از آن استفاده کنید.

- می توانید به همراه آرد گندم، از کمی آرد برنج نیز استفاده کنید.

- برای سرو شله خرمایی آن را در ظرف مورد نظر ریخته و کمی کره یا روغن حیوانی روی آن قرار دهید. همچنین می توانید از پود یا خلال پسته و بادام نیز برای تزیین آن استفاده کنید.

  آسیده  

- طبع این دسر به دلیل وجود خرما در آن، گرم است. لذا در خوردن بیش از حد این دسر خوشمزه احتیاط کنید!

شله خرمایی هم به صورت گرم و هم به صورت سرد سرو می شود.

- در روش های سنتی برای درست کردن شله خرمایی از آرد سمبا (شنبلیله) استفاده می کنند که در واقع آرد تخم شنبلیله است که با ادویه های معطر مانند زنجبیل و زردچوبه ترکیب شده. می توانید مواد اولیه این آرد سنتی را تهیه کنید و خودتان در خانه آرد سمبا درست کنید و با آن شله خرمایی بپزید.

- غلظت شله حلوایی بیشتر شبیه فرنی است نه حلوا.

تصاویر از : hprsara , @goldokhtare_jonoob , @niloufar.hq@