حتما شما هم عصر یا بین وعده های غذایی دنبال یه میان وعده ی خوشمزه هستید. میان وعده ای که درست کردنش آسون باشه و همه ی مواد اولیه ی اون رو آماده داشته باشید. درسته که میان وعده های زیادی مثل انواع کیک و شیرینی وجود داره که میشه اون ها رو درست کرد، ولی شاید اون ها براتون تکراری شده باشه و دنبال یه عصرونه ی جدید باشید. امروز می خوایم به میان وعده به اسم کرامبل سیب رو بهتون آموزش بدیم که می تونید اون رو به عنوان عصرانه و دسر هم سرو کنید. دسر کرامبل به دسری گفته میشه که از یه لایه میوه مزه دار شده به همراه یه لایه رویی ترد و برشته تشکیل شده. بعد از این که این لایه ها روی هم قرار می گیرن، داخل فر قرار داده میشن و پخته میشن. البته در بعضی از دستورها کرامبل سیب رو به صورت سه لایه هم درست می کنن. اما به طور کلی شما برای درست کردن کرامبل سیب به دو لایه از مواد نیاز دارید که البته در دستورهای مختلف کمی مواد اولیه آن ها با هم فرق دارند. اما یکی از مواد اولیه که تو همه ی دستورها مشترکه و طعم کرامبل سیب رو فوق العاده می کنه دارچینه. کیک کرامبل سیب هم یه نوع دیگه از این دسر خوشمزه است که بافتش شبیه کیکه و کمی با کرامبل سیب ساده که ترده فرق داره. جالبه بدونید که این دسر یا میان وعده ی خوشمزه بهترین گزینه برای وگان هاست. در ادامه دو روش از ساده ترین و در عین حال رایج ترین دستورهای طرز تهیه کرامبل سیب رو بهتون یاد میدیم تا بتونید خیلی ساده این دسر، میان وعده و عصرانه ی خوشمزه و سالم رو تو خونه درست کنید و نوش جان کنید. طرز تهیه کرامبل سیب در روش اول کمی آسان تر و مواد اولیه آن کمتر است. بافت کرامبل سیب در روش دوم کمی شبیه به کیک است. با ما همراه شوید تا در ادامه این دو دستور پخت کرامبل سیب رو بهتون آموزش بدیم.

 

طرز تهیه کرامبل سیب

 

روش اول: کرامبل سیب ساده

 

مرحله اول: مواد میانی کرامبل

۱- ۱ عدد از سیب ها را پوست بکنید و به اندازه دلخواه (کمی بزرگ تر از دو بند انگشت) خرد کنید.

  خرد کردن سیب  

۲- داخل قابلمه آب بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید تا آب به جوش بیاید. سیب های خرد شده را به مدت حدود ۱۰ دقیقه داخل آب جوش بجوشانید تا نرم شود. سپس سیب ها را آبکش کنید.

۳- ۳۰ گرم از کره را در تابه ای بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید تا آب شود.

۴- ۵ عدد دیگر سیب ها را نیز پوست بکنید و خرد کنید سپس به کره ی آب شده اضافه کنید و داخل تابه بریزید.

۵- ۱/۳ پیمانه شکر را به سیب اضافه کنید و آن ها را روی حرارت تفت دهید تا سیب ها نرم شوند و آب اضافی آن ها تبخیر شود.

۶- در آخر سیب های پخته شده را به همراه دارچین داخل تابه ریخته و با بقیه سیب ها مخلوط کنید. سپس سیب ها را از روی حرارت بردارید تا خنک شود.

 

مرحله دوم: لایه رویی کرامبل سیب

۱- آرد، پودر قند و وانیل را داخل کاسه ای بریزید و با هم مخلوط کنید.

۲- ۸۰ گرم باقی ماده از کره را خرد کنید و اجازه دهید به دمای محیط برسد و کمی نرم شود. سپس کره ها را به ترکیب آرد، پودر قند و ووانیل اضافه کنید و با استفاده از چنگال، آن ها را به خورد مواد بدهید تا جایی که مخلوط یک دست شود و به شکل خرده نان درآید.

  اضافه کردن کره به آرد  

مرحله سوم: پختن کرامبل سیب

۱- مخلوط سیب آماده شده را در ظرف پیرکس یا هر ظرف مخصوص فر دیگری که دارید بریزید.

۲- مواد کرامبل ترد را روی سیب ها بپاشید. به طوری که تمام سطح رویی آن را بپوشاند. با دست آن را در تمام سطح سیب ها به صورت یکسان پخش کنید.

  ریختن لایه رویی کرامبل سیب  

۳- فر را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم کنید. سپس ظرف کرامبل سیب را به مدت حدود ۳۰ دقیقه داخل فر گرم شده قرار بدهید تا بپزد و طلایی رنگ شود.

  درست کردن کرامبل سیب  

روش دوم: کرامبل سیب ۲ لایه

مواد لازم: آرد  2/3 لیوان شکر قهوه ای 1/4 لیوان فرانسوی کره  70 گرم شکر سفید  1/4 لیوان دارچین 1/2 قاشق غذاخوری سیب نگینی خرد شده 2 عدد آرد 1 و 1/4 پیمانه دارچین 2 قاشق غذاخوری نمک 1/2 قاشق چایخوری بیکینگ پودر 1/2 قاشق مرباخوری کره آب شده 100 گرم شکر قهوه ای 1/2 لیوان تخم مرغ 1 عدد آب لیمو ترش تازه 1 قاشق مرباخوری وانیل 1/4 قاشق چایخوری  

مرحله اول: طرز تهیه رویه دسر

- کره هم دما با محیط را به همراه شکر سفید، شکر قهوه ای، نمک، دارچین و آرد داخل کاسه ای بریزید و با هم مخلوط کنید و کنار بگذارید.

 

مرحله دوم: طرز تهیه لایه زیرین دسر

۱- آرد، دارچین، بیکینگ پودر و نمک را با هم مخلوط کنید و کنار بگذارید.

۲- در ظرفی دیگر کره آب شده، شکر قهوه ای، وانیل و تخم مرغ را مخلوط کرده و با همزن خوب هم بزنید.

۳- مواد پودری مورد ۱ (آرد، دارچین، بیکینگ پودر و نمک) را به مواد اضافه کنید و هم بزنید.

۴- سیب را با آب لیمو مخلوط کنید و روی مواد بریزید و با آن مخلوط کنید.

 

مرحله سوم: پختن کرامبل سیب

۱- ته قالب را چرب کنید. مایع سیب دار را داخل قالب بریزید. روی آن را با با مواد رویه که از قبل آماده کرده اید بپوشانید.

۲- فر را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم کنید. قالب را داخل فر قرار دهید و اجازه دهید کرامبل سیب به مدت ۳۰ دقیقه بپزد.

۳- وقتی با استفاده از خلال دندان از پختن کرامبل مطمئن شدید، حالت گریل فر را روشن کنید و اجازه دهید روی کرامبل به مدت ۱۰ دقیقه طلایی رنگ شود.

  کرامبل سیب با بستنی  

نکات کلیدی طرز تهیه کرامبل سیب

- سیب زرد یا سیب قرمز با طعم ملس بهترین انتخاب برای کرامبل سیب هستند.

- از آن جا که این دسر از نوع دسرهای لایه لایه است، می توانید از قالب کمربندی برای درست کردن آن استفاده کنید.

- می توانید به جای خرد کردن سیب ها آن ها را به صورت حلقه حلقه نیز ببرید.

- کرامبل سیب را می توانید به همراه بستی سرو کنید.

  کرامبل سیب دسر خوشمزه  

- کرامبل سیب رو می تونید به عنوان صبحانه نیز سرو کنید.

- می توانید به دلخواه به لایه زیرین کرامبل سیب، کشمش و گردو نیز اضافه کنید.

- در برخی از دستورها از بیسکویت پتی بور نیز برای درست کردن کرامبل سیب استفاده می کنند. به این صورت که آن را کاملا خرد کرده و به همراه سایر مواد به لایه رویی گرامبل سیب اضافه می کنند.

تصاویر از: foodiemaryam ، @peppercorns_abhinanda@