اولین بار که تصمیم گرفتم برای افطار چیزی درست کنم با چند نفر مشورت کردم و همگی پیشنهاد فرنی دادن چون هم خوشمزه است و سبک و هم خیلی راحت تهیه می شه. من هم چون عاشق فرنی های عمه فرن بودم ازش دستور تهیه گرفتم و البته قول که همه فوت و فن درست کردن فرنی آرد گندم خوشمزه رو به من بگه تا همون عطر و طعمی رو داشته باشه که از بچگی بهش عادت کردم و بی شک من رو یاد ماه رمضان و افطاری های خونه عمه می اندازه. عمه جون هم که همیشه مشوق خوبی مخصوصا در زمینه آشپزی بود از من دعوت کرد تا به خونه اش برم و با هم فرنی آرد گندم درست کنیم و من هم با تمام تمرکز به گفته های عمه فرن گوش دادم تا بتونم نتیجه خوبی از این آموزش بگیرم.

حالا مدت زمان زیادی از اون روز می گذره و تصمیم دارم برای یادآوری اون روز به یاد موندنی، فرنی آرد گندم مخصوص ماه رمضان رو طبق همون دستور به شما دوستان آموزش بدم تا بتونید برای سفرهای افطار و مهمان های روزه دارتون درست کنید و حسابی لذت ببرید البته خوب می دونید که فرنی تنها برای ماه رمضان نیست و میان وعده و غذایی مقوی است که به عنوان غذای کودک به دلیل هضم راحتش بسیار پیشنهاد می شه.

فرنی ویژه افطار

همینجا از عمه فرن عزیز تشکر می کنم که با دست پخت خوب و مثال زدنیش من رو به سمت آشپزی سوق داد. حالا بیایید با هم مراحل تهیه فرنی مخصوص رو بخونیم.

طرز تهیه فرنی آرد گندم

مرحله اول:

آرد گندم را در قابلمه یا تابه بریزید و کمی تفت بدید تا بوی خامی آرد گرفته شود بعد از روی حرارت بردارید. (نیاز به طلایی یا سرخ شدن آرد نیست همین که عطر آرد تفت داده رو حس کردید کافی است. لازم به ذکر است که آرد باید به طور مداوم هم زده شود تا نسوزد.)

مرحله دوم:

شیر را کم کم به آرد اضافه کنید و با چنگال یا همزن مفتولی هم بزنید تا آرد گلوله نشود و مایه یکدست و روانی بدست آید.

مرحله سوم:

کره، شکر و چوب دارچین و رنده پوست لیمو ترش را به شیر اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا زمانی که شیر به جوش بیاید و به غلطت فرنی برسد(بهتر است حرارت گاز متوسط باشد تا آرد کاملا پخته شود و فرنی طعم بهتری داشته باشد)

 فرنی خوشمزه با آرد گندم

مرحله چهارم:

وقتی فرنی آرد گندم  آماده شد آن را از روی حرارت بردارید و هل ساییده و گلاب و نمک را اضافه کنید .(البته چوب دارچین را خارج کنید)

زمانی که هنوز فرنی داغ است  می توانید آن را در صافی بریزید تا ذرات پوست لیمو خارج شود.

تزیین فرنی ساده و شیک

نکات کلیدی تهیه فرنی آرد گندم

-اگر مایل بودید مقداری زعفران دم شده در شیر بریزید تا فرنی زعفرانی داشته باشید(در این صورت می توان پوست لیمو را حذف کرد)

-فرنی آرد گندم را می توان با انواع مغز خوراکی پودر یا خرد شده سرو کرد.

-هنگام سرو اگر مقداری پودر دارچین به فرنی اضافه کنید هم لذیذتر می شود و هم با خاصیت تر.

-به جای شکر می توان از مقداری عسل استفاده کرد.

همراهان عزیز خوشحال می شویم فرنی آرد گندم را با دستور ایران کوک تهیه کنید و عکس آن را در صفحه اجتماعی اینستاگرام با هشتگ آشپزی_ایران_کوک به اشتراک بگذارید.