فرنی یکی از غذاها یا میان وعده های سالم و سنتی ایرانی است که روش تهیه سریع و آسان دارد و با ساده ترین مواد اولیه می توان پیش غذا یا دسری لذیذ را تهیه کرد و اصولا آن را غذایی مناسب با هضم راحت برای کودکان و حتی روزه داران می دانند و افراد بسیاری فرنی را برای سفره افطار و سحر تهیه می کنند و از خوردنش لذت می برند. تقریبا همه ما با فرنی آرد برنج و روش تهیه اش به خوبی آشنا هستیم. در ضمن قبلاً طرز تهیه انواع فرنی و تزئین آن را مطرح کرده ایم.  اما در این نوشته می خواهیم دسر خوشمزه ای به نام فرنی بستنی به شما آموزش دهیم که می توانید با تهیه و سرو آن لذت کافی ببرید و دسری مقوی و متفاوت را سرو کنید و طعم های خاص و جدید را وارد رژیم غذاییتان کنید. فراموش نکنید از روش های مختلف تزیین فرنی میتوانید برای این نوع فرنی قالبی هم استفاده کنید.

فرنی با بستنی ساده

طرز تهیه فرنی بستنی

مرحله اول:

شیر و نشاسته را در ظرف مناسب بریزید و اجازه دهید نشاسته نرم و در شیر حل شود.

مرحله دوم:

شکر، کره و نمک را به مخلوط شیر و نشاسته اضافه کنید و ظرف را روی حرارت قرار دهید و مدام هم بزنید تا نشاسته ته نشین و گلوله نشود.

فرنی بستنی خانگی

پس از جوش آمدن، قابلمه را از روی حرارت بردارید ولی هر از گاه هم بزنید تا رویه نبندد.

مرحله سوم:

زرده تخم مرغ را همراه وانیل و هل به مدت یک دقیقه با چنگال یا همزن برقی بزنید تا زرده کرم رنگ و کشدار شود.

تهیه فرنی بستنی

مرحله چهارم:

مواد گرم فرنی بستنی را به تدریج و آرام به زرده ها اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مایه یکدست و صافی حاصل شود.(زرده را هرگز به مواد گرم اضافه نکنید چون در این صورت ممکن است زرده پخته شود.)

فرنی بستنی افطار

مرحله پنجم:

مواد را دوباره در قابلمه بریزید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید و هم بزنید تا مایه فرنی بستنی گرم و غلیظ شود.(در این مرحله باید مواد را خوب هم بزنید تا به غلظت مناسب برسد و ته نگیرد)

فرنی بستنی ساده-min

مرحله ششم:

ژلاتین را در کاسه بریزید و 3 قاشق غذاخوری آب جوش روی آن بریزید و هم بزنید. مخلوط آب و ژلاتین را روی بخار کتری قرار دهید تا ژلاتین کاملا در آب حل شود.

مرحله هفتم:

فرنی قوام آمده را از روی حرارت بردارید و بستنی و ژلاتین را به آن بیافزایید و فرنی بستنی را در ظرف یا قالب مورد نظر بریزید و در یخچال قرار دهید تا دسر خوشمزه و ساده به خوبی ببندد.

فرنی - بستنی -خوشمزه-min

برای طعم دار کردن فرنی بستنی می توان از انواع مواد مانند رنگ و اسانس و حتی میوه تازه و ژله و ... استفاده کرد. این مواد را با مایه فرنی بستنی ترکیب کنید و بعد در قالب بریزید و در یخچال قرار دهید.

فرنی قالبی

نکات کلیدی تهیه فرنی بستنی :

-برای خارج کردن فرنی بستنی از قالب، پس از اینکه دسر به خوبی گرفت آن را از یخچال خارج کنید، لبه های دسر را با چاقوی تیز و مرطوب از دیواره جدا کنید و قالب را برای چند ثانیه در ظرف حاوی آب گرم(نه آب جوش) قرار دهید و بعد بشقاب مورد نظر را کمی مرطوب کنید و فرنی بستنی را روی آن برگردانید(مرطوب کردن بشقاب به شما اجازه می دهد به راحتی دسر را در ظرف جابه جا کنید)

-برای اینکه این دسر از نطر طعم و مزه بیشتر مناسب سفره افطار شود می توان مقداری زعفران یا گلاب هم به آن افزود تا طعم سنتی داشته باشد.

- میتوانید به جای بستنی وانیلی از بستنی زعفرانی استفاده کنید.

 دسر فرنی بستنی  

 همراهان عزیز خوشحال می شویم فرنی بستنی را با دستور ایران کوک تهیه کنید و عکس آن را در صفحه اجتماعی اینستاگرام با هشتگ آشپزی_ایران_کوک به اشتراک بگذارید.