شیرینی خوشکار یا خشکار یک شیرینی محلی ایرانی و بسیار خوشمزه است که احتمال دارد همه ی شما آن را نشناسید. پس اگر سوال هایی مانند " رشته خوشکار شیرینی کجاست " یا " رشته خشکار سوغات کجاست " برایتان پیش آمده، تا انتهای این مطلب هیجان انگیز همراه ما باشید.

شیرینی خوشکار یک نوع شیرینی گیلانی است که بسیار مقوی بوده و بیشتر در ماه رمضان و برای افطاری ها سرو می شود. تهیه ی شیرینی رشته خوشکار از سه بخش تشکیل شده: بخش اول شامل تهیه کردن رشته خشکار است که به راحتی در منزل تهیه می شود. ماده ی لازم آن فقط آرد گندم و آرد برنج با کمی آب است و برای تهیه کردنش به یک نوع وسیله ی مخصوص (یا دستگاه) و یک ماهیتابه نیاز دارید. دستگاه رشته خوشکار از قنادی ها قابل خریداری است اما میتوانید همین کار را به روش های خانگی انجام دهید که در بخش نکات به طور مفصل توضیح داده ایم.

بخش دوم شیرینی شامل آماده کردن مواد میانی بوده و در بخش آخر یک شربت شیرین روی شیرینی خشکار ریخته می شود. اگر دوست دارید شيريني خوشکار شما کمتر قند داشته باشد، میتوانید شربت را حذف کنید. توصیه می کنیم اگر بار اولی است که این کار را انجام می دهید، ناامید نشده و حتما چند بار تمرین کنید تا به شیرینی رشته خوشکار گیلان اصل و ایده آل برسید. در ادامه، آموزش شیرینی شمالی رشته خوشکار را به شما عزیزان تقدیم می کنیم.

طرز تهیه شیرینی خوشکار

مرحله اول:

در تهیه شيريني رشته خوشکار گیلان ابتدا لازم است رشته را آماده کنید. یک ظرف متوسط بردارید. آب را در آن بریزید. آرد گندم و آرد برنج را کم کم و به آرامی اضافه کنید. به کمک همزن دستی آرد ها را در آب حل کنید تا حدی که یک مایع یک دست و غلیظ به دست بیاید. برای این که از یک دست بودن مایع رشته خوشکار مطمئن شوید؛ میتوانید مایع را از یک صافی رد کنید.

مرحله دوم:

مایع رشته خوشکار را در قیف رشته خوشکار یا دستگاه رشته خشکار بریزید. یک ماهیتابه با سطح زیاد را به کمی روغن مایع آغشته کنید. مایع را با حرکات دورانی یا عمودی و افقی روی ماهیتابه بریزید، به طوری که خط ها هم دیگر را قطع کنند.

رشته خشکار

مرحله سوم:

سه یا چهار دقیقه صبر کنید تا مایع رشته پخته شده و خودش را بگیرد. سپس به کمک دست، چاقو یا کفگیر آن را از سطح ماهیتابه جدا کنید و روی یک پارچه ی تمیز قرار دهید تا خنک شود. مراقب باشید که در این مرحله رشته خوشکار شما "نباید" سرخ و طلایی رنگ شود.

پخته شدن رشته خوشکار

مرحله چهارم:

مواد میانی شیرینی خوشکار را با هم مخلوط کنید و به خوبی بهم بزنید. سپس یکی یکی رشته های خوشکار را بردارید و تا بزنید و مواد میانی را در آن ها قرار دهید. خمیر شیرینی را طوری تا زده و سر و انتهای آن را بهم بچسبانید که مواد میانی بیرون نریزد. این کار را برای تمام مواد شیرینی تکرار کنید.

آماده سازی مواد شیرینی

مرحله پنجم:

در این مرحله بهتر است شربت شیرینی را آماده کنید که شربت برای خنک شدن فرصت داشته باشد. در یک قابلمه یا شیر جوش آب و شکر را بریزید و روی حرارت قرار دهید. سپس زعفران، آبلیمو، هل و گلاب را اضافه کنید و خوب بهم بزنید تا شربت غلیظ شود.

مرحله آخر:

شیرینی خوشکار را با کمی روغن در یک ماهیتابه ی نچسب سرخ کنید. وقتی هر دو طرف شیرینی ها طلایی رنگ شدند میتوانید آن را از روغن خارج کنید. سپس شربت خنک را روی شیرینی ها بریزید، تزیین و نوش جان کنید.

سرو شیرینی خشکار

نکات کلیدی تهیه شیرینی خوشکار

- در تهیه شيريني خشکار میتوانید از پودر گردو، پسته، بادام و هر مغز دلخواه دیگری استفاده کنید. هم چنین پودر نارگیل، جوز هندی و پودر زنجبیل هم میتواند در این شیرینی به کار برود.

- در این دستور طرز تهیه رشته خشکار در منزل آموزش داده شد. اما در صورتی که مایل باشید میتوانید رشته خشکار آماده تهیه کنید و مراحل مربوط به آماده کردن رشته را حذف کنید. معمولا رشته خوشکار فومن و لاهیجان و به طور کلی گیلان، معروف تر هستند اما آن را میتوانید در شهرهای دیگر هم پیدا کنید.

- اگر قیف مخصوص رشته خشکار را ندارید میتوانید از ظرف های سس معمولی استفاده کنید. راه دیگر برای این کار این است که درب یک بطری آب معدنی را چند عدد سوراخ بزنید و نی های کوچک و نازک را از آن عبور دهید و به کمک آن مایع رشته را به خوبی در سطح ماهیتابه پخش کنید.