هزاران هزار سس تو دنیا وجود داره که هر کدوم با مواد اولیه مختلف درست میشن. بعضی سس ها مخصوص سالاد هستن و بعضی دیگه با گوشت و مرغ و ماهی سرو میشن. یه سری غذاها هم هستن که سس جزء جدایی ناپذیر از اون هاست. مثل پاستا که با سس های مختلف از جمله سس پستو و یا سس قارچ و پنیر سرو میشه. مسلما سس مخصوص گوشت با سس پاستا فرق میکنه و با مواد اولیه متفاوتی درست میشه. خیلی از غذاهای کشورهای مختلف هم سس مخصوص به خودشون رو دارن. مثل سس هویسین که مخصوص غذاهای چینیه. خلاصه این که بسته به ذائقه ها و خوراکی های مختلف سس های متفاوتی وجود داره. ولی خوبی همه ی اون ها اینه که طرز تهیه شون زمان بر نیست و با ترکیب یه سری مواد اولیه محدود اما خوشمزه میشه هر نوع سسی رو درست کرد. یه مزیت دیگه ی سس ها اینه که درست کردنشون تا حدودی سلیقه ایه. شما می تونید مثلا تندی یا ترشی سس رو کم و زیاد کنید و یا از یه ماده اولیه ی دیگه مثلا یه سبزی معطر به دلخواه تون استفاده کنید. امروز می خوایم طرز تهیه سس هلندی رو بهتون یاد بدیم. سس هلندی یکی از معروف ترین سس های هلنده که با سبزیجات، گوشت، مرغ و استیک سرو میشه. چند دستور برای طرز تهیه سس هلندی وجود داره که مواد اولیه ی همه ی اون ها یکیه فقط روش درست کردن و مقدار مواد اولیه شون کمی با هم فرق داره. در ادامه اول متداول ترین روش درست کردن این سس خوشمزه رو بهتون یاد میدیم و بعد در ادامه روش های دیگه رو هم میگیم تا اگه دوست داشتید اون ها رو هم امتحان کنید. با ما همراه بشید تا ببینیم این سس خوشمزه چجوری درست میشه.

 

طرز تهیه سس هلندی

 

روش اول: سس هلندی ۲ تخم مرغی

۱- قابلمه ای متوسط را انتخاب کنید، داخل آن مقداری آب بریزید، آن را روی شعله متوسط قرار دهید و اجازه دهید آب به جوش بیاید.

۲- بعد از آن که آب جوش آمد، حرارت را کم کنید. روی قابلمه کاسه ای قرار دهید.

۳- ۲ قاشق غذاخوری آب داخل کاسه بریزید و زرده های تخم مرغ را به آن اضافه کنید. زرده های تخم مرغ را با استفاده از همزدن دستی به سرعت و مدام هم بزنید. سپس نمک را به آن ها اضافه کنید.

  پختن زرده تخم مرغ به روش بن ماری  

۴- کره را از ۱۵ دقیقه قبل در دمای محیط قرار دهید تا کاملا نرم و حتی آب شود. سپس آن را آرام آرام به تخم مرغ ها اضافه کنید و همچنان به هم زدن مواد با هم ادامه دهید.

  هم زدن سس هلندی  

۵-  سرکه، فلفل و آب لیمو را به نوبت به سس هلندی اضافه کنید و هم بزنید تا سس غلیظ شود.

۶- سس را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید کمی خنک شود. سپس آن را روی خوراکی مورد نظر خود بریزید و یا در ظرف خصوص سرو کنید.

 

روش دوم: سس هلندی ۵ تخم مرغی

۱-داخل قابلمه ای کوچک کمی آب بریزید و روی شعله ملایم قرار دهید تا آب بجوشد. روی قابلمه کاسه ای قرار دهید. داخل کاسه ۴ قاشق آب بریزید و به آن نمک و فلفل اضافه کنید.

۲- کره را در قابلمه ای جداگانه آب کنید اما در حدی که گرم شود نه داغ. همین که کره ذوب شود کافی است.

۳- زرده های تخم مرغ را از آن جدا کنید. آن ها را داخل کاسه ای بریزید. زرده ها را با همزن دستی خوب بزنید تا یکدست شوند. سپس ۲ قاشق غذاخوری آب به آن ها اضافه کنید و آن ها را داخل کاسه ی روی قابلمه بریزید.

  اضافه کردن زرده تخم مرغ  

۴- مواد داخل کاسه را خوب بزنید تا غلیظ شوند. سپس کره های ذوب شده را به آرامی به تخم مرغ اضافه کنید و مرتبا هم بزنید.

۵- در آخرین مرحله آب لیمو را به سس هلندی اضافه کنید و هم بزنید و سپس آن را از روی حرارت بردارید و سرو کنید.

  اضافه کردن آب لیمو به سس هلندی  

روش سوم: سس هلندی ۳ تخم مرغی

۱- کره ها را با استفاده از یک چاقوی تیز تکه تکه کنید.

۲- زرده های تخم مرغ را از آن جدا کنید، داخل کاسه ای بریزید، به آن ۱ قاشق غذاخوری آب اضافه کنید و با همزن دستی خوب بزنید.

  درست کردن سس هلندی  

۳- داخل قابلمه ای آب بریزید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید. روی قابلمه کاسه ای قرار دهید، کره های خرد شده را داخل کاسه بریزید و آن ها را به روش بن ماری آب کنید. سپس به آن نمک و فلفل و بعد کمی آب لیمو اضافه کنید و هم بزنید.

۴- زرده های تخم مرغ زده شده را کم کم به مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید.

  اضافه کردن کره به زرده تخم مرغ  

۵- بعد از آن که سس یکدست شد و قوام آمد آن را از روی حرارت بردارید و سرو کنید.

 

روش چهارم: سس هلندی در مخلوط کن

  درست کردن سس در مخلوط کن  

۱- کره را داخل قابلمه ای بریزید، آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا ذوب شود. کره را بیش از حد گرم نکنید.

  آب کردن کره  

۲- زرده های تخم مرغ، آب لیمو، نمک و فلفل را داخل مخلوط کن بریزید و با سرعت متوسط با هم ترکیب کنید. تا زمانی که رنگ تخم مرغ ها تغییر کند (حدود ۲۰ تا ۳۰ ثانیه کافی است).

۳- کم کم کره را نیز داخل مخلوط کن بریزید و با کمترین سرعت با سایر مواد مخلوط کنید.

  سس هلندی خوشمزه

نکات کلیدی طرز تهیه سس هلندی

- اگر به هر دلیلی سس شما غلیظ نشد (معمولاً در صورتی اتفاق می افتد که کره شما هنگام جوشاندن به همراه زرده، به اندازه کافی داغ نشده باشد)، می توانید آن را به مدت 5 ثانیه در مایکروویو گرم کنید، تا جایی که غلیظ شود. دقت کنید که آن را خیلی طولانی در مایکروویو نگذارید زیرا تخم مرغ ها در کره می پزند.

- علت اضافه کردن ۲ قاشق آب به زرده ها به این دلیل است که زرده ها نپزند و سس را نبرند.

- می توانید قبل از اضافه کردن کره به تخم مرغ ها آن را کمی گرم کنید تا آب شود. اما دقت کنید که کره داغ نباشد و فقط گرم باشد.

- می توانید به جای آب لیمو از آب پرتقال تازه نیز استفاده کنید.

- پیشنهاد میکنم بیتربالن میان وعده معروف هلندی را هم امتحان کنید.  

تصاویر از : wikihow.com