درست کردن تنقلات سالم و خوشمزه برای بچه ها همیشه یکی از دغدغه های مادرها بوده و هست. اغلب بچه ها دوست دارن برای میان وعده به سراغ چیپس و پفک برن که برای سلامتیشون ضرر داره. اما امروز به شما یه میان وعده ی خوشمزه یاد میدیم که بهترین جایگزین برای چیپس و پفکه و حتما بچه ها از خوردنش لذت می برن. اسم این میان وعده ی خوشمزه و مقوی، چیپس موزه. درست کردن میوه خشک با انواع میوه های زمستونی و تابستونی هم کار خیلی آسونیه و هم خیلی مقوی و پر خاصیته و برای سلامتی مفیده. اغلب افراد تصور می کنن فقط با میوه های سفت مثل کیوی و سیب میشه میوه خشک درست کرد. اما میوه های نرم رو هم میشه به سادگی خشک کرد. موز هم یکی از اون میوه های پر خاصیته که میشه هم تو فر و هم به صورت سرخ کرده اون رو به چیپس موز تبدیل کرد. خوبیش اینه که موز در تمام فصل های سال وجود داره و می تونید هر وقت خواستید چیپس موز درست کنید. تو کشورهای مختلف مثل هند چیپس موز سرخ شده رو در طعم های مختلف مثل نمکی و فلفلی درست می کنن و خیلی پر طرفداره. این میان وعده ی خوشمزه مخصوص بچه ها نیست. اگر به طعم موز علاقه دارید اما به دلیل مشکل معده و روده نمی تونید این میوه ی خوشمزه رو بخورید، چیپس موز رو حتما امتحان کنید. چون مواد فیبری، پتاسیم و منیزیم روده رو تقویت کرده و به بدن شما کمک می کنه با وجود ناراحتی های معده و روده، از خواص بی شمار موز استفاده کنید و بدن سالمی داشته باشید. چیپس موز علاوه بر یک میان وعده ی سالم بهترین مکمل به همراه شیر و غلاته که می تونید اون رو به عنوان صبحانه یا عصرانه میل کنید. برای خشک کردن موز و درست کردن چیپس موز نیازی به دستگاه ندارید و به ساده ترین روش می تونید این میان وعده ی فوق العاده رو درست کنید. در دستورهای مختلف آشپزی معمولا چیپس موز را به دو روش درست می کنند. یا موزها را سرخ می کنند و یا اون ها رو به روش های مختلف خشک می کنند. در ادامه طرز تهیه چیپس موز به هر دو روش رو بهتون یاد میدیم. چیپس موز رو به همراه بقیه میوه های خشک روی میز بذارید و هر زمان مایل بودید نوش جان کنید.

 

طرز تهیه چیپس موز

  طرز تهیه چیپس موز  

روش اول: درست کردن چیپس موز در فر

۱- موزها را پوست بکنید و به صورت حلقه حلقه خرد کنید.

۲- آب، شکر و جوهر لیمو را داخل قابلمه ای کوچک بریزید و روی حرارت قرار دهید تا شکرها کاملا در آب حل شوند. بعد از آن که از حل شدن شکرها مطمئن شدید، آن را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا خنک شود.

۳- موزهای حلقه حلقه شده را داخل شربت آماده شده بریزید. سپس آن ها را داخل آبکش بریزید تا آب اضافی خارج شود.

۴- کف سینی فر کاغذ روغنی بیندازید و آن را چرب کنید. سپس موزها را روی آن بچینید.

  چیپس موز با فر  

۵- فر را روشن کنید و آن را روی کمترین درجه ی ممکن (حدود ۱۲۰ درجه سانتی گراد) قرار دهید.

۶- سینی فر را داخل فر قرار دهید. هر از گاهی موزها را زیر و رو کنید تا به کاغذ روغنی نچسبد و حرارت به همه ی قسمت های آن برسد.

۷- بعد از آن که موزها خشک شدند آن ها را از فر بیرون بیاورید و بعد از آن که خنک شد، نوش جان کنید.

 

روش دوم: طرز تهیه چیپس موز سرخ شده

  سرخ کردن موز  

۱- موزها را به صورت حلقه حلقه خرد کنید.

۲- در تابه ای گود مقدار زیادی روغن نارگیل بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید تا روغن کاملا داغ شود.

۳- موزهای حلقه شده را داخل روغن داغ بیندازید تا سرخ شوند. هر از گاهی آن ها را زیر و رو کنید تا تمام قسمت های آن کاملا سرخ شوند.

  روش سرخ کردن چیپس موز  

۴- آب، نمک و زردچوبه را با هم ترکیب کنید. در حالی که موزها در حال سرخ شدن با حرارت ملایم هستند، ۲ قاشق از مایع را داخل تابه بریزید. با این کار حباب هایی داخل تابه ایجاد می شود که طبیعی است.

۵- ۲-۳ دقیقه ی دیگر به سرخ کردن ادامه دهید و موزها را داخل روغن هم بزنید.

۶- وقتی رنگ موزها عوض شد، آن ها را با استفاده از کفگیر یا ملاقه ی سوراخدار از داخل تابه خارج کنید و روی دستمال کاغذی پهن کنید تا روغن آن گرفته شود. همچنین می توانید برای گرفتن روغن آن، چیپس های سرخ شده را داخل آبکش بریزید.

  چیپس موز سرخ شده  

نکات کلیدی طرز تهیه چیپس موز

- دقت کنید که به هیچ وجه دمای فر زیاد نباشد. چون دمای زیاد، موزها را نرم می کند و چیپس موز به دست نمی آید.

- استفاده از جوهر لیمو و درست کردن این شربت، باعث می شود رنگ موزها تیره نشود. اما اگر رنگ چیپس موز و قهوه ای شدن آن برایتان مهم نیست، می توانید موزها را بدون شربت و به شکل ساده خشک کنید.

- می توانید کمی آب لیمو را جایگزین جوهر لیمو کنید.

- خشک کردن موز در فر زمان بر است.

- می توانید موزهای حلقه حلقه شده را داخل سینی فلزی بچینید و آن را روی بخاری و شوفاژ نیز خشک کنید.

- در صورت تمایل می توانید روی چیپس موز شکر یا عسل بریزید تا طعم شیرین تری داشته باشد. اگر چیپس موز را به روش سرخ کردن درست می کنید می توانید به آن نمک و ادویه هم اضافه کنید.

- هر چه حلقه های موز شما نازک تر باشد، چیپس موز تردتر خواهد بود. پس سعی کنید موزها را نازک خرد کنید.

- چیپس موز سرخ شده به همراه بستنی طعم فوق العاده ای خواهد داشت و سالم ترین دسر و میان وعده خواهد بود.

- موزها را می توانید علاوه بر حلقه کردن، به شکل های دیگری نیز برش بزنید و سرخ کنید.

- چیپس موز با غلات به همراه شیر، یک صبحانه و میان وعده ی مقوی برای کودکان است.

  موز و غلات  

- برای آن که بتوانید موزها را به طور یکدست حلقه حلقه کنید، می توانید از دستگاه های خرد کن و رنده های مخصوص استفاده کنید تا هم سرعت کار بیشتر شود و هم بتوانید موزها را به یک اندازه خرد کنید.