تا به حال انواع مختلفی از غذا با مرغ را معرفی کرده ایم: از غذاهای سنتی مثل ته چین مرغ گرفته تا غذاهای فرنگی مثل کوردن بلو. در این دستور اما با پخت ساق مرغ در فر آشنا میشوید. ساق مرغ اگر به خوبی طعم دار و مغز پخت شود بسیار خوشمزه و لذیذ خواهد بود. در این دستور آشپزی، اول با استفاده از روغن زیتون، آبلیمو، خردل و گشنیز و مقداری ادویه سسی عالی درست میکنیم و به ساق های مرغ را چندین ساعت در این سس میخوابانیم تا خوب طعم بگیرند. بعد هم آنها را به مدت زمان کافی در فر میپزیم تا مغزشان کاملاً پخته و پوستشان قدری برشته شود. البته برای برشته شدن پوست ساق مرغ در فر لازم است چند دقیقه آخر شعله روی فر روشن شود.

پخت ساق مرغ در فر باعث میشود غذای شما سالم تر از مرغ سرخ کرده باشد. در ضمن مقداری از سس در کاسه اولیه باقی میماند بنابراین نگران نباشید چون ساق مرغ در فر پخته شده چربی زیادی ندارد. مواد لازم برای تهیه ساق مرغ در فر:

مواد لازم ساق مرغ در فر

طرز تهیه ساق مرغ در فر

مرحله اول:

اول از همه سیر را رنده و جعفری را خیلی ریز خرد کنید. بعد روغن زیتون را در کاسه کوچکی بریزید. سیر، جعفری، آبلیمو، خردل، نمک و فلفل را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید.

سس ساق مرغ

مرحله دوم:

ساق های مرغ را در کاسه بزرگی قرار دهید. سس را روی آن بریزید و با دست زیر و رو کنید تا همه ساق ها خوب به آن آغشته شوند. سعی کنید کمید از سس را زیر پوست مرغ فشار دهید تا ساق ها خوب طعم دار شوند. سپس روی کاسه را با سلفون بپوشانید و 6 ساعت یا از شب تا صبح بگذارید به همان حال بماند.   baked-chicken-legs3  

مرحله سوم:

فر را از قبل با دمای 200 درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود. کف سینی فر دارای خطوط برجسته (مثل تابه گریل) فویل آلومینیومی بکشید یا از روکش سیلیکونی سینی فر استفاده کنید. تا فر گرم میشود، ساق ها را از یخچال خارج کنید و روی فویل بچینید تا به دمای اتاق برسند. سمت پوست دار ساق باید روی سینی قرار بگیرد.   ساق مرغ در سینی فر  

مرحله چهارم:

اگر از سس چیزی در کاسه باقی مانده آن را روی ساق مرغ ها بمالید. سینی را 25 دقیقه در طبقه وسط فر قرار دهید. بعد از این مدت به کمک انبر یا دو چنگال ساق ها را در سینی بچرخانید و سینی را 25 دقیقه دیگر در فر بگذارید. برای برشته شدن پوست مرغ میتوانید در آخر یکی دو دقیقه شعله بالای فر را روشن کنید.

وقتی ساق مرغ در فر پخته شد سینی را خارج کنید و روی ساقها جعفری تازه خرد شده بریزید غذا را سرو کنید.

ساق مرغ پخته شده در فر

نکته:

راه دیگر آغشته کردن مرغ به سس این است که آن را همراه با سس داخل کیسه زیپ داری بریزید. زیپ را ببندید و کیسه را خوب تکان دهید سپس بگذارید 6 ساعت بماند.