نان گردویی روش های مختلف اما تقریبا مشابهی برای تهیه کردن دارد. ممکن است در تهیه نان گردویی مازندران اول مخمر را فعال کنند یا در تهیه نان گردویی روسی کمی میزان یا نوع مواد متفاوت باشد. شما میتوانید نان گردویی ساده با ظاهری گرد تهیه کنید یا خمیر نان را با طرح های گوناگون ببافید. بدون شک تمام این روش های تهیه نان گردویی خوشمزه ای به ما می دهد.

امروز قصد داریم یک دستور رومانیایی را امتحان کنیم که ظاهر بسیار جذاب و عطر و طعم دل انگیزی دارد. روش خلاقانه برای بافتن نان گردویی در این دستور، ظاهر منحصر به فردی ایجاد کرده که میتوان از آن برای تهیه کردن انواع نان های مغزدار مانند نان شکلاتی کمک گرفت. اگر قبلا نان هایی مثل نان شیرمال، نان پیچی و نان شیری پخته باشید و یا اگر به طرز تهیه نان گردویی مازندرانی که به نان کوهی معروف است، مسلط باشید، تهیه کردن این نان برایتان مثل آب خوردن است. اما اگر بار اولی است که نان میپزید، برای رسیدن به نان گردویی پفکی احتمالا نیاز به تمرین بیشتری دارید. در ضمن، مقادیر گفته شده در دستور را به هیچ وجه تغییر ندهید تا کیفیت نان شما افت نکند.

در طرز تهیه نان مغزدار گردویی ای که در ادامه تقدیم می شود، از پودر کاکائو و آبلیمو برای مواد میانی استفاده شده که باعث می شود این نان، طعمی بی نظیر و تردی مطلوبی داشته باشد. بنابراین حیف است که خودتان را از پیچیدن عطر مست کننده ی نان در خانه و طعم فوق العاده ی این نان گردویی محروم کنید. پس پیش به سوی تهیه نان گردویی خوشمزه!

طرز تهیه نان گردویی دو رنگ

مرحله اول:

کار را با آماده کردن مواد اولیه و اندازه گیری آن ها آغاز کنید. گردو را از پوست جدا کنید و به کمک غذاساز یا گوشتکوب خرد کنید.

آماده کردن مواد اولیه

مرحله دوم:

برای تهیه نان گردویی باید ابتدا یک ماهیتابه یا شیر جوش را روی حرارت متوسط بگذارید. یک چهارم پیمانه شیر را کنار بگذارید و یک پیمانه مابقی را در شیر جوش بریزید. سپس شکر و کره را اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا وقتی که کره ذوب شود. حالا شیر جوش را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید که خنک شود.

 مخلوط کردن کره و شیر

مرحله سوم:

تخم مرغ را در ظرفی بشکنید و آن را خوب هم بزنید تا یک دست شود. وقتی مخلوط شیر کاملا خنک شد میتوانید تخم مرغ را به آن اضافه کنید.

 اضافه کردن تخم مرغ

مرحله چهارم:

حالا پوست لیمو را اضافه کنید. بهتر است برای تازگی بیشتر لیمو را مستقیما روی مخلوط شیر و تخم مرغ رنده کنید.

 رنده کردن پوست لیمو

مرحله پنجم:

یک چهارم پیمانه شیر را که کنار گذاشته بودید، گرم کنید. در یک کاسه شکر و مخمر خشک را با هم مخلوط کنید. وقتی شیر گرم شد آن را به مخلوط شکر و مخمر اضافه کنید و خوب بهم بزنید. برای چند دقیقه آن را کنار بگذارید تا مخمر نان گردویی فعال شود. وقتی روی مایع حباب های زیادی مشاهده کردید مخمر شما آماده است.

 فعال کردن مخمر

مرحله ششم:

آرد سفید را در یک کاسه ی متوسط بریزید. نمک را روی آن بپاشید. سپس مخلوط مخمر و مخلوط شیر و تخم مرغ را به آرد اضافه کنید و خوب بهم بزنید تا خمیر نان گردویی به دست آید.

 مخلوط کردن آرد و مخمر

مرحله هفتم:

حالا نوبت ورز دادن خمیر است. روی سطح تمیزی آرد بپاشید و خمیر را روی آن قرار دهید. دستانتان را بشویید و خوب خشک کنید. کف دست هایتان را به آرد آغشته کنید و خمیر را به مدت 10 دقیقه ورز دهید تا حدی که دیگر حالت چسبندگی نداشته باشد.

 ورز دادن خمیر

مرحله هشتم:

خمیر را به شکل یک توپ بزرگ گرد و نرم درآورید. درون یک کاسه را با فرچه روغنی کنید و خمیر را درون آن قرار دهید. روی کاسه را با فویل یا یک پارچه تمیز بپوشانید. خمیر را در یک مکان گرم قرار دهید تا پف کند و اندازه آن دو برابر شود. استراحت خمیر حدودا 1 ساعت زمان نیاز دارد.

 استراحت خمیر

مرحله نهم:

در مدتی که خمیر استراحت می کند، میتوانید مواد میانی نان گردویی را حاضر کنید. برای این کار ابتدا باید شیر را در یک شیر جوش بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. سپس شکر را اضافه کنید و با هم خوب مخلوط نمایید.

مخلوط شیر و شکر

مرحله دهم:

حالا گردو های خرد شده را به مخلوط شیر و شکر اضافه کنید و به مدت 10 دقیقه مداوم هم بزنید. مراقب باشید شیر به کف شیر جوش نچسبد و نسوزد.

 اضافه کردن گردو

مرحله یازدهم:

مخلوط گردویی را از روی حرارت بردارید. سپس پودر کاکائو را به آن اضافه کنید. پوست یک لیموی دیگر را روی مخلوط رنده کنید و مواد را با هم خوب بهم بزنید تا کاملا ترکیب شوند. مخلوط را در کناری بگذارید تا خنک شوند.

 اضافه کردن کاکائو

مرحله دوازدهم:

در این مرحله از تهیه نان گردویی باید به سراغ خمیر بروید. خمیر را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید. روی سطح کارتان آرد بپاشید و هر قسمت از خمیر را به صورت مجزا به کمک وردنه باز کنید. خمیر را به شکل یک بیضی بزرگ صاف نمایید.

باز کردن خمیر

مرحله سیزدهم:

مخلوط گردویی را روی خمیر قرار دهید و به کمک پشت قاشق آن را در مرکز خمیر و به دور از لبه ها پخش کنید. خمیر را رول کنید. سپس همین کار را برای قسمت دیگر خمیر نان گردویی تکرار کنید.

 اضافه کردن مخلوط گردویی

مرحله چهاردهم:

دو رول نانی که آماده کرده اید را کنار هم بگذارید. لبه های بالایی آن ها را به هم فشار دهید تا متصل شوند. سپس به روش بافت گیسو دو رول نان را بهم ببافید. انتهای دو خمیر را بهم فشار دهید تا بهم وصل شوند.

 پیچیدن خمیر

مرحله پانزدهم:

خمیر بافته شده نان گردویی را در یک قالب باریک مستطیلی قرار دهید. فراموش نکنید که درون قالب را با کاغذ روغنی پوشانید. در این مرحله خمیر باید یک ساعت استراحت کرده تا مجددا پف کند.

 گذاشتن خمیر در قالب

مرحله شانزدهم:

فر را روشن کنید و در دمای 350 فارنهایت یا 180 سانتی گراد تنظیم کنید تا گرم شود. به کمک یک براش یا فرچه روی نان را به تخم مرغ زده شده آغشته کنید. نان گردویی را به مدت 40 الی 45 دقیقه در فر قرار دهید تا زمانی که روی آن به خوبی قهوه ای رنگ شود.

 تخم مرغی کردن سطح نان

مرحله آخر:

 پس از این که نان پخته شد آن را از فر خارج کنید و چند ساعت صبر کنید تا به طور کامل خنک شود. نان گردویی را با قهوه، چای یا هر نوشیدنی دلخواه سرو کنید. نوش جان.

پخت نان گردویی

-طرز تهیه نان گردویی از سایت blog.arousingappetites ترجمه شده است.