انواع کباب در شهرها و کشورهای مختلف به شکل های متنوع با طعم های متفاوت درست میشه. از اسکندر کباب معروف ترکیه که شهرت جهانی داره گرفته تا کباب کالوآ مخصوص هاوایی که از لذیذترین کباب های دنیاست، همه طعم فوق العاده ای دارن. روش پختن بعضی از این غذاها هم عجیب و غریبه. مثلا یه کباب به اسم بازباکوآ تو مکزیک درست میشه که برای پختش گوشت بز یا گاو رو لای برگ می پیچن و داخل گودالی کم کم پخته میپزن. اگر به صورت زمینی به ترکیه سفر کرده باشید و از شهر زیبا و خنک ماکو گذر کرده باشید، حتما غذاهای متنوع و خوشمزه ی آن را امتحان کرده اید. گشنیز کباب یکی از غذاهای لذیذ این شهره که به اسم کباب گشنیز هم شناخته میشه. البته این غذای خوشمزه مخصوص شهر ماکو نیست و تو خیلی از شهرهای آذری زبان شمال غرب ایران هم درست میشه و به اسم کباب ماکویی هم شناخته میشه. اگه به این شهرها سفر کردید می تونید سراغ گشنیز کباب رو از کبابی هاشون بگیرید. این غذای خوشمزه و بی نظیر مخلوطی از گوشت و سبزیجاته که میشه به عنوان وعده اصلی در نهار یا شام اون رو سرو کرد. اما ما امروز طرز تهیه گشنیز کباب رو بهتون آموزش میدیم تا دیگه نیازی نباشه برای خوردن این غذای لذیذ به شهرهای دیگه سفر کنید! طرز تهیه گشنیز کباب رو یاد بگیرید و اون رو به راحتی تو خونه درست کنید. با ما همراه بشید تا ببینیم دستور پخت گشنیز کباب چجوریه:

طرز تهیه گشنیز کباب

طرز تهیه گشنیز کباب

 

۱- پیش از هر چیز، لپه ها را در آب از چند ساعت قبل خیس کنید. سپس آن ها را در قابلمه بریزید و با مقداری آن بپزید. بعد از آن که لپه ها کاملا پخت و نرم شد، آن ها آبکش کنید. لپه ها را چرخ کنید و آب لپه را نگه دارید.

۲- داخل کاسه ای، ۲ عدد از پیاز ها را رنده کنید، سپس گوشت چرخ کرده را به همراه نمک، فلفل و زردچوبه به آن اضافه کنید. لپه های چرخ شده را نیز داخل کاسه بریزید و همراه با دیگر مواد هم بزنید و با دست خوب ورز دهید. سپس تخم مرغ ها را نیز به مواد اضافه کنید و مجددا همه مواد را با هم ورز دهید.

۳- مقداری از مواد آماده شده بردارید و قلقلی کنید. تمام مواد را به صورت گلوله هایی به اندازه ی یک تخم مرغ در آورید.

۴- داخل تابه مقداری روغن بریزید و آن را روی شعله ی متوسط گاز قرار دهید. بعد از آن که روغن داغ شد، گلوله های آماده شده را داخل آن بیندازید و سرخ کنید.

۵- بعد از آن که تمام گلوله ها سرخ شدند، زیر شعله را خاموش کنید و آن ها را کنار بگذارید.

۶- گشنیز ها را پاک کنید، بشورید و داخل سبد بریزید. پس از آن که آب اضافی آن خارج شد، آن ها را خرد کنید.

۷- تابه ی کوچکی را آماده کنید و داخل آن روغن بریزید. آن را روی شعله ی گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس گشنیزهای خرد شده را داخل روغن تفت دهید.

۸- یک عدد پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و داخل قابلمه ی متوسط به همراه کمی روغن سرخ کنید تا طلایی رنگ شود. سپس یک قاشق آرد به آن اضافه کنید تا همراه با پیاز تفت داده شود.

۹- آب لپه را به همراه ۱ پیمانه آب به قابلمه اضافه کنید. لیمو عمانی ها را بشورید، با چنگال چند سوراخ روی آن ایجاد کنید و داخل قابلمه بیندازید.

۱۰- پس از آن که آب جوشید، گشنیز تفت داده شده را داخل قابلمه بریزید و اجازه دهید به مدت حدود ۱۵ دقیقه بپزد. سپس گوشت های قلقلی را که از قبل سرخ کرده و کنار گذاشته اید، به آن اضافه کنید و اجازه دهید آن ها نیز به همراه مواد حدود ۱۰ دقیقه بپزند و طعم سس را به خود بگیرند.

۱۱- گشنیز کباب شما آماده است. می توانید آن را به همراه برنج و یا نان تازه نوش جان کنید.

 

نکات کلیدی طرز تهیه گشنیز کباب

- اضافه کردن تخم مرغ ها به دلیل ایجاد چسبندگی در مواد و در نتیجه جلوگیری از وا رفتن کباب ها است.

- می توانید لپه های پخته شده و سایر مواد را در غذاساز و مخلوط کن بریزید تا خوب با هم ترکیب شوند.

- اندازه ی گلوله هایی که آماده می کنید باید کمی از گردو بزرگ تر باشد.

- گشنیزها نباید به صورت ساتوری و ریز خرد شوند. گشنیز های این کباب باید درشت خرد شود.

- این غذا در آذربایجان با نان سنگک سرو می شود.

- می توانید فرم کوفته ها را به دلخواه کمی به شکل لوله ای نیز درست کنید.

-اگر می خواهید بدانید که با گوشت چرخ کرده چی درست کنید،گشنیز کباب انتخاب مناسبی است.   کباب گشنیز