امروز می خوایم طرز تهیه دوکبوکی کره ای رو بهتون یاد بدیم تا برای خوردنش مجبور نباشید تا کره برید! اگه فروشگاهی که مواد اولیه غذاهای کره ای رو داشته باشه می شناسید، می تونید مواد اولیه دوکبوکی رو از اونجا تهیه کنید.

 

طرز تهیه دوکبوکی کره ای خانگی

 

مرحله اول: طرز تهیه کیک برنجی کره ای

۱- ابتدا آرد برنج را به همراه نمک داخل کاسه ای بریزید و با هم مخلوط کنید. سپس یک لیوان آب جوش را به آن اضافه کرده و آرام هم بزنید تا خمیری به دست آید. خمیر باید نسبتاً شل ولی به هم چسبیده باشد.

۲-حال خمیر را در صافی روی بخار پز قرار دهید و به مدت ۴۰ دقیقه بپزید. میتوانید کف صافی کاغذ روغنی بگذارید تا خمیر به آن نچسبد. مراقب باشید بخارپز به اندازه کافی آب داشته باشد یا در صورت لزوم در طول پخت به آن آب جوش اضافه کنید.

  خمیر برنج بخار پز  

۳- سطحی صاف مانند تخته یا یک سینی را با روغن کنجد چرب کنید، خمیر را روی آن بگذارید و با گوشتکوب به خوبی بکوبید تا کم کم خنک شود. وقتی به حدی خنک شد که میشد به آن دست زد شروع کنید به ورز دادن با دست.

  ورز دادن خمیر دوکبوکی  

۴- وقتی خمیر دوکبوکی خوب ورز داده شد آن را به صورت رول هایی به قطر ۱/۵ تا ۲ سانتی متری رول کنید. رول ها را به اندازه ی ۵ سانتی متری برش دهید.

  کیک برنج کره ای

مرحله دوم: درست کردن دوکبوکی

۱- ابتدا ماهی کولی آن ها را پاک کرده و در ۴ پیمانه آب جوش بریزید و به مدت ۳۰ دقیقه روی حرارت قرار دهید تا بپزد. بعد از گذشت نیم ساعت، آن ها را در آورید.

۲- برای تهیه سس مخصوص دوکبوکی، سیر رنده شده، پودر فلفل، شکر، سس سویا، روغن کنجد، رب گوجه (یا رب چیلی) را داخل کاسه ای با هم مخلوط کنید. سپس آن ها را به آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید تا ۵ دقیقه همراه با هم بجوشند.

۳- بعد از ۵ دقیقه، کیک برنجی ها را نیز داخل آب جوش بیندازید و اجازه دهید آن ها نیز به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه همراه با مواد بجوشند و بپزند.

۴- در مرحله ی آخر، نودل، پیازچه، کلم خرد شده، کیک ماهی و تخم مرغ های آب پز را نیز به آن ها اضافه کنید و بعد از گذشت ۷ تا ۱۰ دقیقه زیر حرارت را خاموش کنید.

۵- دوکبوکی را داخل ظرف مورد نظر خود سرو کنید و روی آن کمی کنجد برای تزیین بپاشید. مقداری پیازچه ی خرد شده هم می تواند ظاهر غذا را زیباتر کند. فراموش نکنید که حتما این غذا را با چوب استیک های مخصوص کره ای ها بخورید!

  دوکبوکی

نکات کلیدی طرز تهیه دوکبوکی کره ای

- برای درست کردن کیک برنجی دوکبوکی کره ای، می توانید به جای بخار پز کردن خمیر از ماکروفر نیز استفاده کنید. به این صورت که بعد از درآوردن خمیر از یخچال، آن را داخل ظرفی بریزید، ظرف را به مدت ۲ دقیقه در ماکروفر قرار دهید، سپس آن را خارج کرده و خمیر را ورز دهید. مجددا روی آن را بپوشانید و دوباره به مدت ۲ دقیقه داخل ماکروفر قرار دهید.

- بهتر است پیازچه را به تکه های ۴ سانتی متری خرد کنید.

- اضافه کردن نودل به این غذا اختیاری است. اگر می خواهید آن را با نودل درست کنید، بهتر است نودل با طعم سبزیجات یا گوشت را انتخاب کنید.

- تخم مرغ ها را از قبل آب پز کنید و به صورت حلقه حلقه شده به مواد اضافه کنید.

- میزان تندی این غذا به ذائقه ی شما بستگی دارد. می توانید مقدار فلفل و سس تند این غذا را کم یا زیاد کنید.

- در برخی دستورهای کره ای کیک برنجی رول شده را درسته آب پز می کنند و درسته داخل دوکبوکی می اندازند و در آخر آن را برش می دهند و قطعه قطعه می کنند. اما اگر آن را از اول تکه تکه کنید درست کردن غذا آسان تر می شود.

- اگر به ماهی کولی دسترسی ندارید می توانید ماهی دیگری را جایگرین آن کنید.

- کیک ماهی یا همان Fish Cake نوعی نان شیرینی است که از ماهی خرد شده و پوره سیب زمینی تهیه می شود. می توانید آن را از فروشگاه های کره ای تهیه کنید.

تصاویر از : chinese_korean_food@ و koreanfood.learn@