خورش گوجه بادمجان یکی از غذاهای لذیذ گیاهی است و سرشار از ویتامین. خورش بادمجان را می توان با روش های متفاوت و انواع گوشت تهیه کرد که هر نوع آن برای عاشقان بادمجان دلچسب و خوشمزه است مانند مسما بادمجان که اصولا با گوشت مرغ تهیه می شود و خورش بادمجان با گوشت قرمز.

شاید بتوان گفت که خوراک گوجه بادمجان گیاهی یکی از راحت ترین خوراک هایی است که می توان با بادمجان تهیه کرد که هم می توان با نان آن را سرو کرد و هم با برنج.

خورش بادمجان و گوجه

پیش از آنکه روش تهیه خورش گوجه بادمجان را آموزش بدهیم شاید بد نباشد کمی راجع به فواید بادمجان بدانیم که در ادامه راجع به آن خواهیم گفت.

بادمجان سر شار از ویتامین های A-C-B1-B2-B6   است و البته حاوی پروتیین و پتاسیم که حفاظت از دستگاه گوارش، کمک به کاهش وزن، جلوگیری از سرطان، سلامت قلب و عروق، تقویت استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان، کنترل دیابت و ... از جمله خواص بادمجان است.

در ادامه مطلب روش تهیه این خورش لذیذ را با هم می خوانیم.

خورش بادمجان گیاهی

طرز تهیه خورش گوجه بادمجان ساده

 

مرحله اول:

بادمجان را پس از شستن پوست بگیرید و از وسط دو نیم کنید.

بادمجان  را در صافی بریزید. روی هر یک از بادمجان ها مقداری نمک بریزید و اجازه دهید 30 دقیقه استراحت کند و تلخی آن از بین برود(آب زردی که از بادمجان نمک سود شده  خارج می شود ممکن است حساسیت زا باشد پس قبل از پخت بادمجان بهتر است تلخی اش را بگیرید)

خورش بادمجان گیاهی

مرحله دوم:

پس از نیم ساعت بادمجان را بشویید و روی یک دستمال تمیز قرار دهید تا آب آن گرفته شود.

مرحله سوم:

در تابه مقداری روغن بریزید. زمانی که روغن داغ شد بادمجان ها را در روغن سرخ کنید.

برای گرفتن روغن اضافی بادمجان پس از سرخ شدن، آن را روی دستمال حوله ای آشپزخانه قرار دهید تا روغن را جذب کند.(یک روش برای سرخ کردن بادمجان این است که ابتدا بادمجان را با مقداری آب بپزید و بعد آن را سرخ کنید که در این صورت روغن کمتری جذب بادمجان می شود).

اگر دوست داشته باشید میتوانید بادمجان را با پوست سرخ کنید.

خورش بادمجان

مرحله چهارم:

گوجه ها را به صورت حلقه ای برش بزنید و در روغن بادمجان سرخ کنید.

گوجه بادمجان خوشمزه

مرحله پنجم:

پیاز را نگینی خرد کنید و در تابه ای جدا گانه بریزید تا سرخ شود. سپس  پوره گوجه یا رب را به پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا گوجه نرم شود.

خورشت گوجه بادمجان

مرحله ششم:

در این محله ادویه ها را اضافه کنید. بادمجان های سرخ شده را در تابه بچینید و گوجه های حلقه شده را روی آن قرار دهید. در ظرف را ببندید تا خورش گوجه با دمجان خوب لعاب بیاندازد و مقداری از آب آن کشیده شود.

گوجه _بادمجان

نکات کلیدی تهیه خورش گوجه بادمجان

-خورش گوجه بادمجان اگر با برنج سرو شود بهتر است کمی آب داشته باشد ولی اگر آن را با نان سرو می کنید اجازه دهید آب آن کاملا کشیده شود.

-اگر دوست دارید یک حبه سیر له کنید و آن را همراه پیاز تفت دهید تا عطر و طعم خورش بیشتر شود.

-فلفل دلمه همخوانی بسیاری با خورش گوجه بادمجان دارد پس اگر مایل بودید، 1/2 پیمانه فلفل دلمه خرد شده به خوراک بادمجان اضافه کنید.

 همراهان عزیز خوشحال می شویم خورش گوجه بادمجان  را با دستور ایران کوک تهیه کنید و عکس آن را در صفحه اجتماعی اینستاگرام با هشتگ آشپزی_ایران_کوک به اشتراک بگذارید.