باچانگای گوشت نوعی غذای ترکیه ای است، این غذا هم مثل مانتی و یا نخود پلو ترکیه ای طعم و ظاهر بی نظیری داره. میشه گفت باچانگا نوعی فست فود و ساندویج به حساب میاد، اما از هر نظر سالمه. اصل این غذا با پنیر کاشر و تکه های گوشت خشک شده درست میشه، اما خب دسترسی به این مواد ممکنه توی ایران چندان راحت نباشه؛ به همین علت ما دستور باچانگا رو با گوشت چرخ کرده میگیم، به جای پنیر کاشر هم از هر نوع پنیر چرب دیگه مثل چدار یا حتی پارمسان می تونید استفاده کنید.

مواد باچانگای گوشت داخل پنیر ترکی یوفکا پیچیده میشه و از این لحاظ شبیه پای اسفناج و پنیر است. نگران خمیر یوفکا نباشید چون می تونید اون رو به راحتی از فروشگاه های مختلف تهیه کنید. بعضی از این خمیرها به شکل ورقه های مستطیلی بزرگ هستند که برای باچانگا باید اونها رو به شکل مثلث برش بزنید، اما اگه خمیر مثلثی شکل تهیه کنید قطعا کارتون راحت تر میشه.

 

طرز تهیه باچانگای گوشت

مرحله اول: مواد میانی را آماده کنید. 

در تابه مقداری روغن بریزید، پیاز را نگینی خرد کنید و در روغن داغ بریزید، هنگامی که پیاز سبک شد گوشت را اضافه کنید و کامل هم بزنید تا گلوله نشود. زمان بدهید تا گوشت با پیاز کاملا ترکیب شود و تفت بخورد. در این فاصله فلفل دلمه ای را نگینی خرد و به تابه اضافه کنید، پنج دقیقه دیگر زمان بدهید تا فلفل دلمه ای نیز نرم شود؛ در نهایت نمک وفلفل بزنید و زمانی که تمام مواد ترکیب شدند شعله را خاموش کنید. مواد میانی باچانگای گوشت را کنار بگذارید تا خنک شوند.

 

مرحله دوم: باچانگای گوشت را با خمیر یوفکا بپیچید. 

تخم مرغ و شیر را با هم مخلوط کنید و با چنگال خوب بزنید تا از حالت لختگی خارج شود. برس آشپزی را نیز آماده کنید، زیرا باید این مایع را داخل و روی باچانگا بکشید. خمیر یوفکا را روی یک سطح صاف قرار دهید به طوریکه راس خمیر به طرف خودتان باشد. ابتدا با استفاده از برس تمام سطح خمیر را با مخلوط شیر و تخم مرغ آغشته کنید، سپس یک لایه پنیر رنده به شکل مستطیل وسط خمیر قرار دهید؛ به طوری که از رأس و لبه های گرد خمیر چند سانتی متر فاصله داشته باشد.

در ادامه مخلوط گوشت و فلفل دلمه ای را روی پنیر قرار دهید،  لبه گرد خمیر را به سمت داخل و روی مواد تا بزنید، سپس کناره ها را برگردانید تا به مواد برسید، در نهایت نیز قسمت بالایی را تا بزنید. روی خمیر را نیز با شیر و تخم مرغ کامل بپوشانید. این کار را برای 6 خمیر انجام دهید. در یک تابه به مقدار کافی روغن بریزید و باچانگای گوشت را در آن سرخ کنید تا دو طرف خمیر قهوه ای شود. برای هر باچانگا دو دقیقه کافی است پس به هیچ عنوان از آن غفلت نکنید. بعد از اتمام سرخ کردن غذای شما آماده است و می توانید با سس دلخواه میل کنید. باچانگا باید داغ سرو شود.

  باچانگای گوشت با گوشت خشک  

نکات کلیدی برای تهیه باچانگای گوشت

- به جای گوشت چرخ کرده می توانید از تکه های گوشت پخته شده استفاده کنید.

 

- اگر از خمیر یوفکا گرد یا مستطیل استفاده می کنید آن را به شکل مثلث برش بزنید، اما چنان چه این مدل پیچیدن برایتان سخت است می توانید هر روش دلخواهی را به کار ببرید، فقط مراقب باشید مواد میانی بیرون نریزند.

 

- به جای سرخ کردن می توانید باچانگای گوشت را به مدت 10 دقیقه در فر، دمای 180 درجه سانتی گراد قرار دهید.

 

- اگر غذای تند دوست دارید یک عدد فلفل چیلی در گوشت تفت دهید.