انواع شیرینی خشک تو مراسم و مناسبت های مختلف مثل عید سرو میشه که هر کدوم خوشمزگی های خودشون رو دارن. از شیرینی گل مینا در شکل های مختلف گرفته تا شیرینی نخودچی پر طرفدار همیشه تو عید سر میز پذیرایی همه وجود داره. یکی از شیرینی های پر طرفدار و معروف که البته همیشه تو شیرینی فروشی ها وجود داره شیرینی پاپیونیه. از اون جایی که طرز تهیه شیرینی پاپیونی خیلی آسونه، اغلب افراد، به ویژه خانم های با سلیقه ای که اهل درست کردن کیک و شیرینی هستن، دوست دارن این شیرینی خوشمزه رو خودشون درست کنن. البته اگه شما هم به دنبال دستور پخت شیرینی پاپیونی هستین، باید بهتون بگیم که درست کردن خمیر اون یه کم به دقت و مهارت نیاز داره. شیرینی پاپیونی با خمیر هزارلا درست میشه که البته می تونید اون رو به صورت آماده از فروشگاه ها تهیه کنید. فقط حواستون باشه که اون رو تو فریزر نگهداری کنید. اگر هم دوست دارید خمیر هزارلای این شیرینی خوشمزه رو خودتون درست کنید طرز تهیه خمیر هزارلا رو هم بهتون یاد میدیم تا از اول تا آخر شیرینی پاپیونی رو خودتون درست کنید و بپزید. یادتون نره که شیرینی پاپیونی یکی از شیرینی هاییه که برای عید میتونید درست کنید و از خوردنش لذت ببرید. با ما همراه بشید تا طرز تهیه شیرینی پاپیونی کره ای رو بهتون یاد بدیم.

 

طرز تهیه شیرینی پاپیونی

 

مرحله اول: درست کردن خمیر هزارلا

- ابتدا کره ی به دمای محیط رسیده را در کاسه بریزید و خوب بزنید تا نرم شود. آرد را دو مرتبه الک کنید، به همراه نمک داخل سینی بریزید و وسط آن ها را گود کنید.

- ۱۰۰ گرم از کره را به همراه آب وسط آرد بریزید و به آرامی با دست مخلوط کنید تا خمیر شود.

- خمیر به دست آمده را داخل کیسه بگذارید و در جای گرم به مدت حدود ۲ ساعت استراحت دهید و روی آن را بپوشانید.

- بعد از ۲ ساعت، خمیر را از کیسه بیرون آورید. با چاقو به شکل مثبت (+) روی خمیر برش بزنید و آن را آرام با وردنه باز کنید.

- باقی مانده ی کره را وسط خمیر باز شده بریزید و چهار طرف خمیر را روی کره برگردانید.

- خمیر به دست آمده را با وردنه به شکل مستطیل باز کنید. سپس آن را چهار لا کنید و روی هم بیاورید. مجددا با وردنه خمیر را باز کنید. این کار را ۵ بار تکرار کنید و هر بار خمیر را ۲ تا ۴ تا روی هم باز و بسته کنید تا کاملا مخلوط شود. باید یک بار خمیر را از طول و یک بار از عرض باز و بسته کنید.

- پس از این مراحل، خمیر را حدود ۳۰ دقیقه استراحت دهید. سپس مجددا آن را ۴ تا ۵ بار باز و بسته کنید و خمیر را در یخچال بگذارید و دوباره به مدت ۲۰ دقیقه استراحت دهید.

 

مرحله دوم: درست کردن شیرینی پاپیونی

- خمیر را به ضخامت نیم سانتی متر باز کنید و به شکل مربع یا مستطیل های کوچک ببرید.

- وسط برش ها را یک یا دو پیچ بدهید.

  خمیر هزارلا برای درست کردن شیرینی پاپیونی  

- فر را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد (۳۵۰ درجه فارنهایت) گرم کنید. سینی فر را چرب کنید و کف آن کاغذ روغنی بیندازید.

- شیرینی ها را روی سینی فر با فاصله از هم بچینید و به مدت ۳۰ دقیقه داخل فر قرار دهید.

- شیرینی ها را از داخل فر در آورید و بعد از آن که کاملا خنک شد روی آن پودر قند الک کنید. می توانید برای تزیین شیرینی پاپیونی از پودر نارگیل و پودر پسته هم استفاده کنید.

  شیرینی پاپیونی دو رنگ  

نکات کلیدی طرز تهیه شیرینی پاپیونی

- برای درست کردن شیرینی پاپیونی می توانید از خمیر هزارلا آماده استفاده کنید. بعد از آن که یخ خمیر آب شد و از حالت سفتی در آمد، آن را به دلخواه برش بزنید و با آن شیرینی درست کنید.

- هنگام استفاده از خمیر هزارلا آماده، آن را زمان زیاد در هوای آزاد قرار ندهید. چون بعد از این که یخ آن آب شود، کار کردن با آن سخت می‌ شود.

- برش زدن خمیر هزارلا به شکل مستطیل یا مربع به سلیقه شما بستگی دارد. اگر می خواهید شیرینی پاپیونی کشیده تر داشته باشید می توانید آن را به صورت مستطیلی برش بزنید. اگر می خواهید شیرینی ها کوچک تر و کمی گرد باشند، می توانید آن ها را به شکل مربع ببرید.

  مدل پیچ دادن شیرینی پاپیونی  

- برای شیرنی های خشک مثل شیرینی زبان و پاپیونی پودر قند را بعد از خنک شدن شیرینی ها روی آن بپاشید و الک کنید. در غیر این صورت اگر شیرینی ها داغ باشند پودر قند روی آن ها آب می شود.

- در صورت تمایل می توانید از شهد نیز به جای پودر قند استفاده کنید.

تصاویر از :  qazalbanoo01 ، @43ali4 ، @asal.sweet@