خورش اسفناج گردو دامغانی یه خورش اصیل ایرانی بسیار مقوی و خوشمزه هست. از جمله خواص شگفت انگیز گردو این هست که گردو یه منبع غنی از چربی های سالم مثل امگا 3، پروتئین و فیبر هست. علاوه بر خورش اسفناج گردو که در این مطلب می خوام طرز تهیه اون رو بهتون آموزش بدم، گردو پایه اصلی خورش فسنجان مجلسی هم هست. از طرف یگه سبزی پر خاصیت اسفناج هم سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای بدن هست و تاثیر چشمگیری در سلامت پوست و مو داره. با این همه خواصی که برای گردو و اسفناج گفتم پس خورش اسفناج گردو یه کلکسیون کامل از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای بدن ماست. پیشنهاد می کنم این خورش پر خاصیت رو حتماً درست کنین و کودکان خود رو هم به خوردن این خورش ترغیب کنین.

 

طرز تهیه خورش اسفناج گردو

 

مرحله اول : آماده سازی پیش نیازها

برای درست کردن خورش اسفناج گردو، ابتدا اسفناج ها را پاک کنید و خوب بشویید و بگذارید خشک شوند. سپس در اندازه های متوسط خرد کنید و کناری بگذارید.

پیاز را پوست بکنید و به صورت ریز خرد کنید و یا رنده ریز کنید.

سیرها را نیز پوست بکنید و رنده کنید.

زعفران را هم دم کنید.

گوشت را به صورت قطعات مکعبی برش بزنید و کناری بگذارید.

گردوها را نیز آسیاب کنید تا خوب له شوند.

 

مرحله دوم: پخت گوشت خورش اسفناج گردو

یک قابلمه متوسط را روی شعله گاز بگذارید. سپس مقداری روغن داخل آن بریزید تا داغ شود. حالا پیازها را داخل قابلمه بریزید و تفت بدهید تا نرم و شفاف شوند. سیرها را نیز به پیازها اضافه کنید و تفت دهید. سپس مقداری زردچوبه نیز به مخلوط سیر و پیاز اضافه کنید و باز هم تفت دهید تا زردچوبه رنگ باز کند. در مرحله بعد گوشت ها را نیز به پیاز اضافه کنید و تا زمانی که گوشت ها تغییر رنگ دهند تفت دهید. حالا رب خانگی را هم اضافه کنید و ابتدا رب را تفت دهید تا خامی رب گرفته شود و رنگ باز کند و بعد با گوشت و پیاز مخلوط کنید. مقداری آب به مواد اضافه کنید و اجازه دهید تا آب به جوش بیاید.

 

مرحله سوم: افزودن گردو آسیاب شده به خورش

ابتدا در یک ماهیتابه کمی گردوها را تفت دهید تا چربی خود را بیش تر پس دهد. سپس گردو را به مواد گوشتی در حال پخت اضافه کنید و کمی با هم مخلوط کنید.

 

مرحله چهارم: افزودن اسفناج به خورش اسفناج گردو

در این مرحله اول در یک ماهیتابه متوسط کمی اسفناج ها را تفت دهید تا سبک شوند. سپس اسفناج را نیز به خورش اضافه کنید.

 

مرحله پنجم: طعم دار کردن خورش

در آخر پخت زعفران دم کرده، نمک، فلفل و دارچین را نیز به خورش اسفناج و گردو اضافه کنید و طعم خورش را بنابر ذائقه خود تنظیم کنید. سپس اجازه دهید خورش برای حدود دو ساعت بپزد و جا بیفتد. در کنار پلوی ساده یا پلوی زعفرانی میل کنید.

 

نوش جان

  مرحله نهایی خورش اسفناج گردو  

نکات کلیدی تهیه خورش اسفناج گردو

- اندازه مواد اولیه که در دستور خورش اسفناج  گردو آمده است، تقریبی هستند در صورت تمایل می توانید مقدار مواد اولیه را تغییر دهید.

- در صورت تمایل، به جای رب گوجه فرنگی، می توانید از رب انار استفاده کنید و بنابر ذائقه خود با افزودن آبغوره یا شکر طعم خورش را تنظیم کنید.

- خورش اسفناج گردو را علاوه بر گوشت قرمز با گوشت مرغ نیز می توانید درست کنید.

- اگر دوست داشتید می توانید آلو خورشتی را نیز به خورش اضافه کنید. توجه داشته باشید که باید آلوها را از قبل کمی خیس کنید.

- علاوه بر اسفناج، از سبزی های معطری مانند گشنیز نیز، در صورت تمایل می توانید در خورش اسفناج گردو استفاده کنید.

- در مرحله سوم درست کردن خورش اسفناج گردو، پس تفت دادن گردو، می توانید مقداری آب به آن اضافه کنید و به صورت جداگانه  آن را بپزید.

- عکس از اینستاگرام:

@mahboobe2812

@neda.aghajeri