گوشت بلدرچین خیلی پر خاصیته و خوردن اون برای همه افراد مخصوصا افراد بیمار، بچه ها و سالمندان توصیه میشه. از اونجایی که این پرنده های کوچیک جنب و جوششون زیاده، گلیکوژن زیادی در بافت ماهیچه هاشون ذخیره میشه که گوشتشون رو لذیذ و پر خاصیت می کنه. بافت بدنشون هم طوریه که بعد از پختن متلاشی و تکه تکه نمیشه. در نتیجه می تونید با اطمینان خاطر تو مهمونی هاتون این غذای خوشمزه رو سرو کنید. در نتیجه هم طعم و مزه ی اون فوق العادس که به راحتی نمیشه ازش گذشت و هم ارزش غذایی و خواص بلدرچین خیلی زیاده و سرشار از پروتئینه. جالبه که بدونید تنوع غذا با بلدرچین خیلی زیاده و میشه به روش های مختلف اون رو پخت و سرو کرد. در دستورهای قبلی طرز تهیه کباب بلدرچین رو بهتون آموزش دادیم. این غذا برای کسایی که طرفدار غذاهای پلویی نیستن، گزینه ی خوبیه. امروز قصد داریم یکی دیگه از غذاهای خوشمزه ای رو که میشه با بلدرچین درست کرد بهتون معرفی کنیم. بلدرچین پلو یا بلدرچین لا پلو غذای لذیذیه که به روش های مختلف درست میشه. در ادامه دو روش از طرز تهیه بلدرچین پلو رو بهتون یاد می دیم تا هر کدوم رو که دوست داشتید انتخاب و درست کنید. راستی این غذا رو هم به صورت آبکش و هم به صورت کته می تونید درست کنید.

طرز تهیه بلدرچین پلو به دو روش مختلف

روش اول: بلدرچین درسته با پلو

- بلدرچین ها را از قبل آب پز کنید و با ادویه مورد نظر خود کمی تفت دهید تا مزه دار شود.

- پیاز را به صورت نگینی خرد کنید. سپس آن ها را سرخ کنید. بعد از آن که پیاز کمی نرم شد، زرشک، کشمش و گردو را به آن اضافه کنید و همه مواد را با هم تفت دهید.

- برنج را از شب قبل با نمک خیس کنید. در قابلمه ای آب را به جوش آورید و برنج را داخل آن بریزید. بعد از آن که برنج چند دقیقه جوشید، آن را آبکش کنید و روی آن آب سرد بریزید تا نمک اضافی آن گرفته شود.

- ته دیگ مورد نظر خود را ته قابلمه قرار دهید. کمی از برنج آبکش شده را داخل قابلمه و روی ته دیگ ها بریزید. بلدرچین های پخته شده را روی برنج بگذارید و موادی را که با پیاز، گردو و کشمش آماده کرده اید روی آن بریزید. سپس سبزیجات معطر را روی آن بپاشید تا عطر و بوی آن در میان برنج بپیچد. بعد از آن مجددا یک لایه برنج آبکش شده به عنوان لایه ی نهایی بلدرچین پلو در قابلمه بریزید.

- قابلمه را روی شعله ی کم گاز قرار دهید تا زمانی که دم بکشد. سپس آن را در دیس مورد نظر سرو و نوش جان کنید.

  طرز تهیه بلدرچین پلو

روش دوم: بلدرچین ریش ریش لا پلو

- بلدرچین ها را بشورید و اجازه دهید آب آن کاملا خارج شود.

- ۱ عدد پیاز را به صورت خلالی خرد کنید و داخل قابلمه بریزید. بلدرچین ها را روی آن بچینید، در قابلمه را ببندید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا زمانی که بلدرچین ها کاملا پخته شوند. بعد از آن که بلدچین ها پخته شدند و به روغن افتادند زیر شعله را خاموش کنید، در قابلمه را بردارید و اجازه دهید تا خنک شوند.

- بعد از آن که بلدرچین ها خنک شدند، استخوان آن ها را جدا کنید و گوشتش را ریش ریش کنید.

- یک عدد پیاز را به صورت نگینی خرد کنید، داخل تابه کمی روغن بریزید و پیازها را تفت دهید. بعد از آن که کمی طلایی رنگ شد، گوشت بلدرچین ریش ریش شده را داخل پیاز بریزید و همراه با آن تفت دهید. سبزیجات معطر، نمک، فلفل و ادویه دلخواه تان را به آن اضافه کنید.

- زرشک را از چند ساعت قبل داخل آب گرم خیس کنید. سپس آن را آبکش کرده و بعد از آن که آب کاملا از زرشک خارج شد، آن را به مواد اضافه کنید و همراه با هم تفت دهید تا کمی سرخ شود و رنگ آن تغییر کند. سپس شعله را خاموش کنید، به مواد کنی آب لیمو اضافه کنید و هم بزنید.

برای درست کردن برنج:

۱- اگر قصد دارید برنج را به صورت کته درست کنید، هنگام دم کشیدن برنج، مواد آماده شده را وسط برنج بریزید و مجددا یک لایه برنج روی آن بریزید. اجازه دهید برنج دم بکشد. سپس آرام بلدرچین پلو را هم بزنید تا مواد با پلو مخلوط شوند. در نهایت مقداری زعفران دم کرده روی بلدرچین پلو بریزید و آن را در ظرف مورد نظرتان سرو کنید.

۲- اگر می خواهید بلدرچین پلو را به صورت آبکش درست کنید، بعد از چند ساعت خیس کردن برنج، جوشاندن و آبکش کردن آن، یک لایه از برنج را داخل قابله بریزید، سپس لایه ای از مواد آماده شده را روی برنج بریزید و مجددا روی آن را با لایه ی دیگری از برنج بپوشانید. این کار را لایه لایه ادامه دهید، در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید دم بکشد. زعفران دم کرده را روی برنج بریزید و بعد از دم کشیدن بلدرچین پلو آن را هم بزنید تا مواد و برنج خوب با هم مخلوط شوند.

  بلدرچین با پلو  

نکات کلیدی طرز تهیه بلدرچین پلو

- در روش دوم، نیازی به اضافه کردن آب و ادویه برای پختن بلدرچین ها نیست. خود بلدرچین ها بعد از کمی پخته شدن، آب می اندازند. اجازه دهید بلدرچین ها را آب خودشان بپزند تا طعم بهتری داشته باشند.

- برای بهتر شدن طعم بلدرچین می توانید هنگام پخت آن ۱ عدد سیر داخل قابلمه بیندازید.

- بهتر است گوشت بلدرچین را خیلی ریز نکنید تا هنگام مخلوط شدن با برنج، دیده شوند.

- استخوان بلدرچین خیلی تیز است. هنگام جدا کردن گوشت از استخوان مراقب باشید.

- یکی از ادویه هایی که طعم گوشت بلدرچین را فوق العاده می کند، ادویه ی کاری است. حتما آن را امتحان کنید. به همراه پودر کاری می توانید از پودر سیر و زردچوبه نیز استفاده کنید.

- برای تزیین روی بلدرچین پلو، ۱ قاشق از زرشک باقی مانده را به همراه کمی شکر داخل کره تفت دهید. می توانید کشمش تفت داده شده و گردو را نیز به همراه پیاز داغ آماده برای تزیین استفاده کنید.

- در روش اول می توانید بلدرچین را به صورت درسته و با تکه شده لای برنج قرار دهید.

تصاویر از: Khoshmazehaye-man