کباب زردک یا شامی اصفهانی، یه شامی فوق العاده خوش طعم و هیجان انگیز به خصوص برای کسایی که غذا با طعم شیرین رو دوست دارن هست. در این مطلب می خوام طرز تهیه کباب زردک رو بهتون آموزش بدم. حالا یه کوچولو توضیح بدم که زردک چیه و چه خواص اعجاب انگیزی داره. زردک از خانواده گیاهان ریشه ای مث هویج هست که کمی دارای طعم شیرین هم هست. زردک منبعی غنی از فسفر، پتاسیم، منگنز، روی و آهن هست. از جمله خواص بی شمار این گیاه زرد خوش مزه می تونم به تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک به کاهش وزن و هضم غذا و غیره اشاره کنم. فکر می کنم خواص خارق العاده زردک بیان گر جایگاه ویژه اون به عنوان یه غذای مغذی در کنار کوکو و کتلت هایی مث کوکوکاهو، کوکو قارچ و کوکو لوبیا سبز باشن. پس با من همراه بشید تا کباب زردک جذاب و خوشمزه رو درست کنیم و از خوردن اون لذت ببریم.

 

طرز تهیه کباب زردک

 

مرحله اول: آماده سازی پیش نیازها

برای درست کردن کباب زردک یا شامی فوق العاده خوشمزه اصفهانی، ابتدا زردک ها را خوب بشویید و پوست بکنید. سپس با رنده ریز رنده کنید و کناری بگذارید.

پیاز را نیز پوست بکنید و ریز رنده کنید.

زعفران را هم دم کنید.

 

مرحله دوم: درست کردن مایه کباب زردک

برای درست کردن مایه کباب زردک، در یک کاسه گوشت چرخ کرده، زردک، پیاز، نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین را خوب با هم مخلوط کنید و ورز دهید. سپس کم کم آرد نخودچی را به مایه اضافه کنید تا به انسجام مطلوب برسد، ولی مراقب باشید کباب زردک سفت نشود. اگر احساس کردید مایه قوام لازم را ندارد، یک عدد تخم مرغ هم به آن اضافه کنید و خوب ورز دهید.

 

مرحله سوم: سرخ کردن کباب زردک

یک ماهیتابه را روی شعله متوسط گاز بگذارید تا گرم شود. سپس به میزان لازم روغن داخل ماهیتابه بریزید و اجازه دهید روغن داغ شود. حالا از مایه کباب زردک به اندازه یک گردو بردارید و در دستان خود به آن فرم دهید و بعد در روغن سرخ کنید.

 

مرحله چهارم: درست کردن شهد 

برای درست کردن شهد، در یک ظرف مناسب شکر و آب را با هم مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید و هم بزنید تا بجوشد و شکر به خوبی حل شود. سپس زعفران را نیز به شهد اضافه کنید و مخلوط کنید.

 

مرحله پنجم: پخت کباب زردک

پس از اینکه تمام کباب های زردک را سرخ کردید و شهد را نیز درست کردید، حالا کباب های زردک را کف ماهیتابه بچینید. سپس شهد را روی کباب ها بریزید و برای مدت 30 دقیقه تا 40 دقیقه اجازه دهید کباب ها با شهد بپزند و طعم شهد به خوبی به خورد کباب ها برود.

سپس کباب های نرم و ترد را در ظرف پذیرایی بکشید و با سبزیجات تزیین کنید و میل کنید.

 

نوش جان

  مرحله نهایی کباب زردک  

نکات کلیدی تهیه کباب زردک

- اندازه مواد اولیه که در دستور کباب زردک آمده است، تقریبی هستند. در صورت تمایل می توانید مقدار مواد اولیه را تغییر دهید.

- اگر دوست داشتید کباب زردک با طعم ملس درست کنید، مقدار 2 قاشق غذاخوریی سرکه و 2 قاشق غذاخوری شیره انگور به شهد اضافه کنید.

- کباب های زردک را به هر شکلی که دوست دارید می توانید فرم دهید، اما در حالت سنتی کباب ها را به اندازه بامیه در می آوردند و سرخ می کنند.

- عکس از اینستاگرام:

@sarashpaz.islami

@rozaweb