پاناکوتا؛ این دسر جذاب ایتالیایی مدت هاست بین ما ایرانی ها جای خودش را باز کرده و به شدت معروف و پرطرفدار شده است. با این حال هنوز ممکن است این دسر بی نظیر برای برخی ها ناشناخته باشد، پس اول به این مساله میپردازیم که پاناکوتا چیست؟ پاناکوتا یک دسر با طعمی شیرین است که عمدتا از ترکیب خامه و شیر با شکر و ژلاتین تهیه می شود. در این دستور آشپزی ما پاناکوتای وانیلی را توضیح داده ایم که برای روی آن از هر نوع سس میوه ی دلخواهی میتوانید استفاده کنید. اما در حالت کلی پاناکوتا انواع و طعم های بسیاری دارد که از این انواع میتوان به پاناکوتای شکلاتی، پاناکوتای نعنایی، پاناکوتای قهوه و ... اشاره کرد. اگر برای بار اول است که میخواهید این دسر را آماده کنید پیشنهاد میدهیم از همین دستور کار را آغاز کنید و سپس انواع دیگر پاناکوتا را نیز امتحان کنید. البته دسر پاناکوتای آماده هم میتوان تهیه کرد، اما به نظر من که یکی از عاشقان پاناکوتا هستم، لذت تهیه کردن پاناکوتا در خانه را از خودتان دریغ نکنید. در ضمن با ترکیب پاناکوتا و ژله دسر های بسیار خلاقانه و خوش طعمی میتوان تهیه کرد، پس حیف است که طرز تهیه پاناکوتا را یاد نگیرید. برای تهیه این دسر فوق العاده با ایران کوک همراه باشید!

طرز تهیه پاناکوتا وانیلی

مرحله اول:

برای تهیه پاناکوتا ابتدا یک و یک دوم پیمانه شیر را داخل قابلمه ای بریزید و روی حرارت قرار دهید تا گرم شود ولی مراقب باشید نجوشد.

مرحله دوم:

وقتی شیر گرم شد مقداری از آن را (حدودا یک پیمانه یا کمتر) روی بخار کتری یا سماور یا... قرار دهید (روش بن ماری) و به آرامی و کم کم پودر ژلاتین را به شیر اضافه کنید. به سرعت بهم بزنید تا پودر ژلاتین گلوله نشود و به خوبی با شیر مخلوط گردد.

حل کردن ژلاتین

مرحله سوم:

وقتی شیر با ژلاتین به خوبی مخلوط شد، آن را به قابلمه ی حاوی مابقی شیر برگردانید و کمی هم بزنید. همانطور که قابلمه روی حرارت ملایم است، دقت کنید که مایه شما نجوشد. اگر مایه شما به حد جوش رسید باید آن را مدت کوتاهی از روی حرارت بردارید و اجازه دهید کمی خنک شود و دوباره ادامه دهید.

مرحله چهارم:

در ظرفی جداگانه شکر را در خامه بریزید و با هم مخلوط کنید. به قدری هم بزنید تا خامه ساختاری یک دست پیدا کند.

 مخلوط کردن شکر

مرحله پنجم:

حالا مخلوط خامه و شکر را به قابلمه ی شیر روی حرارت ملایم اضافه کنید، وانیل را بیفزایید و به خوبی بهم بزنید تا یک دست شود.

 خامه و شکر

مرحله ششم:

وقتی مایع یک دستی حاصل شد، قابلمه را از روی حرارت بردارید و مایع را در ظرف سرو یا قالب مورد نظرتان بریزید. کمی که خنک تر شد آن را در یخچال بگذارید تا ببندد و سفت شود.

 در قالب ریختن پاناکوتا

مرحله هفتم:

برای تهیه سس میوه روی پاناکوتا، میوه های مورد نظرتان را از قبل در فریزر بگذارید تا یخ بزنند. سپس میوه های یخ زده را با دو قاشق غذاخوری پودر قند در مخلوط کن یا میکسر بریزید تا یک دست شوند. سس شما حاضر است. موقع سرو روی پاناکوتا بریزید و نوش جان کنید. (انجام این مرحله اختیاری است اما برای توضیحات بیشتر میتوانید به صفحه ی سس توت فرنگی مخصوص پاناکوتا مراجعه کنید.)

 پاناکوتا

نکات کلیدی تهیه پاناکوتا وانیلی

-در تهیه این دسر دو نکته مهم ممکن است باعث دردسر شود: 1- بریدن شیر موقع مخلوط کردن با ژلاتین 2- گلوله شدن ژلاتین در دسر. به همین دلیل ما در این دستور تهیه، مقداری شیر را با پودر ژلاتین روی حرارت مخلوط کردیم تا هم پودر ژلاتین به خوبی در شیر حل شود. هم شیر هنگام مخلوط کردن با ژلاتین نبرد. اما اگر شما روش دیگری برای این کار سراغ دارید، خوشحال می شویم آن را در قسمت دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.

-پاناکوتا با خامه خیلی خوشمزه می شود پس در صورت امکان خامه را از دستور حذف نکنید و با شیر یا ماست جایگزین نکنید.

-همانطور که گفتیم، از ترکیب پاناکوتا با ژله دسرهای شگفت انگیزی میتوان تهیه کرد که یکی از آن ها دسر پاناکوتا با ژله انار است. شما با خلاقیت و هنر آشپزی خودتان این دو نوع دسر را به هر شکلی که بخواهید میتوانید با هم ترکیب کنید و دسر های محشری درست کنید.

-این دسر را در هر ظرفی بنا به سلیقه خودتان میتوانید تهیه کنید، اما قالب مناسب پاناکوتا میتواند همان قالب هایی باشد که برای تهیه ژله استفاده می کنید.

-در صورت تمایل، اگر فرصت تهیه این دسر خوشمزه را ندارید، میتوانید پودر آماده پاناکوتا را از فروشگاه ایران کوک خریداری نمایید.

حالا اگر پاناکوتا را تهیه کردید و از آن لذت بردید، خوشحال می شویم تصویر آن را با هشتگ آشپزی_ایران_کوک در صفحه اینستاگرام خودتان با ما به اشتراک بگذارید. روزگارتان خوش.