کوکی شیشه ای از جمله شیرینی هایی که می تونه هر کسی رو در هر سن و سالی تحت تاثیر قرار بده. کوکی های ترد و کره ای که به شکل های زیبا قالب و بعد با آب نبات های رنگی پر شدند. بعد از پخت این آب نبات ها ذوب میشن و به یک لایه شفاف و یکنواخت داخل کوکی به وجود میاد و همین موضوع یک جلوه زیبا از شیشه های رنگی رو ایجاد می کنه.

باور کنید پختن کوکی شیشه ای اصلا سخت نیست و مطمئن باشید اگه اون رو برای جشن کریسمس، نوروز، تولد یا هر مناسبت دیگه بپزید خیلی خیلی مورد تشویق قرار می گیرید. ضمن اینکه کوکی های شیشه ای قطعا برای بچه ها خیلی جذابیت داره.

شاید تا حالا کوکی های دیگه مثل کوکی شکری رنگانگ، کوکی با رویال آیسینگ، کوکی میوه ای، کوکی شکلاتی و ... رو امتحان کرده و زحمت زیادی هم برای تزیینشون کشیده باشید، اما مطمئنم هیچ کدومشون به اندازه این کوکی تاثیر گذار نخواهند بود. در واقع مزیت کوکی های شیشه ای در اینه که موقع پخت تزیین هم میشن.

 

طرز تهیه کوکی شیشه ای 

مرحله اول: آماده کردن خمیر کوکی

پیش از هر کاری آب نبات های رنگی را باز کنید و به صورت جداگانه در کیسه های نایلونی کوچک قرار دهید. با استفاده از یک بیفتک کوب آنها را کمی خرد کنید اما مراقب باشید پودر نشوند، سپس آب نبات را کنار بگذارید و مشغول آماده سازی خمیر کوکی شوید.

  خرد کردن آبنبات ها  

در یک ظرف مناسب کره، شکر و نمک را مخلوط و با همزن بزنید تا کاملا یکنواخت شوند، سپس تخم مرغ ها را یکی یکی اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید؛ بعد از تخم مرغ ها نوبت به عصاره وانیل می رسد. همزن را روی دور کند قرار دهید و آرد را به تدریج اضافه کنید و هم بزنید تا خوب مخلوط شوند. در پایان خمیر نباید به دست بچسبد. خمیر را جمع کنید و به شکل مستطیل درآورید، سپس آن را در کیسه پلاستیکی پیچیده و به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید.

  گذاشتن خمیر کوکی شیشه ای در یخچال  

مرحله دوم: قالب زدن کوکی شیشه ای

بعد از یک ساعت خمیر کوکی را به سه قسمت تقسیم کنید، یک قسمت را روی میز کار و مابقی را مجدد در یخچال قرار دهید تا خنک بماند. روی سطح کار مقداری آرد بپاشید و خمیر کوکی را به قطر حدودا نیم تا یک سانتی متر باز کنید. با استفاده از یک قالب ستاره ای بزرگ (حدود 3.5 اینچی) خمیر را قالب بزنید. در پایان تمام خمیرهای قالب زده را به سینی فر که کاغذ روغنی انداخته اید منتقل کنید.

  باز کردن خمیر کوکی روی سطح کار    

با استفاده از یک قالب ستاره ای کوچکتر (قالب شیرینی نخودچی) وسط کوکی های ستاره ای را برش بزنید. خمیرهای بدست آمده از این کار را دور نریزید و مجددا پهن کنید و قالب بزنید. بعد از اتمام خمیر، وسط کوکی ها را با آب نبات های رنگی پر کنید.

  انتقال کوکی ها به سینی فر و قالب زدن وسط آنها   پر کردن وسط کوکی با آبنبات های رنگی  

مرحله سوم: خنک سازی و پخت کوکی ها 

بعد از آنکه آماده سازی کوکی شیشه ای به پایان رسید آنها را با همان سینی به مدت 15 تا 20 دقیقه در یخچال قرار دهید تا سفت و خنک شوند. در این فاصله فر را روشن کنید و روی درجه حرارت 350 فارنهایت (175 سانتی گراد) قرار دهید. سینی حاوی کوکی را به فر منتقل کنید و اجازه دهید تا پخته شوند. دقت کنید که هم کوکی ها مغز پخت شوند و هم آب نبات ها ذوب شوند، تقریبا 12 تا 14 دقیقه زمان برای پخت کافی است.

  کوکی شیشه ای آماده  

اجازه دهید کوکی ها روی همان سینی پخت خنک شوند تا زمانی که آب نبات های رنگی سرد و سفت شوند. در نهایت تمامی این مراحل را برای دو قسمت باقی مانده خمیر نیز تکرار کنید.

 

نکات کلیدی برای تهیه کوکی شیشه ای 

- به جای قالب ستاره ای از هر شکل دلخواه دیگر می توانید استفاده کنید.

 

- اگر در خمیر هر یک از کوکی ها یک سوراخ ایجاد کنید بعد از پخت می توانید آنها را آویزان کنید.

  آویز کوکی شیشه ای  

- اگر از کره نمک دار برای پخت کوکی شیشه ای استفاده کردید حتما نمک را حذف کنید.

 

- این دستور از وبسایت Cooking Glassy ترجمه شده است.