تهیه کردن غذا با ماهی روش های بسیاری دارد. دنیای گسترده و رنگارنگ غذاهای دریایی طرفداران زیادی دارد و برای هر سلیقه ای میتواند مناسب باشد. امروز قصد داریم یک روش تهیه ماهی در فر را آموزش دهیم که روشی بسیار هوشمندانه و البته خوش عطر و طعم است. هر فردی سلیقه و نظر متفاوتی دارد. اما به نظر من این روش، خوشمزه ترین روش پخت ماهی در فر است که تا به حال دیده ام. در بعضی از دستورهای پخت، ماهی در فر با فویل آماده می شود اما در این آموزش خبری از فویل نیست.

این مطلب طرز تهیه ماهی در فر بدون روغن های مضر و مواد عجیب و غریب است. ما از روغن زیتون استفاده کرده و با ترکیب تمر هندی و ادویه های جذاب یک ماهی در فر خوشمزه و سالم تهیه می کنیم. این دستور تهیه نوعی ماهی در فر با سبزیجات است به این صورت که ما از سبزیجاتی مثل گوجه فرنگی، شنبلیله، جعفری و ... در تهیه سس کاری مخصوص استفاده کرده ایم تا ماهی طعم دار شود. در آخر این مطلب به نکات پخت ماهی در فر اشاره کرده ایم تا برای شما عزیزان همراه هیچ گونه ابهامی باقی نماند. امیدواریم از تهیه این غذای دریایی خوشمزه لذت ببرید.

طرز تهیه ماهی در فر با سس کاری

مرحله اول:

برای تهیه ماهی در فر ابتدا تمام مواد لازم را آماده کنید تا در حین کار راحت باشید.

 مواد اولیه

مرحله دوم:

شکم ماهی را در راستای طول آن برش دهید و داخل شکم آن را کاملا تمیز کنید. ماهی را طوری برش دهید که گوشت آن کاملا باز و تخت شود اما پشت بدن ماهی هنوز وصل باشد. (یعنی شبیه به بدن پروانه. گوشت ماهی مثل دو بال پروانه از هم باز باشد.) اگر خودتان تا به حال این کار را انجام نداده اید، میتوانید از فروشنده ماهی ها کمک بخواهید. سپس ماهی را در سینی فر گذاشته و در کناری قرار دهید.

 برش ماهی

مرحله سوم:

کاسه کوچکی بردارید. تمر هندی را به همراه چند قطره آب و به کمک همزن حل کنید. سپس روغن زیتون، زردچوبه، نمک و فلفل را به تمر هندی اضافه کنید و مواد را خوب با هم مخلوط کنید.

 تهیه مواد روی ماهی

مرحله چهارم:

با یک قاشق یا فرچه داخل گوشت ماهی را که باز کرده اید، به مخلوط تمر هندی آغشته کنید، به طوری که کاملا داخل شکم ماهی طعم دار شود. روی ظرف ماهی را بپوشانید و به مدت 30 دقیقه آن را در یخچال بگذارید تا مزه دار شود.

زدن سس روی ماهی

مرحله پنجم:

در این مرحله از تهیه ماهی در فر باید سس کاری را آماده کنید. پیاز و سیر را خرد و ریز نمایید. یک قابلمه ی متوسط را روی حرارت بگذارید و کمی روغن زیتون در آن بریزید. پیاز و سیر را در قابلمه ریخته و به مدت 1 الی 2 دقیقه تفت دهید تا نرم و شفاف شوند.

 آماده کردن سس کاری

مرحله ششم:

گوجه گیلاسی ها را نصف کنید و به همراه رب گوجه فرنگی به مخلوط سیر و پیاز در قابلمه اضافه کنید. یک تا دو دقیقه مواد را با هم بپزید. سپس زردچوبه، زنجبیل، ادویه کاری، جعفری خرد شده، شنبلیله خشک و پودر فلفل سیاه را در قابلمه بریزید.

 افزودن ادویه

مرحله هفتم:

مواد درون قابلمه را خوب بهم بزنید. به مدت 6 تا 7 دقیقه روی حرارت ملایم مواد سس را بپزید تا کم کم نرم و یک دست شود.

 پختن مواد سس

مرحله هشتم:

حرارت را خاموش کنید و آب لیموی تازه را به مواد سس کاری اضافه کنید. سس را خوب بهم بزنید تا آب لیمو با تمام سس ترکیب شود.

 افزودن آبلیمو

مرحله نهم:

فر را روشن کنید و روی درجه حرارت 230 سانتی گراد یا 450 فارنهایت تنظیم کنید. روی ماهی طعم دار شده کمی نمک دریا بپاشید و آن را به مدت 35 دقیقه در فر قرار دهید.بعد  از این مدت، ماهی را از فر خارج کنید و سس کاری را روی آن بریزید. اگر برویلر دارید (شعله بالای فر) آن را روشن کنید و 2 دقیقه دیگر ماهی را در فر بگذارید. در غیر این صورت میتوانید 5 دقیقه بیشتر با همان شعله قبلی ماهی را در فر بگذارید. سپس آن را از فر خارج کرده و به همراه نان، سالاد، آب لیموی تازه و یا هر چاشنی دلخواه دیگری سرو کنید. نوش جان.

پخت ماهی در فر

نکات کلیدی تهیه ماهی در فر

-برای تهیه ماهی در فر میتوانید در صورت تمایل یک قاشق غذاخوری آب لیمو را جایگزین تمر هندی کنید.

-بهتر است سینی فر شما از جنس چدنی و نچسب باشد.

-دستور تهیه این غذا از سایت blog.arousingappetites ترجمه شده است.