کوکوی اشپل هم یکی از غذاهای سنتی شمال کشورمون و به ویژه استان گیلان هست. مطمئنا همه این حرف  رو قبول دارند که شمالیا غذاهای خوشمزه زیادی دارند، غذاهایی مثل میرزا قاسمی، کوکو باقالی، کال کباب، مرغ ترش و ... به خوبی این نکته رو نشون میدن. شاید راز این همه خوش طعمی استفاده زیاد از سبزیجات تازه، سیر و مواد طبیعی باشه، چون کمتر غذای شمالی میبینید که داخلش سیر یا سبزیجات معطر ریخته نشه؛ اما هر چی که هست این غذاها تونستند جای خودشون رو توی منطقه های دیگه هم باز کنند.

عده ای به اشتباه فکر می کنند اشپل همون خاویار معروف و خیلی گرون قیمت هستش، اما در واقع اشپل به تخم ماهی سفید یا کپور گفته میشه و قیمت مناسب تری  نسبت به تخم ماهی خاویار داره. اشپل ماهی امگا 3 بالایی داره و به عنوان منبع خوبی برای ویتامین B12 شناخته میشه اما از طرفی کلسترول و سدیم بالایی داره، بنابراین توصیه میشه در خوردن این ماده افراط نکنید.

 

طرز تهیه کوکوی اشپل 

مرحله اول: اشپل را کامل تمیز کنید. 

پیش از هر کاری اشپل ماهی را زیر آب سرد بگیرید و کامل شست و شو دهید، سپس پوست نازک روی تخم ها را بگیرید و رگه های آن را جدا کنید. اشپل را در یک کاسه بریزید و با چنگال بزنید تا بافت های آن از هم جدا شوند.

  یک نمونه اشپل ماهی  

مرحله دوم: مایع کوکوی اشپل را آماده کنید. 

سیر و پیاز را رنده کنید و روی تخم ماهی بریزید، سبزیجات معطر خرد شده را نیز به مواد داخل کاسه اضافه کنید. در یک کاسه دیگر تخم مرغ ها را بشکنید و با چنگال یا همزن دستی خوب بزنید تا از لختگی دربیایند و پف کنند، سپس چند قطره آب سرد داخل تخم مرغ ها بریزید و مجددا هم بزنید؛ این کار باعث می شود تخم مرغ ها و در نتیجه کوکو بیشتر پف کند.

تخم مرغ، نمک، فلفل، زردچوبه و پودر تخم گشنیز را به کاسه حاوی اشپل اضافه کنید و تمامی مواد را با هم ترکیب کنید. مایع کوکوی اشپل را بزنید تا یکدست و نسبتا رقیق شود.

 

مرحله سوم: کوکو را سرخ کنید.

در یک تابه روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا کاملا داغ شود، دقت کنید از همان ابتدا شعله زیاد نباشد زیرا باعث سوختن روغن و تغییر طعم کوکو می شود. بعد از آنکه روغن به اندازه کافی داغ شد مایع کوکو را به آرامی داخلش بریزید و به صورت یکنواخت پخش کنید. شعله را کمی زیاد کنید تا کوکو اندکی ببندد و صدای جلز و ولز بدهد، در اینجا باز هم حرارت را کم کنید و اجازه دهید یک طرف کوکو کامل سرخ شود؛ بعد از آن کوکو را برگردانید تا طرف دیگرش نیز سرخ شود و در نهایت در ظرف مورد نظر سرو کنید.

  کوکو اشپل با سبزی کمتر  

نکات کلیدی برای تهیه کوکوی اشپل

- به جای سیر می توانید از یک قاشق برگ سیر تازه خرد شده استفاده کنید.

- اگر آرد ذرت ندارید می توانید از آرد گندم یا نخودچی استفاده کنید، اما مقدار آن را کمتر بردارید (مثلا 3/4 قاشق غذاخوری)

- در برخی دستورات سبزیجات معطر را از دستور کوکوی اشپل حذف می کنند، اما قطعا وجود آنها طعم کوکو را بهتر می کند.

تصاویر از اینستاگرام:

azarghafari@

food_cake_desser@