آخر هفته ها که میشه بساط آتیش و کباب ما ایرانی ها به راهه. اصلا مگه میشه ایرانی باشی و کباب دوست نداشته باشی! حالا چه بهتره که این آخر هفته رو با کباب یونانی ترد و آبدار شگفت انگیزتر از همیشه کنید. این کباب در یونان به اسم سوولاکی شناخته میشه و یکی از محبوب ترین غذاهای خیابانی به شمار میره. دلیلش هم واضحه، گوشت بره تازه که با انواع چاشنی های خوشمزه مزه دار و کنارش هم یه سس مخصوص یونانی دیده میشه. در آخر هم اون رو لای یک نان پیتای داغ و تازه سرو می کنند، دیگه چی می تونه از این بهتر باشه.

برای تهیه کباب یونانی می تونید از مغز ران یا گوشت سر دست گوسفند استفاده کنید. مهترین مرحله در پختن سوولاکی مزه دار کردن گوشت با انواع ادویه های مدیترانه ای و اینکه اجازه بدید این مزه ها حداقل 4 ساعت به خورد گوشت بره. بهترین روش هم برای پخت این کباب استفاده از زغال و باربیکیو یا منقل هست، اما اگه به این وسایل دسترسی ندارید می تونید سولاکی را روی یک صفحه گریل یا حتی اجاق گاز هم درست کنید. زمان پخت این کباب متفاوته و در واقع به این بستگی داره که شما گوشت را آبدار دوست داشته باشید یا اینکه بخواهید کاملا مغز پخت بشه.

پیشنهاد میشه در کنار پخت کباب هایی مثل کباب قفقازی، کباب بریونی، کباب تابه ای و ... سوولاکی رو هم امتحان کنید و از طعم کم نظیری که داره نهایت لذت رو ببرید.

طرز تهیه کباب یونانی 

مرحله اول: گوشت ها را مزه دار کنید. 

گوشت را به تکه هایی مساوی (تقریبا 3 سانتی متر) تکه کنید. پیازها را خلالی و سیر را نیز له کنید. در یک کاسه روغن زیتون، سیر، آب لیمو ترش، سبزی های خشک و ادویه ها را بریزید. فلفل تازه آسیاب شده را نیز اضافه کنید اما نمک را فعلا کنار بگذارید. همه مواد را مخلوط کنید تا ترکیب شوند، سپس گوشت و پیاز را به محتویات کاسه اضافه کنید و گوشت ها را کامل بپوشانید. روی کاسه را با یک درپوش محکم بپوشانید و حداقل به مدت 4 ساعت در یخچال قرار دهید تا کاملا مزه دار شود. اگر در خانه هستید هر چند وقت یک بار گوشت ها را هم بزنید.

  مزه دار کردن گوشت بره  

مرحله دوم: سس زاتزیکی را آماده کنید. 

در فاصله ای که گوشت ها در سس مخصوص خیس می خورند می توانید سس خامه ای زاتزیکی را آماده کنید. برای این منظور سیر و روغن را زیتون را در مخلوط کن بریزید و چند پالس بزنید تا کاملا ترکیب شوند. پوست و دانه های خیار را بگیرید سپس آن را رنده و نمک و فلفل به آن اضافه کنید و 10 دقیقه کنار بگذارید. بعد از این زمان خیار را در حوله کاغذی بریزید تا آب اضافی اش گرفته شود، در نهایت در یک کاسه بزرگ همه مواد شامل خیار، سیر و روغن زیتون، ماست و یک قاشق سرکه قرمز را مخلوط کنید و خوب هم بزنید. می توانید مقدار کمی نمک نیز به آن اضافه کنید. این سس را تا زمان استفاده در یخچال نگهداری کنید، زیرا باید سرد سرو شود.

 

مرحله سوم: کباب یونانی را آماده کنید. 

برای پخت این کباب از سیخ های چوبی یا فلزی می توانید استفاده کنید. در صورت استفاده از سیخ چوبی آنها را به اندازه سطح گریل یا تابه خود برش زده و در آب بخیسانید تا نسوزند. برای این مقدار گوشت حدود 10 سیخ کافی است. گوشت های مزه دار شده را به سیخ بکشید و فراموش نکنید در این مرحله مقداری نمک بر روی آنها بپاشید.

منقل، کباب پز، گریل یا یک تابه را گرم کنید، سپس گوشت ها را روی حرارت قرار داده و 10 تا 15 دقیقه بپزید. در نظر داشته باشید بهترین گزینه آتش مستقیم کباب پز یا منقل است. زمان پخت این کباب بستگی به نظر شما و اینکه می خواهید گوشت چقدر آبدار باشد دارد.

  کباب کردن گوشت  

مرحله چهارم: نان را برای سرو سوولاکی آماده کنید. 

در زمانی که کباب ها مشغول پختن هستند با استفاده از برس آشپزی به دو طرف نان ها روغن زیتون بمالید، سپس مقداری اورگانو و نمک نیز بپاشید. فر را با دمای 250 درجه سانتی گراد روشن کنید و سینی را در قسمت پایین قرار دهید و نان ها را روی آن بچینید. 2 تا 3 دقیقه نان ها را بپزید و آنها را چند بار زیر و و کنید تا هر دو طرف طلایی شوند.

در نهایت کباب های آماده شده را بین این نان های برشته و خوشمزه قرار داده و با سس زاتزیکی خوشمزه سرو کنید. قطعا از طعم فوق العاده آن لذت خواهید برد.

 

نکات کلیدی برای تهیه کباب یونانی 

- به جای نان پیتا می توانید از نان لواش یا تافتون استفاده کنید.

 

- اورگانو همان پونه کوهی یا مرزنجوش است.

 

- این دستور را می توانید برای سوولاکی مرغ نیز به کار ببرید.

  کباب یونانی با مرغ   - در صورت تمایل می توانید در کنار گوشت، گوجه نیز کباب کنید.  

- این دستور از وبسایت mygreekdish ترجمه شده است.