باقالی پلو را که همه میشناسید و میدانید با غذاهای گوشتی مختلفی سرو میشود. رایج ترین آنها باقالی پلو با ماهیچه، باقالی پلو با مرغ و باقالی پلو با گردن هستند. گردن گوسفند گوشت خوش خوراک و نسبتاً چربی است و همراه با این پلوی محبوب میتواند غذایی فوق العاده خوشمزه و جذاب برای شب سال نو یا چهارشنبه سوری باشد. البته در روزهای دیگر سال هم باقالی پلو با گردن جای خود را در سفره های ما ایرانی ها دارد.

مواد لازم باقالی پلو با گردن

برای تهیه باقالی پلو با گردن برای 4 نفر نیاز به یک عدد گردن گوسفند دارید که با پیاز و ادویه به خوبی پخته میشود. گرچه تهیه باقالی پلو ساده است و احتمالاً با آن آشنا هستید در ادامه طرز تهیه باقالی پلو هم به صورت مرحله به مرحله با تصویر گفته شده است. اگر میخواهید باقالی پلو شما ته دیگ زعفرانی داشته باشد. سیب زمینی را از قبل حلقه حلقه کنید و در زعفران دم کرده بخوابانید تا طعم و رنگ زعفران را به خوبی به خود بگیرد.

طرز تهیه باقالی پلو با گردن

مرحله اول:

 ابتدا دو عدد از پیازها را خلالی خرد کنید. کف قابلمه را با روغن چرب کنید و بگذارید کمی روی شعله داغ شود. سپس پیاز را اضافه کنید و تفت بدهید. وقتی پیاز نرم شد، زردچوبه را به آن اضافه کنید.

تفت پیاز باقالی پلو با گردن

مرحله دوم:

گوشت گردن را همراه با یک عدد پیاز درسته (پوست کنده) به پیاز داغ اضافه کنید. بعد از چند دقیقه که رنگ یک طرف گوشت عوض شد، آن را برگردانید. بعد از یکی دو دقیقه چند لیوان آب اضافه کنید و بگذارید گوشت گردن کاملاً بپزد. میتوانید به دلخواه یک تکه چوب دارچین هم اضافه کنید. نمک را در اواخر پخت به آن اضافه کنید تا باعث دیرپز شدن آن نشود.

گوشت گردن و پیاز  

مرحله سوم:

برای تهیه باقالی پلو، برنج را از چند ساعت قبل خیس کنید. قدری هم نمک در آن بریزید. قابلمه مورد نظر را آب کنبد و بگذارید جوش بیاید. وقتی آب جوش آمد، باقالی ها را به آن اضافه کنید. پس از 10 دقیقه برنج خیس خورده را نیز اضافه کنید. پس از این که برنج قد کشید، آن را آبکش کنید.

پختن باقالی

مرحله چهارم:

کف قابلمه روغن بریزید و وقتی روغن داغ شد ته دیگ مورد نظر (مثلا سیب زمینی حلقه شده) را کف قابلمه بچینید. برنج و باقالی آبکش شده را اضافه کنید و لا به لای آن شوید خشک، پودر دارچین، زعفران دم کرده و روغن بریزید.

شوید و دارچین باقالی پلو

مرحله پنجم:

دم کنی بگذارید و اجازه بدهید پلو شوید باقالی خوب دم بکشد. شعله را کم کنید یا از شعله پخش کن استفاده کنید.

باقالی پلو

مرحله ششم:

وقتی باقالی پلو آماده شد، آن را در دیس بکشید. پیاز و چوب دارچین را از قابلمه گردن خارج کنید و آن را همراه پلو سرو نمایید. نوش جان!

گردن گوسفند   باقالی پلو گوشت با سالاد

نکته ها:

برای سفید نبودن برنج میتوانید در مرحله 3 کمی زردچوبه هم همراه برنج اضافه کنید.

برای داشتن ته دیگ کنجدی، کنجد را در بشقابی بریزید. سیب زمینی حلقه شده را روی کنجد قرار دهید و فشار بدهید تا مقداری کنجد به آن بچسبد، سپس آن را در قابلمه بگذارید.