هیچ چیز مثل عطر شیرینی تازه به عصر یک روز تعطیل حال و هوای جادویی نمی‌بخشد. کروسان‌های داغ تازه از فر درآمده، با انواع مربای خانگی به عنوان صبحانه، با ترکیب ژامبون، پنیر، و کاهو به عنوان پیش‌غذا، و یا با انواع میوه و شکلات به عنوان میان‌وعده‌ای محبوب برای کودکان و نوجوانان سرو می‌شود. اگر برای شما این سوال پیش آمده که کروسان چیست و چگونه سرو می‌شود، در این پست با ما همراه باشید تا در کنار توضیح کوتاهی درباره این نان شیرینی خوشمزه اتریشی، دستور تهیه یک کروسان شکلاتی ترد و خوش طعم را به صورت پله به پله و با عکس با شما عزیزان در میان بگذاریم.

نان شیرینی کروسان تاریخچه‌ای طولانی در فرانسه، اتریش، آرژانتین، و ایتالیا دارد و دستور پخت آن در طی سالیان و در بین کشورهای مختلف تغییرات زیادی کرده است. بافت نرم، لطیف، و لایه لایه کروسان، آن را به نان شیرینی محبوبی برای ترکیب با مواد دیگر تبدیل کرده است و در وعده‌های غذایی مختلف به عنوان پیش غذا، غذای اصلی، و یا میان وعده سرو می‌شود.

در ادامه طرز تهیه کروسان شکلاتی را به صورت مرحله به مرحله برای شما شرح خواهیم داد. مواد لازم برای تهیه کروسان شکلاتی مانند: شکلات چیپسی، آرد شیرینی‌پزی، و انواع سس شکلاتی، میوه‌ای و ترافل برای تزئین نهایی، در فروشگاه ایران‌کوک به راحتی برای شما عزیزان قابل دسترسی هستند.

 کروسان

نان شیرینی کروسان

مرحله اول:

برای تهیه خمیر کروسان آرد، آب، شیر، شکر، خمیرمایه، نمک و 40 گرم کره را در یک کاسه بزرگ مخلوط کرده و به مدت 3 دقیقه با سرعت کم تا متوسط هم بزنید. سپس خمیر را به شکل یک دیسک گرد جمع کنید، داخل ظرفی که از قبل چرب کرده‌اید قرار دهید، و روی آن را بپوشانید. خمیر را برای یک شب داخل یخچال قرار دهید تا استراحت کند.

  کروسان مرحله 1

مرحله دوم:

برای تهیه ورقه کره، ابتدا کره را به قطعات کوچک تقسیم کنید و مقداری آرد روی آن بپاشید. این ترکیب را داخل یک ظرف مخلوط کنید. سپس کره را روی یک قطعه کاغذ روغنی پهن کنید. یک قطعه کاغذ روغنی دیگر روی آن قرار دهید و با وردنه سطح آن را صاف و یکدست کنید. ورقه کره را به مدت 2 ساعت داخل فریزر قرار دهید تا سرد و سفت شود.

  کروسان مرحله 2  

مرحله سوم:

خمیر را از یخچال درآورید و با وردنه بر روی سطح کار پهن کنید تا ضخامت آن حدود 1 تا 1.5 سانتیمتر شود. سپس ورقه کره‌ای را از یخچال خارج کنید و در مرکز لایه خمیر قرار دهید. گوشه‌های خمیر را به شکل پاکت نامه روی کره بیاورید تا کره به طور کامل پوشانده شود. سپس خمیر را به مدت 30 دقیقه داخل یخچال بگذارید.

  کروسان مرحله 3

کروسان پاکت

 مرحله چهارم:

به سطح وردنه و میزکار کمی آرد بپاشید و خمیر را روی آن پهن کنید. با استفاده از وردنه، خمیر را از وسط به بیرون صاف کنید. سپس خمیر را دوباره تا کنید و به مدت 30 دقیقه داخل یخچال بگذارید. این کار را تا جایی تکرار کنید که کره به خوبی داخل خمیر نفوذ کند. معمولا 3 بار تکرار این حرکت برای نفوذ کره داخل خمیر کروسان کافی می‌باشد. در آخر روی خمیر را بپوشانید و به مدت یک شب داخل یخچال قرار دهید.

مرحله پنجم:

خمیر را از یخچال خارج کنید. به سطح میز کار و وردنه کمی آرد بپاشید و خمیر را روی آن نازک پهن کنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که ابعاد خمیر به چیزی حدود 60 سانتیمتر در 20 سانتیمتر برسد. سپس خمیر را به قطعات مثلثی شکل ببرید.

  کروسان مرحله 5  

مرحله ششم:

مقداری شکلات وسط هر قطعه خمیر بریزید، سپس خمیر را از قسمت پهن آن به سمت باریک رول کنید.   کروسان مرحله 6  

مرحله آخر:

فر را با حرارت 200 درجه داغ کنید. زرده تخم‌مرغ را با کمی شیر و شکر مخلوط کنید و با قلم‌مو روی خمیرهای رول شده بزنید. قطعات رول شده را با فاصله روی سینی فر قرار دهید و به مدت 20 دقیقه داخل فر قرار دهید تا طلایی رنگ شود.

کروسان شکلاتی شما آماده سرو است! کروسان شکلاتی را به صورت گرم و تازه به همراه مربا برای صبحانه، و یا با مقداری بستنی یا میوه به عنوان میان‌وعده نوش جان کنید.

  croissant-homemade  

نکته:

برای نگهداری کروسان خانگی هر کدام از آنها را جداگانه در کیسه نایلونی یا کاغذی کاملا بپوشانید و در یخچال بگذارید. کروسان ها را جایی بگذارید که فشار به آنها وارد نشود و شکلشان به هم نریزد. برای گرم کردن میتوانید آنها را در مایکروفر یا فر قرار دهید.