انواع نان سنتی در کشور ما وجود داره. بعضی از اون ها مخصوص شهرهای مختلف ایران هستن. مثل نان کشتا که در شهر گیلان درست میشه و یا نان خرمایی در جنوب ایران که همه طرفدارهای زیادی دارن. به طور معمول هم ما نان های زیادی داریم از سنگک و لواش گرفته تا تافتون که هر کدوم شکل و مزه ی خاص خودشون رو دارن. یکی از خوش خوراک ترین نون ها، نون بربریه که همه عاشقشن. ارزش غذایی نان بربری خیلی بالاست و در هر ۱۰۰ گرم اون ۲۶۵ کیلوکالری انرژی وجود داره. به طوری که در کشور عثمانی یکی از غذاهای اصلی سربازها همین نان بربری بوده است. اون ها فکر می کردن که این نان بهشون نیروی ماورای انسانی میده! انقدر باور عثمانی ها به قدرت بخشی نان بربری زیاد بوده که علاوه بر جشن ها، پهلوان های عثمانی هم قبل از به میدان رفتن نان بربری می خوردن. یکی از مزیت های نان بربری نسبت به بقیه نان ها اینه که توش از جوش شیرین استفاده نمیشه. امروز به شما طرز تهیه نان بربری خانگی رو یاد میدیم تا برای خوردن این نان پر انرژی دیگه نیازی نباشه برید توی صف! طرز تهیه نون بربری خیلی آسونه و به راحتی تو خونه می تونید اون رو درست کنید. با ما همراه بشید تا دستور اون رو بهتون آموزش بدیم:

  طرز تهیه نان بربری خانگی  

طرز تهیه نان بربری خانگی

 

1- ابتدا خمیر مایه را در آب ولرم (یا شیر ولرم) بریزید و هم بزنید و روی آن را بپوشانید و کنار بگذارید تا عمل بیاید. آرد، نمک، بهبود دهنده نان (در صورت تمایل) و شکر را داخل ظرف با هم مخلوط کنید. خمیر مایه عمل آمده و سپس آب و روغن را کم کم به آن ها اضافه کنید تا خمیر شود.

2- به مدت حدود ۵ دقیقه خمیر را ورز دهید. سپس آن را به مدت ۱ ساعت و نیم در دمای محیط استراحت دهید تا حجیم شود. بعد از این مدت، خمیر را مجددا کمی ورز دهید و چونه گیری کنید، روی آن ها را با سلفون بپوشانید و یک پارچه یا حوله ی تمیز بیندازید و مجددا ۲۰ دقیقه به آن ها استراحت دهید تا حجم آن دو برابر شود.

3- خمیر را به صورت بیضی پهن کنید و به آن شکل دهید. سپس مواد رومال را که آماده کرده اید، روی خمیر نان بربری بمالید و روی آن کنجد بپاشید.

4- فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد از ۲۰ دقیقه قبل گرم کنید. روی سینی فر کاغذ روغنی بیندازید. به دلخواه روی کاغذ روغنی سبوس گندم بپاشید، خمیر را روی سبوس ها قرار دهید، سینی فر را داخل فر قرار دهید و کنار آن یک کاسه ی آب جوش داخل فر بگذارید.

5- بعد از حدود ۱۵ دقیقه که نان پخت، گریل فر را روشن کنید تا روی نان نیز طلایی رنگ و برشته شود.

برای رومال نان:

آرد را در آب حل کنید و روی حرارت قرار دهید. آن را مرتب هم بزنید تا به غلظت فرنی برسد. زمانی که خمیر را پهن کردید، روی خمیر را رومال کنید و کنجد بپاشید.

  نان سنتی  

نکات کلیدی طرز تهیه نان بربری خانگی

- آب را کم کم به مواد خشک اضافه کنید تا خمیر خیلی چسبنده نشود. - خمیر نان بربری را به هر شکلی که خواستید می توانید فرم دهید. - برای رومال کردن خمیر می توانید از ۱ عدد زرده تخم مرغ نیز به همراه مواد استفاده کنید. - برای بهتر شدن طعم نان بربری خانگی می توانید از نصف پیمانه شیر ولرم نیز استفاده کنید. - در بعضی دستورها از ماست نیز در مواد اولیه نان بربری استفاده می کنند. حدود ۲ قاشق غذاخوری ماست را به همراه روغن و مخمر عمل آمده به سایر مواد خمیر اضافه می کنند و ورز می دهند. - بعد خارج کردن نان از فر، آن را داخل پارچه بپیچید تا سرد شود. اضافه ی نان را می توانید داخل کیسه فریزر داخل فریزر نگهداری کنید. - برای آرد نان می توانید از ترکیب ۱ پیمانه آرد سفید و ۱ پیمانه آرد سبوس دار استفاده کنید. - استفاده از بهبود دهنده ی نان اختیاری است و می توانید آن را حذف کنید. اما استفاده از آن کیفیت نان شما را افزایش خواهد داد. - برای آن که نان بهتر بپزد، قبل از قرار دادن آن در فر، با انگشت و یا با چنگال خط بیندازید. - اگر خمیر مایه ای که استفاده می کنید از نوع خمیر مایه فوری است، نیازی به ولرم بودن آب نیست. - برای آن که نان ها بوی خمیر مایه نگیرند، آن ها را در جای گرم استراحت دهید. دمای محیط برای آن کافی است. - برای روی نان بربری خانگی می توانید علاوه بر کنجد از دانه های خرفه نیز استفاده کنید. - میزان آرد بسته به جنس آرد متغیر است. در نتیجه شاید لازم باشد مقدار آن را کم و زیاد کنید. تصاویر از : ashpazi_khanoomha ،  @Fateme.Delkhosh ، @ashpazi47_baft@