نان یکی از مواد غذایی اصلی در سفره های ایرانی هست و دارای تنوع بسیار زیادی هم هست مثل نان سنگک، نان بربری، نان تافتون و نان های مدرن و متفاوتی مث نان باگت، نان فوکاچیا، نان هندی، نان لیمویی و غیره. در این مطلب من می خوام طرز تهیه نان لواش خانگی رو بهتون آموزش بدم. نان لواش خانگی رو هم می تونین توی فر درست کنین و یا مث این مطلب با استفاده از ساج یا ماهیتابه نسوز اون رو درست کنین. از اون جایی که نان یکی از اصلی ترین مواد غذایی در رژیم غذایی کودکان و خانواده محسوب میشه پس سلامت نان نیز از اهمیت خاصی برخوردار هست. اگه شما هم مثل من مشتاق هستین که نان لواش خانگی رو درست کنین پس این مطلب رو دنبال کنین و از پیچیدن عطر دل انگیز نان تازه در فضای خونه تون لذت ببرین.

 

طرز تهیه نان لواش خانگی

 

مرحله اول: عمل آوردن خمیر مایه

برای درست کردن نان لواش خانگی، ابتدا در یک کاسه کوچک آب ولرم (در حدی که دست را نسوزاند) و خمیر مایه را بریزید و کمی هم بزنید. سپس 10 دقیقه زمان دهید تا خمیر مایه عمل آید.

 

مرحله دوم: درست کردن خمیر نان لواش خانگی

ابتدا آرد را الک کنید.

سپس در یک کاسه متوسط آرد، نمک و شکر  را با هم مخلوط کنید. حالا وسط مخلوط را باز کنید و کم کم روغن و خمیر مایه عمل آمده را به آن اضافه کنید و ورز دهید. تا زمانی که خمیر به دست نچسبد در حدود 10 دقیقه خمیر را ورز دهید. سپس روی کاسه را بپوشانید و برای یک ساعت آن را در یک جای گرم بگذارید تا خمیر استراحت کند و حجم آن دو برابر شود.

پس از گذشت این مدت زمان و دو برابر شدن حجم خمیر نان لواش خانگی، سطح کار خود را آرد پاشی کنید. سپس خمیر  را روی آن کمی ورز دهید. حالا از خمیر چانه هایی به اندازه یک نارنگی جدا کنید و در یک سینی که آرد پاشی کردید بچینید. سپس روی آن ها را بپوشانید و اجازه دهید 5 یا 10 دقیقه استراحت کنند.

پس از گذشت مدت زمان گفته شده، چانه ها را روی یک سطح آرد پاشی شده به کمک یک وردنه باز کنید و خمیر را نازک کنید.

 

مرحله سوم: پخت نان لواش خانگی

یک ساج یا ماهیتابه نسوز را روی شعله گاز بگذارید تا داغ شود. حالا خمیر هایی را که نازک باز کردید را به آرامی با دو دست بردارید و داخل ساج یا ماهیتابه داغ شده بگذارید. در اینجا نیاز به چرب کردن ماهیتابه یا ساج با روغن ندارید. زمان بدهید تا نان ها شروع به حباب زدن کنند و وقتی یک طرف نان کمی قهوه ای رنگ شد می توانید نان را برگردانید و طرف دیگر آن را نیز بپزید.

 

نوش جان

  مرحله نهایی نان لواش خانگی  

نکات کلیدی تهیه نان لواش خانگی

- اندازه مواد اولیه که در دستور نان لواش خانگی آمده ست، تقریبی هستند. در صورت تمایل می توانید مقدار مواد اولیه را کم یا زیاد کنید.

- اگر در هنگام پخت نان لواش خانگی روی آن حباب تشکیل نشود به این معنی است که خمیر خوبی درست نکردید و یا خمیر را به اندازه کافی نازک باز نکردید.

- بعد از پخت نان ها، برای اینکه خشک نشوند، آن ها را داخل یک ظرف در بسته بگذارید.

- در صورت تمایل می توانید هر نوع سبزی خشکی که دوست دارید نیز به خمیر اضافه کنید و یک نان لواش خانگی با طعم و عطر متفاوت داشته باشید.

- به جای آب ولرم از شیر ولرم نیز می توانید استفاده کنید.

- در صورت تمایل می توانید به جای خمیر مایه از بیکینگ پودر استفاده کنید، که در این صورت خمیر به زمان استراحت کمتری نیاز دارد.

 

- عکس از اینستاگرام:

@cooking_with_simin

@katayoun_naghshbandi