این روزا خیلی از خانواده های ایرانی به درست کردن غذا های فرنگی رو آوردند، یکی از متفاوت ترین این غذا ها سوفله بادمجان است. این سوفله تا حدی شبیه به موساکای بادمجانه، اما تفاوت هایی دارند. داخل این غذا از گوشت چرخ کرده و بادمجان استفاده میشه و با ذائقه ما ایرانی ها هم سازگاری داره. در این صورت شما می تونید با خیال راحت با این غذا از مهمان های خود پذیرایی کنید. اگر دوست داشتید می تونید از قارچ هم داخل این غذا استفاده کنید.

بادمجان جز سبزیجات بسیار خوشمزه است که می تونید علاوه بر سوفله بادمجان غذاهای بی نظیر دیگری مثل گراتن بادمجان، بادمجان شکم پر و .... باهاش درست کنید. یکی دیگر از مواد اولیه این سوفله سس سفید یا بشامل هست، این سس به صورت آماده در بازار موجوده اما به راحتی می تونید خودتون درست کنید و قطعا نمونه خونگیش خیلی بهتره.

طرز تهیه سوفله بادمجان

مرحله اول: آماده کردن بادمجان ها برای تهیه سوفله بادمجان

برای درست کردن این غذا ابتدا باید بادمجان ها را تمیز بشویید، سپس آن ها را به شکل حلقه ای برش بزنید. برش های بادمجان را داخل روغن سرخ کنید. وقتی آن ها را سرخ کردید روی یک دستمال حوله ای قرار دهید تا روغن اضافی شان گرفته شود.

 

مرحله دوم: تهیه سس گوشت سوفله

ابتدا پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی خرد کنید. داخل یک تابه مقداری روغن بریزید و پیازها را تفت دهید. وقتی پیاز ها کمی سبک شدند گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کنید و آن را کاملا سرخ کنید. رب گوجه، نمک و فلفل را داخل گوشت بریزید. وقتی مایع گوشتی آماده شد آن را کنار بگذارید و بقیه مراحل را انجام دهید.

 

مرحله سوم: آماده کردن سس سفید

کره را داخل یک ظرف تفلون بریزید سپس روی حرارت ملایم آب کنید، سپس آرد را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود. شیر را کم کم داخل مخلوط آرد و کره بریزید و مرتب با چنگال هم بزنید تا گلوله گلوله نشود. در نهایت خامه، نمک و فلفل را اضافه کنید و یک مقدار دیگر حرارت دهید تا سس غلیظی به دست بیاید. غلظت آن باید در حد ماست زده شده باشد.

 

مرحله چهارم: چیدن مواد سوفله بادمجان داخل ظرف

قبل از اینکه مواد را داخل ظرف بچینید، فر را روی دمای 180 درجه سانتی گراد روشن کنید تا گرم شود. اکنون یک ظرف پیرکس یا تفلون نازک انتخاب کنید، سپس بادمجان های سرخ شده را ته ظرفتان بچینید. روی بادمجان ها یک لایه از مایع گوشتی بریزید و سپس روی این لایه سس سفید را اضافه کنید. در نهایت برای لایه آخر پنیر پیتزا را روی مواد پخش کنید. بقیه مواد را نیز به همین ترتیب بچینید تا همه مواد تمام شود.

اکنون ظرف را روی طبقه وسط قرار دهید و حدود 30 دقیقه زمان دهید تا سوفله بادمجان آماده شود و مواد کاملا بپزند. در نهایت 5 دقیقه حرارت بالا را نیز روشن کنید تا پنیر پیتزا روی سوفله طلایی شود.

  آماده کردن سوفله در ظروف کوچکتر  

نکات کلیدی برای تهیه سوفله بادمجان

- اگر می خواهید این غذا را با ماکروفر درست کنید باید حرارت را روی حداکثر بگذارید و 15 تا 20 دقیقه به آن زمان دهید.

 

- می توانید سوفله بادمجان را داخل ظرف های کوچک و برای هر نفر یک پرس درست کنید.

  - در برخی از رسپی ها داخل گوشت تخم مرغ می زنند و بعد از ورز دادن به شکل قلقلی و خام در ظرف سوفله می چینند. این مدل ممکن است با ذائقه همه جور نباشد.   - می توانید به جای سرخ کردن، بادمجان ها را در تخم مرغ و آرد سوخاری بزنید و 20 تا 30 دقیقه در فر کباب کنید.