خانم های عزیز و کدبانو آیا تا حالا اسم ته چین اسفناج رو شنیدید؟ بله درست متوجه شدید! خیال نکنید ته چین فقط ته چین مرغ یا ته چین گوشت هست و نمیشه این غذا رو به شکل گیاهی و خوشمزه تهیه کرد. ایران کوک قبلا هم به فکر وگان های عزیز بوده و ته چین قارچ و بادمجون رو آموزش داده اما باز هم قصد داریم یه مدل خوشمزه دیگه از این غذا رو بهتون یاد بدیم؛ مطمئنم که عاشقش میشید، البته به دلیل وجود ماست نمیشه این غذا رو صد در صد وگان حساب کرد؛ اما خوبیش اینه که توی مواد اولیه اش از گوشت یا مرغ خبری نیست.

اسفناج سرشار از املاح معدنی و ویتامین هاست، به همین جهت متخصصان تغذیه خوردنش رو به شدت توصیه می کنند؛ حتما کارتون ملوان زبل یادتون هست که هر وقت اسفناج می خورد چقدر قوی بنیه می شد!!! حالا اگه این سبزی همه فن حریف توی یه غذای ایرانی و خوشمزه مثل ته چین به کار برده بشه که دیگه چه شود، پس همین حالا با ما همراه بشید و طرز تهیه ته چین اسفناج خوشمزه رو یاد بگیرید.

 

طرز تهیه ته چین اسفناج 

مرحله اول: اسفناج را بپزید.

اسفناج های شسته شده را به قطعات ریز خرد و داخل یک تابه بریزید. شعله را روشن و مقدار کمی روغن نیز به آن اضافه کنید. بعد از چند دقیقه اسفناج آب می اندازد، اجازه بدهید با همان آب خودش اندکی نیم پز شود. هنگامی که آب اسفناج کاملا تبخیر شد، نمک، دارچین، پودر سیر و آویشن را اضافه کنید و حدود یک دقیقه تفت دهید. در انتها شعله را خاموش کنید و اسفناج ها را کنار بگذارید.

 

مرحله دوم: برنج را آبکش و آماده کنید. 

مرحله دوم از پخت ته چین اسفناج آماده سازی برنج است. هنگامی که اسفناج مشغول پختن هستند مقدار کافی آب در یک قابلمه بریزید و روی شعله قرار دهید، هنگامی که به جوش آمد یک قاشق غذاخوری نمک و برنج ها را اضافه کنید. وقتی برنج به اندازه کافی نرم شد، در صافی بریزید و آبکش کنید.

حال برنج را به سه قسمت نامساوی تقسیم کنید به طوری که یک قسمت بیشتر از بقیه باشد. قسمت بیشتر برنج را با زعفران آب کرده و ماست مخلوط کنید، به یک قسمت دیگر فقط زعفران بزنید و قسمت سوم را سفید باقی بگذارید.

 

مرحله سوم: ته چین اسفناج را برای دم کشیدن آماده کنید.

در یک قابلمه کوچک (ترجیحا تفلون) مقداری روغن بریزید وقتی که داغ شد کاهوها را برای ته دیگ کف قابلمه بچینید، سپس برنج مخلوط شده با ماست و زعفران را روی کاهو بریزید؛ با استفاده از یک قاشق برنج را صاف و کمی فشرده کنید. در ادامه اسفناج های پخته را به صورت یکنواخت روی برنج پخش و با قاشق صاف کنید. حالا نوبت به برنج زعفرانی می رسد که باید بر روی اسفناج پخش و سپس صاف و فشرده شود.

نوبت به اضافه کردن مخلفات جذاب ته چین اسفناج می رسد. روی آخرین لایه زرشک، آلوی خیس خورده، گردو و خلال پسته را بچینید به طوری که این مواد به کناره های قابلمه نچسبند، در نهایت برنج سفید باقی مانده را نیز اضافه و با پشت قاشق صاف کنید. یک مقدار روغن روی ته چین بریزید و به مدت 20 تا 25 دقیقه زمان بدهید تا دم بکشد.

بعد از اتمام پخت شعله را خاموش و 10 دقیقه صبر کنید تا ته چین کمی خنک شود، سپس آن را در ظرف مورد نظر برگردانید و سرو کنید. قطعا از خوردن این غذا لذت خواهید برد.

 

نکات کلیدی برای تهیه ته چین اسفناج 

- آلوها را پیش از استفاده در آب بخیسانید تا نرم شوند و هسته آنها را جدا کنید.

- اگر می خواهید غذا کاملا گیاهی باشد می توانید از ماست وگان و کره گیاهی استفاده کنید.

- اگر می خواهید تمامی لایه های ته چین اسفناج متراکم باشند به تمامی برنج ها ماست اضافه کنید. برای دو قسمت کمتر یک تا یک و نیم قاشق کافی است.

- گذاشتن هر نوع ته دیگ در این غذا اختیاری است.

- مقدار و نوع مخلفات این ته چین را می توانید به دلخواه خودتان تغییر دهید.

- در صورت تمایل می توانید می توانید در لایه اسفناج مرغ پخته و تکه شده نیز اضافه کنید. - می توانید تمامی لایه های برنج را زعفرانی کنید.   تصاویر از اینستاگرام: parisas_vegan_life@