لوبیا پلو از غذاهای سنتی و اصیل ما ایرانی هاست که به روش های مختلف درست میشه. خیلی ها لوبیا پلو رو با گوشت تکه ای درست می کنن. اما درست کردن لوبیا پلو با این روش نسبت به روش های دیگه یه کم سخت تر و زمان بره چون باید به گوشت زمان بدید که کامل بپزه.

به خاطر همین خیلی ها ترجیح میدن که لوبیا پلو رو با گوشت چرخ کرده دست کنن چون خیلی سریع تر از مورد قبلی درست میشه و آسون تر هم هست. جالبه بدونین که خیلی از شهرهای ایران هم لوبیا پلو رو به روش خاص خودشون درست می کنن.

مثلا لوبیا پلو شیرازی با لوبیا چشم بلبلی و شوید درست میشه که با لوبیا پلوهای عادی کاملا فرق می کنه. راستی هر روشی رو برای درست کردن لوبیا پلو انتخاب می کنید می تونید اون رو به صورت لوبیا پلو دمی (کته) درست کنید که سریع تر آماده بشه.

امروز می خوایم یه روش جدید برای درست کردن لوبیا پلو رو بهتون یاد بدیم که با مرغ درست میشه. درست کردن این غذا خیلی آسونه و خیلی سریع هم درست میشه. در ادامه طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ رو بهتون آموزش میدیم تا طعم فوق العاده، جدید و متفاوت اون رو امتحان کنید و از خوردنش لذت ببرید.

 

طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ

 

۱- ابتدا لوبیاها را را بشورید، داخل آبکش بریزید و به اندازه ی تقریبا دو بند انگشت خرد کنید. سپس آن ها را آب پز کنید، داخل آبکش بریزید، روی آن آب سرد بریزید و اجازه دهید داخل آبکش بماند تا آب اضافی از آن خارج شود.

۲- پیاز را پوست بکنید، ریز خرد کنید و داخل تابه با کمی روغن تفت دهید. فیله مرغ را به اندازه ی دلخواه خرد کرده و آن را به پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ مرغ تغییر کند. سپس به آن نمک، فلفل و زردچوبه اضافه کنید، هم بزنید و تفت بدهید.

بعد رب و پوره ی گوجه فرنگی را به مواد اضافه کرده و خوب تفت دهید تا سرخ شود. در نهایت لوبیاهای پخته شده را به همراه زعفران دم کرده با همه ی مواد مخلوط کنید، کمی آب داخل آن بریزید، در تابه را بگذارید تا همه ی مواد خوب بپزند.

۳- برنج را از چند ساعت قبل بشورید و با نمک خیس کنید. در قابلمه آب را بجوشانید و برنج را داخل آن بریزید تا بجوشد. وقتی برنج قد کشید و نیم پز شد آن را آبکش کنید، روی آن آب بریزید تا نمک برنج گرفته شود.

۴- کف قابلمه کمی روغ بریزید. ته دیگ دلخواهتان (سیب زمینی حلقه حلقه شده) را کف آن بچینید. یک لایه برنج آبکش شده را روی ته دیگ بریزید، سپس یک لایه از مایه لوبیا پلو با مرغ را روی برنج بریزید و کمی دارچین و ادویه پلو روی آن بپاشید.

لایه های بعدی را نیز به همین ترتیب تکرار کنید تا برنج و مایه لوبیا پلو تمام شود. آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا دم بکشد. وقتی کمی بخار کرد روی آن کمی روغن بریزید.

لوبیا پلو با مرغ آماده است. می توانید آن را با سالاد شیرازی سرو و نوش جان کنید.

  لوبیا پلو با مرغ

نکات کلیدی طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ

- برنج را کمی دان تر (زنده تر) بردارید تا لوبیا پلو شفته نشود.

- ادویه ای که برای لوبیا پلو استفاده می شود شامل دارچین، فلفل سیاه و پودر گل محمدی است که بسته به ذائقه تان می توانید آن را تغییر دهید یا کم و زیاد کنید.

- حتماً به رب اکتفا نکنید! از ترکیب پوره ی گوجه فرنگی و رب با هم استفاده کنید تا طعم غذا بهتر شود. همچنین توصیه میشود در صورت امکان از رب خانگی استفاده کنید.

- می ‌توانید هنگام جوشیدن برنج کمی زردچوبه به آن اضافه کنید تا لوبیا پلوی شما خوش رنگ تر شود.

- می توانید از مرغ تکه ای یا مرغ ریش ریش شده در طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ استفاده کنید. اگر از مرغ ریش ریش استفاده می کنید، مرغ را از قبل بپزید و بعد ریش ریش کنید.

- زعفران دم کرده را می‌ توانید در هر لایه برنج که داخل قابلمه می ریزید نیز به لوبیا پلو با مرغ اضافه کنید.

- لوبیا را تا اندازه ای با پیاز تفت دهید که رنگ آن عوض شود.

- می توانید لوبیا پلو با مرغ را به صورت کته یا دمی هم دست کنید. به این صورت که مایه را به همین روش درست می کنید، برنج را که از قبل شستید، مقداری نمک داخل آن ریخته و به صورت کته درست می کنید. آب برنج که تمام شد، مایه را کم کم داخل برنج بریزید و آرام با هم مخلوط کنید.

تصاویر از: parvaneh.farshadfar , @t.khoshsirat@