ماکارونی و اسپاگتی از محبوب ترین غذاها در سطح بین المللی است که آن را به شیوه ها و با سس های متفاوت می توان تهیه کرد. مهمترین بخش آماده سازی یک اسپاگتی خوشمزه، تهیه سس آن است که هر کس با هر ذائقه ای می تواند با مواد مور علاقه اش انواع سس را تهیه کند و اصولا محدودیتی برای آن نیست. اسپاگتی یا همان ماکارونی با سس گوشت برای ما بسیار شناخته شده است و البته بسیار محبوب که با گوشت و سس های گوشتی مانند سس مرغ آلفردو، سس گوشت و گوجه، سس میگو و ... می توان آن را سرو کرد. اما علاوه بر این می توان اسپاگتی بدون گوشت با  انواع سس های گیاهی خوشمزه  سرو کرد که از جمله شناخته شده ترین این سس ها می توان به سس پستو و سس قارچ، سس ریحان و گوجه اشاره کرد.

در این نوشته می خواهیم چند روش تهیه اسپاگتی بدون گوشت را به شما معرفی کنیم. در روش اول سس ماکارونی بدون گوشت با قارچ را آموزش دهیم تا علاوه بر بهره مند شدن از خواص بی شمار قارچ با نوعی غذای گیاهی خوشمزه و راحت نیز آشنا شوید. در روش دوم از سبزیجات کبابی مختلف مثل هویج و کدو استفاده میشود. این نوع سس خواص زیادی دارد و برای دادن سبزیجات به بچه ها بسیار مناسب است. و بالاخره در روش آخر از عدس و سیب زمینی استفاده میشود. که یک سس ماکارونی فوق العاده خوشمزه و جایگزینی عالی برای سس گوشت است. البته در همه این روش ها می توان بسته به ذائقه سبزیجات متنوعی را به سس ماکارونی یا اسپاگتی اضافه کرد.

ماکارونی با قارچ

روش اول: طرز تهیه سس اسپاگتی بدون گوشت با قارچ

مرحله اول (تهیه سس اسپاگتی بدون گوشت)

برای تهیه این سس ماکارونی بدون گوشت نیاز است فلفل دلمه را کبابی کنید. برای تهیه فلفل کبابی، فلفل را از وسط نصف کنید و مواد میانی آن را خارج کنید. سینی فر را با فویل بپوشانید و کف آن را با روغن ساده یا زیتون  چرب کنید و فلفل را در سینی بچینید. سینی را در فر گرم شده با دمای 180 درجه سانتی گراد قرار دهید تا کاملا پخته و نرم شود و در انتهای کار گریل را روشن کنید تا کمی سطح فلفل برشته و دودی شود.

سس اسپاگتی قارچ

مرحله دوم: 

سیر و پیاز را ریز و نگینی خرد کنید و در تابه بریزید و با مقداری روغن در حد طلایی و سبک شدن سرخ کنید(سیر سریع تر از پیاز سرخ می شود پس بهتر است مدام هم بزنید تا سیر نسوزد. اگر مایل بودید سیر و پیاز را جدا سرخ کنید.)

اسپاگتی- بدون- گوشت-min

مرحله سوم:

قارچ خرد شده را به مخلوط سیر و پیاز بیافزایید و تفت دهید تا آب قارچ کشیده شود.

اسپاگتی گیاهی

مرحله چهارم:

در این مرحله فلفل کبابی همراه با رب و ادویه در غذا ساز میکس کنید. سپس سس تهیه شده را به قارچ بیافزایید و تفت دهید. حالا سس اسپاگتی بدون گوشت شما آماده شده است.

اسپاگتی با قارچ

برای سرو کمی اسپاگتی را بپزید و با آب سرد آبکش کنید. آن را در ظرف مورد نظر بریزید و سپس سس قارچ را روی اسپاگتی بریزید . هنگام سرو در صورت تمایل می توان کمی پنیر پارمزان، انواع سبزیجات خرد شده مانند ریحان، جعفری، آویشن تازه و ...  روی اسپاگتی بدون گوشت ریخت.

تهیه اسپاگتی قارچ

روش دوم: طرز تهیه سس اسپاگتی بدون گوشت با سبزیجات

 

مواد لازم برای 6 پیمانه سس اسپاگتی:

هویج 2 عدد کدو سبز  2 عدد فلفل دلمه ای رنگی  1 عدد پیاز  1 عدد قارچ خرد شده  1 پیمانه گوجه خرد شده  2 پیمانه رب گوجه  2 قاشق روغن زیتون  2-3 قاشق غذاخوری آب سبزیجات  2 پیمانه نمک و فلفل و ادویه  به دلخواه  

مرحله اول:

کف سینی فر کاغذ روغنی بکشید. و فر را با دمای 200 درجه سانتیگراد گرم کنید. کدو سبز و هویج را حلقه حلقه کنید. پیاز و فلفل دلمه رنگی را خلالی خرد کنید و روی سینی پخش کنید. دو سه قاشق روغن زیتون و کمی نمک و فلفل روی سبزیجات بریزید و آنها را زیر و رو کنید. سینی را 25 دقیقه در فر قرار دهید. بعد قارچ خرد شده را به آن اضافه کنید و 20-25 دقیقه دیگر در فر قرار دهید.

سس اسپاگتی بدون گوشت

مرحله دوم:

در آخر سبزیجات پخته شده را با تعدادی گوجه میکس کنید. مخلوط را همراه با یکی دو قاشق رب گوجه فرنگی و دو پیمانه آب سبزیجات در قابلمه بریزید و بگذارید 20 دقیقه قل بخورد. سس اسپاگتی سبزیجات را روی ماکارونی یا پاستای پخته شده بریزید و نوش جان کنید.

اسپاگتی سبزیجات  

روش سوم: طرز تهیه سس ماکارونی بدون گوشت با عدس

مواد لازم برای 6 پیمانه سس اسپاگتی:

پیاز نگینی 1 عدد روغن  2-3 قاشق غذاخوری هویج نگینی ریز  200 گرم سیب زمینی نگینی ریز  200 گرم عدس شسته شده  3/4 پیمانه گوجه فرنگی پوره شده  2 پیمانه آب سبزیجات  3 پیمانه رب گوجه فرنگی  3 قاشق غذاخوری نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه:

پیاز را در مقداری روغن تفت دهید تا سبک شود. سپس هویج و سیب زمینی را اضافه کنید و حدود 10 دقیقه روی شعله نسبتا کم تفت بدهید.  رب بزنید و یکی دو دقیقه دیگر تفت بدهید. حالا، عدس، پوره گوجه و آب سبزیجات را اضافه و مخلوط کنید. وقتی جوش آمد، نمک و فلفل اضافه کنید. شعله را کم کنید و در قابلمه را بگذارید. بعد از حدود یک ساعت و نیم ساعت سس اسپاگتی بدون گوشت شما آماده است. در آخر میتوانید ریحان و جعفری خرد شده به دلخواه به سس اضافه کنید.   سس اسپاگتی بدون گوشت با عدس

نکات کلیدی تهیه اسپاگتی بدون گوشت

-اسپاگتی را پس از آبکش کردن می توان با کمی روغن زیتون مخلوط کرد تا کاملا مزه دار شود.

- به جای کبابی و میکس کردن فلفل در روش اول میتوانید آن را خرد کنید و همراه قارچ تفت بدهید.

-برای تهیه سس ماکارونی با قارچ می توان رب را حذف کرد و به جای آن و به همان میزان از خامه استفاده نمود.

- به سس اسپاگتی با عدس میتوانید 200 گرم هم کدو سبز خرد شده اضافه کنید و آن را همراه هویج و سیب زمینی تفت بدهید.

- برای تهیه سس اسپاگتی یا ماکارونی بدون گوشت راه های زیادی وجود دارد. شما میتوانید از این دستورها الهام بگیرید و با کمی خلاقیت انواع آن را آماده کنید. مثلا میتوانید از مواد دیگری مثل نخود سبز، ذرت یا حتی پنیر فتا روی ماکارونی استفاده کنید.

اسپاگتی با نخود فرنگی

 همراهان عزیز خوشحال می شویم اسپاگتی بدون گوشت را با دستور ایران کوک تهیه کنید و عکس آن را در صفحه اجتماعی اینستاگرام با هشتگ آشپزی_ایران_کوک به اشتراک بگذارید.