پیدا کردن یک میان وعده ی سالم و خوشمزه دغدغه ی همه ی ماست. بعضی ها برای انتخاب میان وعده به دنبال دسرها و شیرینی های مختلف می روند. یکی از خوشمزه ترین شیرینی هایی که سال هاست نظر همه رو به خودش جلب کرده و اغلب به عنوان میان وعده ازش استقبال میشه، انواع کوکی هست. بافت کوکی ها کمی شبیه کیکه اما از نظر ظاهری شبیه کلوچه هستند. داخلش هم پره از مغزهای مختلف مثل گردو و کشمش. کوکی انواع مختلف داره که هر کدوم طعم فوق العاده و خاص خودشون رو دارن. اگر به لاهیجان رفته باشید، حتما کلوچه های مخصوص این شهر را دیده اید یا طعم بی نظیرش رو امتحان کرده اید. کلوچه لاهیجان یکی از خوشمزه ترین کلوچه های دنیاست که به راحتی نمیشه ازش گذشت. البته با این که این کوکی به اسم کوکی لاهیجان معروفه ولی تو شهرهای مختلف ایران درست میشه و طرفدارهای زیادی داره. امروز طرز تهیه کوکی لاهیجان خوشمزه رو به شما یاد می دیم تا برای خوردنش نیاز نداشته باشید تا لاهیجان برید! این کلوچه ی خوشمزه به مواد اولیه ی زیادی نیاز نداره و با ساده ترین مواد اولیه می تونید اون رو درست کنید. فقط نکته ای که در طرز تهیه کوکی لاهیجان وجود داره اینه که باید مواد اولیه اون رو دقیقا به میزانی که در دستور وجود داره استفاده کنید و نسبت اون ها رو رعایت کنید. مقدارها رو هم به صورت پیمانه و هم بر اساس وزن برایتان مشخص کرده ایم تا از هر مقیاسی که راحت تر هستید استفاده کنید.

طرز تهیه کوکی لاهیجان

۱- ابتدا مواد را از یخچال خارج کنید تا هم دمای محیط شوند. سپس فر را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم کنید.

۲- مارگارین یا کره و پودر قند را در ظرفی بریزید و به مدت ۷ دقیقه با دور تند هم زن خوب هم بزنید تا سبک و روشن شود.

۳- تخم مرغ ها را دانه دانه به مواد اضافه کنید و هر کدام را ۱ دقیقه با دور تند هم زن بزنید. به همراه تخم مرغ آخر، وانیل را نیز به مواد کوکی لاهیجان اضافه کنید. روغن مایه و شیر را نیز داخل مواد بریزید و هم بزنید.

۴- پودر کاکائو را الک کرده و به مواد اضافه کنید. آرد را نیز ۳ مرتبه الک کنید. گردو و کشمش را داخل چند قاشق آرد بریزید و مخلوط کنید. باقی مانده ی آرد را نیز به همراه بیکینگ پودر به تدریج به مواد اضافه کرده و هم بزنید. در پایان، کشمش و گردوی آردی را نیز به مواد اضافه کنید. مایه کوکی لاهیجان آماده است.

۵- سینی فر را چرب کرده و داخل آن کاغذ روغنی بیاندازید. مقداری از مایه کوکی را با استفاده از اسکوپ ساز بستنی بردارید و با فاصله از هم روی سینی فر بریزید. سینی را به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه داخل فر که از قبل گرم کرده اید قرار دهید. بعد از این مدت، با استفاده از یک خلال دندان پخته شدن کوکی ها را چک کنید. سپس آن را از فر خارج کنید. کمی صبر کنید تا کوکی ها کمی خنک شوند. سپس آن را از کاغذ روغنی جدا کنید.

کوکی لاهیجان  

نکات کلیدی طرز تهیه کوکی لاهیجان

- در بسیاری از دستورها از روغن صاف قنادی برای درست کردن کوکی لاهیجان استفاده می کنند تا فرم خودش را در فر از دست ندهد. اما استفاده از مارگارین یا کره ی گیاهی هم طعم کوکی را بهتر می کند و هم سالم تر است.

- با این مقدار مواد اولیه، حدود ۳۰ عدد کوکی لاهیجان خواهید داشت.

- کوکی لاهیجان را می توانید در تابه های دو طرفه نیز درست کنید.

- مایه کوکی را به مقداری هم بزنید که کش دار شود.

- مقدار گردو و کشمش در کوکی لاهیجان سلیقه ای است. می توانید آن را به دلخواه کم و زیاد کنید.

- باقی مانده ی کوکی ها را حتما در ظرف در بسته و در یخچال نگهداری کنید تا ماندگاری بیشتری داشته باشد.

- دمای فرها با هم متفاوت است. بعد از ۱۵ دقیقه حتما آن ها را بررسی کنید تا نسوزند. اگر کوکی ها بیش از اندازه در فر بمانند، خشک و سفت می شوند.

- حتما کوکی ها را با فاصله از هم روی کاغذ روغنی بچینید. چون بعد از پخته شدن و پف کردن حجم آن ها زیاد می شود و به هم می چسبند.

- کوکی گردویی لاهیجان را می توانید به عنوان میان وعده، دسر و هنگام افطار در ماه مبارک رمضان نوش جان کنید.

- برای آن که رنگ کوکی ها کمی قهوه ای رنگ و زیباتر شود، در آخر می توانید حدود ۱- ۲ دقیقه شعله ی بالای آن (حالت گریل فر) را روشن کنید. فقط مواظب باشید که بیش از حد برشته نشود!  

تصاویر از: sahar_cookingdiaries@