تهیه نان خانگی برای علاقه مندان به هنر پخت و پز کاری است هیجان انگیز که شاید کمی زمان بر و گاهی پیچیده باشد اما اگر اصول آن رعایت شود حتی در خانه هم می توان نان های حجیم خوشمزه و با کیفیت درست کرد و از خوردن آن لذت برد. می دانیم نان های فانتزی یا حجیم را می توان با توجه به کاربرد و زمان مصرفشان دسته بندی کرد به عنوان مثال نان عصرانه، نان صبحانه، نان ساندویچی، نان شیرین و ... . از بین نان های حجیم، نان های شیرین یا صبحانه بسیار محبوب و دلچسبند و انواع متفاوتی  چه از نظر بافت نان و چه از نظر طعم و مزه دارند. یکی از نان های خوشمزه که با مواد ساده و البته راحت می توان در خانه آن را تهیه کرد نان کرم اسکاتلندی یا همان نان پنجیک است.

نان کرم اسکاتلندی

کرم بانز(cream buns) از آنجایی که بدون جوش شیرین و بهبود دهنده تهیه می شود نانی است سالم که در صورت تهیه شدنش در خانه می تواند یکی از خوردنی های مفید وعده های غذایی باشد بنابراین در این نوشته تصمیم داریم شما را با روش تهیه نان پنجیک اسکاتلندی آشنا کنیم. امیدواریم این نان خوشمزه را در خانه تهیه کنید و از خوردنش در کنار اعضای خانواده لذت ببرید.

نان کرمدار

طرز تهیه نان پنجیک

مرحله اول:

مخمر را در ظرفی استیل یا بلوری بریزید و یک قاشق غذاخوری از شکر را با آن مخلوط نمایید. آب را به ترکیب شکر و مخمر اضافه کنید کمی هم بزنید. اجازه دهید این مخلوط چند دقیقه استراحت کند تا خمیر مایه عمل کند (عمل آمدن مخمر به این صورت است که اگر به سطح یا اطراف آن نگاه کنید حباب های حاصل از فعالیت مخمر را می بینید که به سرعت به سمت بالا حرکت می کنند).

تهیه کرم بانز

مرحله دوم:

تخم مرغ را با همزن دستی یا چنگال بزنید تا از حالت لختگی در آید و سپس آن را همراه شیر و مارگارین ذوب شده به مخمر عمل آمده بیافزایید.

نان اسکاتلندی

مرحله سوم:

شکر، نمک و آرد را به مواد نان پنجیک اضافه کنید و آن را به خوبی ورز دهید تا خمیری لطیف بدست آید.(کمی از آرد را نگه دارید . چسبندگی آرد ها متفاوت است پس با نگهداشتن مقداری از آرد می توانید از داشتن خمیر لطیف تر مطمین شوید یعنی پس از عمل آمدن و استراحت خمیر اگر متوجه چسبندگی خمیر شدید باقی آرد را اضافه می کنید و در غیر این صورت اگر خمیر چسبندگی نداشت یعنی میزان آرد کافی بوده و نیازی به افزودن باقی آرد نیست.)

نان پنجشکی خوشمزه

مرحله چهارم:

پس از عمل آمدن خمیر و دو برابر شدن حجم آن ، سطح میز کار را آرد پاشی کنید. چانه یا گلوله هایی به اندازه توپ تنیس بردارید و در سینی فر چرب و آرد پاشی شده بچینید.

تهیه نان صبحانه

نان کرمی خوشمزه

مرحله پنجم:

 در طبقه زیرین فر یک ظرف آب جوش قرار دهید. سینی حاوی چانه های نان پنجیک را  به مدت نیم ساعت در فر خاموش قرار دهید تا حجم چانه ها تقریبا دو برابر شود.

مرحله ششم:  

در این مرحله پس از دو برابر شدن خمیر، سینی را از فر خارج کنید. یک عدد زرده تخم مرغ را خوب بزنید تا روان شود و به وسیله فرچه روی خمیر عمل آمده بمالید.

نان کرمدار خانگی

مرحله هفتم:

 فر را با دمای 180درجه سانتی گراد به مدت  ده دقیقه گرم کنید. سینی رادر فر بگذارید تا خمیرنان پنجیک اسکاتلندی به مدت 20 دقیه بپزد.

مرحله هشتم:

پس از پخت اگر دوست دارید نان ها طلایی تر شود کمی گریل فر را روشن کنید اما حواستان باشد بیش از حد طلایی نشود.

نان صبحانه

مرحله نهم:

زمانی که نان داخل فر است زمان آماده کردن شهد نان است. آب و شکر را مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید تا آب جوش آید و شهد کمی غلظت پیدا کند .

مرحله دهم:

پس از خارج کردن نان کرمدار اسکاتلندی زمانی که هنوز گرم است روی هر نان مقداری شهد بریزید و آن آن را در مجاورت هوای خنک قرار دهید تا خمیر نشود.

نان اسکاتلندی خوشمزه

نان کرم که کمی خنک شد، آن را به روی توری فلزی منتقل کنید تا از زیر و رو با هوای آزاد در تماس باشد. این کار از خمیر شدن نان جلوگیری خواهد کرد. پس از سرد شدن کمی نان را برش بزنید و وسط آن کرم کره ای یا خامه و یا حتی  کرم شکلاتی قرار دهید. کمی پودر قند روی نان پنجیک الک کنید.

 کرم بانز صبحانه

 

نکات کلیدی تهیه نان پنجیک

- اگر از همزن مخصوص نان استفاده می کنید از سری (k) شکل یا پدالی استفاده نمایید.

- میتوانید چانه های خمیر را وزن کنید تا همه هم انداره شوند.

- این نان خوشمزه را بدون کرم هم می توان استفاده کرد.

- استفاده از مارگارین در تهیه نان و شیرینی باعث می شود کیفیت و ماندگاری بالا رود و دیگر بوی تند دوغ کره حیوانی را در نان و شیرینی حس نخواهید کرد.

 همراهان عزیز خوشحال می شویم نان پنجیک را با دستور ایران کوک تهیه کنید و عکس آن را در صفحه اجتماعی اینستاگرام با هشتگ آشپزی_ایران_کوک به اشتراک بگذارید.