خوردن نان سنتی داغ به همراه پنیر یا تخم مرغ بسیار لذت بخشه. خیلی از شهرهای مختلف ایران نان سنتی مخصوص خودشون رو دارن که هر کدوم طعم ویژه ای داره. از معروف ترین و محبوب ترین نان های سنتی ما ایرانی ها نان فطیر یا توتکه که بیشتر تو اراک درست میشه. نان های محلی ترکمن ها هم خیلی زیاده. مثل بیشمه که شبیه بامیه است و با ماست، تخم مرغ و شکر درست میشه یا بوروک که کمی شبیه پیراشکیه و حتی به عنوان وعده ی غذایی هم خورده میشه. قاتما، چافاتی و چوروک هم از نون های سنتی مردم ترکمن هستند. به جرات میتونیم بگیم هر استان در ایران از شمال گرفته تا جنوب نان سنتی خاص خودش رو دارن و انواع نان در کشور ما وجود داره. امروز می خوایم یکی از نون های سنتی شمال ایران مربوط به استان گیلان رو به شما معرفی کنیم.  این نان خوشمزه و خوش عطر و بو اسمش نان کشتا گیلانه که البته به اسم نان خرفه یا نان خلفه هم شناخته میشه.

  نان کشتا

طرز تهیه نان کشتا گیلان

 

۱- ابتدا کدو حلوایی را به صورت قطعات مکعبی به اندازه ی نسبتا بزرگ خرد کنید. آن ها را در قابلمه ای بریزید و به همراه نصف پیماه آب بپزید. با استفاده از قاشق، پوست کدو حلوایی را از آن جدا کنید. سپس کدوها را با استفاده ازگوشت کوب کاملا له کنید. در این مرحله می توانید شکر را به کدوهای در حال پخت اضافه کنید.

2- آرد، پودر تخم شنبلیله، نمک را با کدوهای پوره شده مخلوط کنید. در صورت نیاز مقدار بسیار کمی آب (تا حدی که خمیر تان عمل بیاید) اضافه و مخلوط کنید. خمیر به دست آمده را  با دست خوب ورز دهید تا اندازه ای که به دست نچسبد. سپس آن را کمی چرب کنید و اجازه دهید به مدت 2 ساعت در هوای اتاق استراحت کند.

۳- حالا زمان آن است که گلوله های کوچکی از خمیر (چونه) آماده کنید. بعد از ۱۵ دقیقه چونه ها را یکی یکی پهن کنید.گمج یا تابه ای گلی را وارونه روی گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس از این خمیر روی سطحی صاف مثل تخته که کمی آرد پاشیده اید اول با ضربات دو کف دست یا با وردنه به اندازه یه بشقاب پهن کنید. سپس آن را روی گمج داغ که روی حرارت است قرار بدید. بهتر است سرپوشی مثل در قابلمه را چند لحظه ای روی نان قرار بدید تا کمی بخار کند. به محض اینکه حباب هایی روی نان مشاهد کردید آن را  برگردانید تا طرف دیگرش هم پخته شود. می توانید طرف دیگر نان را خیلی کوتاه روی شعله مستقیم گاز قرار دهید تا برشته شود.

۴- بعد از آن  که نان کشتا پخت آن را لای پارچه بپیچید و بعد از آن که خنک شد می توانید آن را بسته بندی کنید یا داخل ظرف در دار  نگهداری کنید.

  طرز تهیه نان کشتا

نکات کلیدی طرز تهیه نان کشتا گیلان

- می توانید کدو حلوایی را قبل از خرد کردن پوست بکنید. اما پوست کندن آن بعد از پخته شدن آسان تر خواهد بود.

- اگر کدو آب داشت دیگه نیاز به اضافه کردن آب به مواد نیست.

- بهتر است قبل از استفاده از آردها ابتدا آن ها را الک کنید و بعد با سایر مواد خمیر درست کنید.

- ممکنه است نان کشتا به آرد بیشتری نیاز داشته باشد. ولی سعی کنید آرد اضافه به خمیر نزنید تا خشک نشود و کیفیت نان کم نشود.

- در لاهیجان نان کشتا را با تخم مرغ محلی، لوبیا چیتی و یا ماهی شکم پر سرو می کنند و آن را برای صبحانه، ناهار، شام و عصرانه می خورند.

- برای آن که نان کشتا بیشتر پف کند می توانید از یک قاشق خمیر مایه نیز استفاده کنید.

- نان کشتا را می توانید داخل تابه ی داغ (بدون روغن) نیز بپزید.

- هر چه نان کشتا نازک تر باشد خوشمزه تر خواهد بود.

- مقدار شیرینی این نان به ذائقه ی شما بستگی دارد. در نتیجه می توانید مقدار شکر آن را بسته به سلیقه تان کم و زیاد کنید.

- استفاده از گردو، دارچین یا شکر آسیاب شده داخل نان طعم فوق العاده ای به آن خواهد داد: برای درست کردن نان کشتا میان پر یا کشتای گردویی، ابتدا خمیر را روی دست پهن کنید، یک قاشق از این مواد را میان خمیر بریزید و بعد با وردنه آن را باز کنید.

- دقت کنید که نان کشتا را مانند سایر نان های صاف در یک جهت پهن کنید. مثلا اگر نان را در جهت عقربه های ساعت پهن می کنید، حرکت وردنه را برعکس نکنید. چون از پف کردن نان جلوگیری می کند.

  پختن نان سنتی گیلان تصاویر از:
ashpaz__bashiiii ،@ami.gilan ،@jirsare_bagher_khale ،@ra6t@