شیرینی مشهدی یکی از انواع شیرینی های سنتی ایرانی است که به اسم شیرینی آلمانی یا شیرینی مارمالاد آلمانی هم شناخته میشه. شیرینی مشهدی ترکیبات خاصی داره و از دو لایه تشکیل شده که بین اون ها مارمالاد قرار می گیره. این شیرینی به شکل های مختلف درست میشه و طعم مارمالاد داخل اون می تونه هر طعمی که شما دوست دارید باشه. اگر به دنبال درست کردن یک شیرینی خوشمزه و خوشگل برای عید هستید ما شیرینی مشهدی رو بهتون پیشنهاد می کنیم. این شیرینی هم اندازه ی مناسبی داره و هم طعمش فوق العادس. درست کردنش هم خیلی آسونه. البته تو دستورهای آشپزی مختلف طرز تهیه شیرینی مشهدی با هم متفاوته ولی تو همه ی اون ها باید شیرینی مشهدی رو توی فر درست کرد. ما کسایی رو که فر ندارن اما دوست دارن شیرینی مشهدی درست کنند هم در نظر گرفتیم و امروز می خواهیم طرز تهیه شیرینی مشهدی بدون فر را به شما یاد بدهیم. با ما همراه باشید با ببینیم چطور بدون فر می تونیم شیرینی مشهدی درست کنیم:

  شیرینی آلمانی  

طرز تهیه شیرینی مشهدی بدون فر

مرحله اول: درست کردن خمیر شیرینی مشهدی

۱- کره و روغن صاف را در کاسه ای بریزید و به مدت ۲۰ ثانیه با همزن برقی هم بزنید تا بافت هر دو باز شود و یکدست شوند.

۲- سپس پودر قند را به آن ها اضافه کرده و مجددا ۵ دقیقه هم بزنید. زرده های تخم مرغ و وانیل را نیز به مواد افزوده و ۳۰ ثانیه با هم مخلوط کنید. با استفاده از لیسک، مواد را از دور کاسه تمیز کنید و به صورت دورانی هم بزنید.

۳- حالا وقت اضافه کردن عسل است. عسل را به سایر مواد اضافه کنید و به مدت ۲۰ ثانیه هم بزنید.

۴- آرد را در دو مرحله به مواد اضافه کنید تا خمیری یک دست به دست آید. سپس همه ی مواد را به مدت ۱۰ ثانیه هم بزنید.

۵- خمیر آماده شده را بین دو کیسه فریزر یا سفلون به ضخامت ۳-۴ میلی متر قرار دهید. سپس آن را به کمک وردنه باز کنید. خمیر را به همان حالت حدود ۱۰ دقیقه داخل فریزر قرار دهید تا خودش را بگیرد.

۶- کیسه نایلون رویی را از روی خمیر بردارید، کاتر برش مورد نظر خود را انتخاب کنید و خمیر را برش بزنید.

۷- خمیرهای برش زده را حدود ۱۵ دقیقه داخل یخچال قرار دهید.

 

مرحله دوم: آماده کردن شیرینی مشهدی

۱- یک سینی گرد کوچک انتخاب کنید، روی آن را با کاغذ روغنی بپوشانید و شیرینی های قالب زده شده را روی کاغذ روغنی بچینید. ۲- یک قابلمه ی بزرگ را روی شعله ی گاز قرار دهید تا گرم شود. کاتر برش گرد فلزی را کف قابلمه قرار دهید و سینی را روی آن بگذارید تا به کف قابلمه نچسبد (سینی از کف قابلمه فاصله داشته باشد. روی در قابلمه یک دمکنی قرار دهید و در آن را ببندید تا زیر شیرینی طلایی شود. ۳- شیرینی های آماده شده را از قابلمه خارج کنید و اجازه دهید کاملا خنک شوند. بعد از آن که شیرینی ها سرد شد، مارمالاد را روی یک لایه بمالید و لایه ی دیگر شیرینی را روی آن قرار دهید. ۴- روی شیرینی عسل گرم بمالید و آن را به سلیقه ی خود را کنجد و یا پودر پسته تزیین کنید.   طرز تهیه شیرینی مشهدی  

نکات کلیدی طرز تهیه شیرینی مشهدی بدون فر

- اگر از فر استفاده می کنید می توانید بعد از قالب زدن خمیر شیرینی، آن ها را داخل فر داغ شده در دمای ۱۷۵ درجه قرار دهید و به مدت حدود ۱۵ دقیقه داخل آن بپزید تا زیر شیرینی کمی طلایی شود.

- مارمالاد را می توانید به صورت آماده تهیه کنید. اگر می خواهید خودتان مارمالاد شیرینی را درست کنید کافی است میوه را پوره کنید و به آن شکر اضافه کنید. در نهایت دو ورق ژلاتین به آن اضافه کنید تا سفت شود و خودش را بگیرد.

- اگرچه برش زدن خمیر شیرینی مشهدی به سلیقه ی شما بستگی دارد اما معمولا لایه ی زیری شیرینی را ساده برش می زنند و روی لایه ی رویی آن یک طرح مانند گل ایجاد می کنند تا مارمالادها خودش را نشان دهد.

- خمیر شیرینی مشهدی نیاز به ورز دادن ندارد. همچنین اگر زیاد آن را هم بزنید، خمیر به روغن می افتد که برای شیرینی مناسب نخواهد بود.

- برای داخل شیرینی مشهدی می توانید مقداری شکلات تخته ای را به روش بن ماری آب کنید و بعد از آن که کمی خنک شد داخل شیرینی ها قرار دهید.

تصاویر از : royal.pastry_ , @shahr-e-khoraki@