خوردن ترشی با خیلی از غذاها می چسبه. مخصوصا اگه غذاهای سنتی باشه. ما ایرانی ها معمولا تو سفره هامون به جز ماست و سالاد از انواع ترشی استفاده می کنیم. خیلی از خانم های خانه دار علاقه زیادی به درست کردن ترشی دارن و سعی می کنن برای این کار جدیدترین و خاص ترین ترشی ها رو انتخاب کنن. از ترشی های شناخته شده مثل ترشی هفت بیجار و ترشی لیته گرفته تا ترشی های خاص مثل ترشی لوبیا سبز همه نظر خانم ها رو جلب کرده و اون ها که اهل ترشی درست کردن باشن، هر سال حداقل یکی از این ترشی ها رو انتخاب می کنن و درست می کنن. انواع ترشی بسته به این که با چی درست شده باشن، طعم های متفاوت دارن و میزان ترش بودن اون ها متفاوته. مثلا سیر ترشی طعم ترشی کمتری نسبت به ترشی غوره داره. از اون جایی که طرفدارهای ترشی های خیلی ترش بیشتره، امروز قصد داریم ترش ترین ترشی ها رو بهتون آموزش بدیم. مگه ترش تر از لیمو ترش هم داریم! تا حالا فکر کرده اید که میشه با لیمو ترش هم ترشی درست کرد؟ بله میشه! شما می تونید هم با لیمو ترش سنگی و هم با لیمو ترش های دیگه ترشی لیمو ترش درست کنید. البته طرز تهیه ترشی لیمو ترش کمی با هم متفاوته. مثلا بعضی ها این ترشی رو به همراه کرفس خرد شده درست می کنن. حتی شکل ترشی های لیمو ترش هم با هم متفاوته. بعضی ها لیمو ترش ها رو حلقه حلقه می کنند و بعضی ها چهار قاچ. اگر سایز لیمو ترش خیلی کوچیک باشه حتی اون رو درسته هم می اندازن! ما از بین انواع ترشی لیمو ترش آسان ترین و متداول ترین دستور را انتخاب کردیم تا به شما نشان دهیم. اگر شما هم اهل درست کردن و خوردن ترشی های بی نهایت ترش هستید طرز تهیه ترشی لیمو ترش رو از دست ندید:

  مواد اولیه

طرز تهیه ترشی لیمو ترش

 

۱- لیمو ترش ها را بشویید و اجازه دهید کاملا خشک شوند.

۲- لیمو ترش ها را به شکل دلخواه (مثلا حلقه حلقه) برش دهید و حتما تمام هسته های آن را جدا کنید تا ترشی تلخ نشود.

۳- یک کاسه ی بزرگ را از نمک و فلفل قرمز پر کنید. حلقه ها یا تکه های لیمو ترش را داخل مخلوط نمک و فلفل بزنید و به آن ها آغشته کنید.

۴- لیمو ترش ها را لایه لایه روی هم داخل شیشه بچینید و آن را پر کنید.

۵- آب لیمو ترش تازه را بگیرید و روی لیموها بریزید و داخل شیشه را پر کنید. به طوری که کاملا روی لیموها را بپوشاند.

۶- در شیشه ترشی لیمو ترش را محکم ببندید و آن را جلوی آفتاب نگهداری کنید. و بعد از چند هفته به همراه غذای دلخواهتان نوش جان کنید.

  ترشی با پودر گوجه

نکات کلیدی طرز تهیه ترشی لیمو ترش

- شما می توانید لیمو ترش ها را به صورت چهار قاچ، هشت قاچ، حلقه ای، اسلایس های نازک و یا حتی از لیمو ترش درسته استفاده کنید. معمولا بسیاری از افراد طرز تهیه ترشی لیمو ترش به صورت حلقه حلقه را ترجیح می دهند.

- می توانید در ترشی خود از کمی پودر گوجه فرنگی یا زردچوبه استفاده کنید تا هم طعم آن خاص شود و هم رنگ ترشی کمی تغییر کند.

  طرز تهیه ترشی لیمو ترش  

- معمولا برای ترشی این ترشی از خود آب لیمو ترش استفاده می کنند و استفاده از سرکه به جای آب لیمو ترش برای این ترشی توصیه نمی شود.

- ترشی لیمو ترش به آفتاب و گرمای زیاد نیاز دارد. آن را در آفتاب داغ قرار دهید تا عمل بیاید.

- به هیچ عنوان پوست لیمو ترش ها را نگیرید. فقط هسته های آن را درآورید.

- ترشی لیمو ترش نیازی به نگهداری در یخچال ندارد و می توانید آن را در محیط خانه نگهداری کنید.

- در بعضی دستورها به لیمو ترش ها آب لیمو یا سرکه اضافه نمی کنند. چون با قرار دادن شیشه ترشی لیمو مقابل آفتاب، خود لیموترش ها آب می اندازند.

- زمان آماده شدن ترشی لیمو ترش به نازکی لیمو ترش ها بستگی دارد. اگر پوست لیمو ترش ها نازک باشد، بعد از ۲ هفته ماندن مقابل آفتاب می توانید آن را مصرف کنید.

- قبل از تغییر رنگ لیمو ترش ها و جا افتادن ترشی، هرگز در شیشه ترشی را باز نکنید چون ترشی کپک می زند. بعد از باز کردن در ترشی نیز آن را حتما در یخچال نگهداری کنید.

- می توانید به دلخواه برای بهتر شدن طعم ترشی لیمو ترش یک قاشق غذاخوری روغن زیتون داخل شیشه بریزید.

- در بعضی دستورها از لیموعمانی هم به جای لیمو تازه استفاده شده است.

  تصاویر از: manifoody_ , @torroshi_@