همانطور که همه شما عزیزان می دانید در قدیم اکثر مردم در خانه نان درست می کردند. با گذشت زمان پیشرفت تکنولوژی و احداث نانوایی ها، مردم نان را از بیرون می خرند. اما هستند خانم های خانه داری که هر از گاهی تصمیم به درست کردن نان خانگی می گیرند. نان پفکی تازه یا نان پیتا یک نان بسیار خوشمزه می باشد و طرز تهیه آن نیز راحت است. پیتا را می توانید با انواع خوراک ها، مخصوصا کوفته گوشت بره میل کنید. اگر زمانی تمایل داشتید یک نان خوشمزه، راحت و اشتها برانگیز توی خونه پخت کنید می تونید روی نان پیتا حساب ویژه ای بازکنید.

 

مواد لازم برای تهیه نان های پفی و تازه

 

۱- برای تهیه نان پفکی تازه ابتدا آرد سفید را داخل یک ظرف الک کنید. دو یا سه مرتبه این کار را انجام دهید چون باعث می شود آرد سبک شود. سپس مواد خشک دیگر یعنی نمک و مخمر را به آن اضافه کنید.

  نان پفکی و تازه

۲- روغن، شیر و آب را داخل یک پارچ مخلوط کنید. با یک قاشق چوبی حفره ای در وسط آرد ایجاد کنید. سپس مایع تهیه شده را درون حفره آرد بریزید و آنقدر هم بزنید تا به خمیر تبدیل شود. سپس آن را با دست حدود ده دقیقه ورز دهید. این کار را تا جایی ادامه دهید که خمیر به دست نچسبد.

 

۳- وقتی خمیر آماده شده روی آن را بپوشانید و 10 دقیقه داخل محیط آشپزخانه بگذارید.

  نان پفکی و تازه

۴- پس از گذشت این زمان روی میز کار آرد بپاشید و به دست های خود نیز آرد بزنید. خمیر را از ظرف بیرون بیاورید. پف خمیر را بگیرید و 5 دقیقه دیگر ورز دهید تا نرم شود. هر چه خمیر را بیشتر ورز دهید چسبندگی آن کمتر می شود. وقتی خمیر کاملا نرم و یکنواخت شد، ورز دادن را متوقف کنید.

۵- کمی روغن داخل کاسه بریزید و خمیر را به آن اضافه کنید و چند مرتبه بچرخانید تا همه جای آن به روغن آغشته شود. مجدد سر ظرف را با سلفون بپوشانید و مدت یک ساعت دیگر در جای گرم آشپزخانه بگذارید تا حجم خمیر دو برابر شود.

۶- پس از گذشت یک ساعت خمیر نان پفکی آماده است. قبل از اینکه بخواهید خمیر را پهن کنید، فر را با دمای 230 درجه سانتی گراد روشن کنید تا گرم شود. روی سینی فر مقداری آرد بپاشید. با استفاده از یک چاقوی بزرگ خمیر را به هشت قسمت مساوی تقسیم کنید. دیگر خمیر را ورز ندهید تا حباب های هوای داخل خمیر از بین نرود.

  نان پفکی و تازه

۷- روی میز کار کمی آرد بپاشید، یک تیکه از خمیر را روی آن گذاشته و با وردنه به شکل بیضی و قطر 3 میلی متر باز کنید تا دراز شود. سپس آن را به سینی فر انتقال دهید. با برس کمی شیر روی خمیر بمالید سپس کنجد و سیاه دانه روی آن بپاشید.

  نان پفکی و تازه

۸- در این مرحله خمیر آماده است که داخل فر برود و دیگر نیازی به ور آمدن ندارد. سینی را داخل فر بگذارید تا نان ها پخته شوند. تقریبا حدود 6 دقیقه زمان لازم است تا نان ها پف کرده و پخته شوند.

  نان پفکی و تازه

نکات کلیدی در باره تهیه نان پفکی تازه

- هنگام ورز دادن خمیر نان پیتا سعی کنید خیلی خشک نباشد چون کیفیت نان پایین می آید. - مخلوط آب و شیر در این خمیر بافت نان را بسیار نرم و لطیف می کند. - اگر می خواهید خمیر را روز قبل آماده کنید، اجازه دهید در طول شب خمیر داخل یخچال ور بیاید. در این حالت نیز خمیر به همان میزان، اما آرامتر ور آمده و طعم بهتری خواهد داشت. - مواد تزیینی روی نان کاملا دلخواه است و می توانید آنها را حذف کنید. - برای بهتر عمل آمدن خمیر نان پفکی تازه، به اشتباه آن را در جای داغ مثل روی بخاری یا رادیاتور قرار ندهید.