اگه شما هم از اون دسته آدم هایی هستین که دنبال پاسخ سوال " چگونه کشمش پلو درست کنم " می گردین، باید بگم که جای درستی اومدین. توی این مطلب ما قصد داریم در مورد این غذای مجلسی و خوش طعم صحبت کنیم. اصولا کشمش پلو اردبیلی یا تبریزی، کشمش پلو شیرازی و کشمش پلو مازندرانی معروف ترین انواع این غذا هستن. مثل همه غذاهای محلی کشورمون، این غذا در شهرهای مختلف ایران به روش های مختلفی تهیه میشه و همه اون ها طعم فوق العاده ای دارن. مثلا در مازندارن کشمش پلو با مرغ تهیه میشه. توی این روش شما می تونین مرغ رو جداگانه بپزین یا سرخ کرده و در کنار غذا سرو کنین. یا این که مرغ رو ریش ریش کرده و در بین برنج بریزین.

کشمش پلو با مرغ

عکس از me__chef@

روش دیگه برای تهیه این غذا، روش تهیه کشمش پلو با گوشت هست. توی این روش میشه کشمش پلو با گوشت چرخ کرده و یا همون گوشت قلقلی سرو کرد و یا از گوشت تکه ای استفاده کرد. و در آخر مدل دیگه ی این غذا همون کشمش پلو با عدس هست که در واقع نوعی عدس پلو مجلسی هم به حساب میاد. در این دستور ما طرز تهیه کشمش پلو ساده با گوشت تکه ای رو آموزش میدیم. ولی اگه هیچ کدوم از این مدل ها رو نمی پسندید می تونین این غذا رو کاملا بدون گوشت تهیه و سرو کنین. بریم سراغ دستور غذا:

 

طرز تهیه کشمش پلو

 

مرحله اول: آماده کردن مواد اولیه

برنج را از یک یا دو ساعت قبل در مخلوط آب و نمک بریزید تا خیس بخورد. پیازها را بشویید و به صورت نگینی خرد کنید. سپس گوشت را تمیز کرده و به اندازه مکعب های کوچک برش دهید.

 

مرحله دوم: تفت دادن گوشت و پیاز

یک قابلمه روی حرارت بگذارید و مقداری روغن در آن بریزید. صبر کنید تا روغن کاملا داغ شود. حالا پیازها را در قابلمه ریخته و تفت دهید تا سبک و نرم شوند. گوشت را اضافه کرده و به همراه پیازها تفت دهید تا رنگشان تغییر کند.

 

مرحله سوم: پخت گوشت کشمش پلو

حالا به گوشتی که تفت داده اید، کمی زردچوبه و فلفل سیاه اضافه کنید. در این مرحله ادویه های دلخواه دیگر مثل دارچین را هم می توانید در غذا بریزید. اگر از چوب دارچین استفاده می کنید، در آخر پخت آن را خارج کنید. در قابلمه مقداری آب بریزید و اجازه دهید گوشت حدودا دو ساعت بپزد. سپس در اواخر زمان پخت نمک را اضافه کنید.

 

مرحله چهارم: خیساندن کشمش پلویی

در این مرحله از تهیه کشمش پلو مجلسی باید کشمش ها را خوب با آب بشویید. سپس در ظرفی آب سرد بریزید و اجازه دهید کشمش ها به مدت 10 تا 15 دقیقه در آب خیس بخورند.

 

مرحله پنجم: تفت دادن کشمش با گوشت

هنگامی که آب گوشت جمع شد، گوشت را به همراه پیاز داغی که از قبل آماده کرده اید و کشمش پلویی خیس خورده تفت دهید. در این مرحله در صورت تمایل می توانید کمی زردچوبه به غذا اضافه کنید.

 

مرحله ششم: آماده سازی برنج کشمش پلو

حالا برنجی که از قبل خیسانده اید را آبکشی کنید. یک قابلمه را روی حرارت بگذارید و مقداری آب در آن بریزید. وقتی آب داخل قابلمه به جوش آمد، برنج خیس خورده را در قابلمه بریزید.

 

مرحله هفتم: آبکش کردن برنج

وقتی برنج کمی پخته و به اصطلاح نیم پز شد آن را آبکش کنید. برای اطمینان می توانید یک دانه برنج را با دست فشار دهید. اگر اطراف آن کمی نرم شده بود، آماده آبکشی کردن است. برای این که برنج به این مرحله برسد حدودا 10 تا 15 دقیقه زمان نیاز است. در صورت تمایل می توانید اول کمی زعفران دم کرده در برنج بریزید تا پلوی زعفرانی داشته باشید و بعد آن را آبکشی کنید. هم چنین می توانید در انتهای کار به بخشی از برنج، زعفران بزنید.

 

مرحله هشتم: مخلوط کردن مواد پلو

حالا کمی روغن در قابلمه بریزید. اگر دوست دارید ته دیگ دلخواه در آن قرار دهید. سپس بخشی برنج آبکشی شده را روی ته دیگ بریزید. کمی از مواد گوشت، پیاز و کشمش پلویی که آماده کرده اید را روی برنج بریزید. دوباره یک لایه برنج روی مواد ریخته و بعد یک لایه دیگر مواد کشمش پلو را اضافه کنید. این کار را تا وقتی که مواد تمام شود، ادامه دهید.

 

مرحله نهم: دم کشیدن برنج و سرو

اجازه دهید برنج دم بکشد. حرارت اجاق گاز باید متوسط بوده و حدود 40 تا 45 دقیقه زمان برای دم کشیدن برنج نیاز است. پس از گذشت ده دقیقه از این زمان، حرارت اجاق گاز را روی درجه ملایم بگذارید تا آرام آرام غذا آماده شود. کشمش پلوی خوشمزه و ساده را در ظرف سرو بکشید و به همراه سالاد و سبزی تازه نوش جان کنید.

 

کشمش پلو با گوشت

عکس از golnaaz.ashpazi@

نکات کلیدی تهیه کشمش پلو

- در طرز تهیه کشمش پلو تبریزی یا اردبیلی معمولا از شیر در پخت برنج هم استفاده می شود. میزان شیر در این روش باید از برنج یک پیمانه کمتر باشد.

- می توانید به این غذا زرشک هم اضافه کنید.

- عکس اصلی مطلب از صفحه اینستاگرام fateme__mokhtari@ است.