گوشت گوساله ذغالی و سبزیجات

گوشت گوساله ذغالی و سبزیجات همراه با کرم ترب

 

گوشت گوساله ذغالی و سبزیجات

استفاده از گریل (باربکیو) بجای فر راه جالبی برای درست کردن کباب در یک روز تعطیل در بیرون از خانه است. این غذا را می توانید به عنوان غذای اصلی در مرکز میز قرار دهید. تهیه این کباب گوساله به توجه زیادی نیاز دارد اما به مزه ی خوب آن می ارزد.

گوشت گوساله ذغالی و سبزیجات

طرز تهیه: سبزیجات را از پیش آماده کنید. سر و تر بوته های سیر را ببرید. دو مربع از فویل آلومینیوم بریده که هر ضلع آن حدودا 15 سانتی متر باشد. سپس کل بوته ی سیر را در مرکز آن قرار دهید. چند قطره روغن روی این ورق ریخته و آن را چرب کنید سپس سیر را در آن بپیچید.

لبوها را کاملا تمیز کنید (به پوست کن نیاز ندارید فقط کافی است روی آن را بخراشید). آن را به شکل نسبتا ضخیم طوری حلقه حلقه کنید که قطرش تقریبا نیم سانت بشود. پیازها را نیز حلقه کنید، حلقه ی خارجی را که پوست دارد در آورید، سپس بادمجان و کدو خورشتی را نیز حلقه کنید. دانه های فلفل دلمه ای را در آورده و درشت خرد کنید و در کاسه ی دیگری بگذارید.

گوشت گوساله ذغالی و سبزیجات

برگ های رزماری را درشت خرد کنید. پوست لیمو را رنده کرده، آب یکی از لیمو ها را بگیرید و با رزماری و بقیه ی روغن مخلوط کنید. این مواد ماریناد را با لبو و دیگر سبزیجات مخلوط کرده و همچنان در یک کاسه جداگانه قرار بگذارید ( این کار مانع پس دادن رنگ دادن لبو به بقیه سبزیجات می شود). آن را خوب مزه دار کنید. بگذارید تا 30 دقیقه و یا تا 24 ساعت بماند. آنها را هر از گاهی هم بزنید زیرا موادی که در کف کاسه اند بیشتر خیس می خورند.

گوشت گوساله ذغالی و سبزیجات

قبل از پخت بررسی کنید تا ذغال ها کاملا گر کرفته باشند یا حرارت گریل به 200 درجه سانتیگراد رسیده باشد. وجود ظرف مخصوص گریل می تواند به شما کمک کند اما ضروری نیست. کاغذ دور سیر را باز کنید و یک لایه از سبزیجات را روی سینی گریل بریزید ( یا مستقیما روی قفسه ی گریل) و بگذارید هر سمت آن 3 تا 5 دقیقه بپزد تا زمانی که نرم شده و شروع به ذغالی شدن کند. زمان بندی به میزان داغی گریل و فاصله سبد یا ظرف از آتش بستگی دارد -پس باید مرتب آن را نگاه کنید. وقتی سبزیجات آماده شد آنها را در یک دیس بزرگ بریزید و این کار را تکرار کنید تا همه ی مواد بپزند. در این زمان که سبزیجات در حال پخت هستند، سیر باید نرم و له شده باشد.

جهت تهیه سس، خامه و ترب کوهی را در کاسه ی کوچکی بریزید، سپس کمی آب لیمو به آن اضافه کنید. سیر را کمی فشار دهید تا از پوستش در بیاید، سپس آنقدر فشار دهید تا نرم شود. آن را مزه دار کنید.

وقتی تمامی سبزیجات آماده و خنک شد، پخت گوشت را شروع کیند. اگر از ذغال استفاده می کنید، با دقت ذغال ها را به یک سمت گریل بچسبانید و آنها را به یک سمت شیب دهید تا یک بخش آن داغ تر و یک بخش خنک تر باشد. کمی روغن به گوشت بمالید، سپس همه جای آن را مزه دار کنید. قبل از انتقال به بخش خنک ترِ گریل، هر دو سمت گوشت را 5 دقیقه روی داغ ترین بخش بپزید ( در کل 20 دقیقه) و روی آن را بپوشانید. برای نیم پز شدن هر 450 گرم باید 10 دقیقه دیگر بپزد که برای 5/1 کیلوگرم گوشت می شود حدود 35 دقیقه و باید هر 10 دقیقه آن را برگردانید. اجازه دهید تا گوشت طلاییِ تیره شود. 10 دقیقه قبل از سرو گوشت را روی یک تخته قرار دهید.

گوشت را به شکل برش های ضخیم بریده و سپس همراه با سبزیجات، چند حبه سیر کباب شده و چند قاشق کرم ترب کوهی سرو کنید. اگر تخته برش گوشت دارید عصاره ی گوشت را از روی آن جمع کنید و روی هر قطعه کمی عصاره بریزید.

نکته: اگر تمایل دارید که استیک ها را تک نفره بپزید، باید حدود 2 سانت ضخامت داشته باشد، سپس به سادگی هر سمت آن روی شعله ی ملایم به مدت 2 دقیقه گریل شود و اگر می خواهید آن را نیم پز کنید می توانید این زمان را 30 ثانیه کم و زیاد کنید. قبل از سرو 2 دقیقه به آن استراحت بدهید.