چند سالیه تمایل به غذاهایی که توشون از گوشت و مرغ استفاده نمیشه خیلی زیاد شده. همه دنبال طرز تهیه غذاهای گیاهی بدون گوشت و مرغ هستن. لازمه بگیم که بر خلاف تصور خیلی ها، تنوع غذاهای گیاهی اصلا کم نیست. این غذاها که خیلی سالمن و اغلب مورد استقبال گیاه خوارها و وگان ها قرار می گیرن. تو اکثر این غذاها از حبوبات استفاده میشه تا کمبود پروتئین گوشت رو تامین کنه. متاسفانه تو اغلب غذاهای سنتی ما ایرانی ها از گوشت و مرغ استفاده میشه و فقط بعضی غذاها مثل کوکو سبزی یا کوکو سیب زمینی هستن که برای گیاهخوارها مناسبن و حتی اون ها هم به خاطر داشتن تخم مرغ برای گیاهخوارهای وگان قابل استفاده نیستن. خورشت هامون هم اغلب پر از گوشت و مرغه! شاید براتون جالب باشه بدونید که بعضی خورشت ها مثل خورشت قیمه بادمجون رو میشه به روش وگان ها و گیاه خوارها درست کرد. شما هم اگر اهل گوشت و مرغ نیستید اما به طعم خورشت های سنتی ایرانی علاقه دارید حتما این غذا رو امتحان کنید. در ادامه طرز تهیه خورشت قیمه بادمجان بدون گوشت رو به شما یاد میدیم. این روش روش جدیدیه و توی اون به جای لپه از دال عدس استفاده میشه. دال عدس یکی از حبوبات پر خاصیته که به تقویت دستگاه گوارش و عملکرد بهتر معده و روده ی شما کمک می کنه. مخصوصا برای شما که از گوشت و مرغ استفاده نمی کنید، دال عدس پروتئین، اسید آمینه، فسفر و آهن زیادی داره و میتونه به تقویت استخوان های شما کمک کنه. چربی های غیر اشباع دال عدس برای سلامتی مضر نیست، چاق کننده هم نیست. پس اگر رژیم دارید هم می تونید این خورشت رو نوش جان کنید. با ما همراه بشید تا در ادامه ببینیم این غذا چطوری درست میشه:

  خورشت دال عدس

طرز تهیه خورشت قیمه بادمجان بدون گوشت

 

۱-بادمجان ها را بشویید و به قطعات کوچک خرد کنید.  فر را در دمای ۲۲۰  درجه سانتی گراد گرم کنید. بادمجان های خرد شده را روی سینی فر که روی آن را با کاغذ روغنی پوشانده اید بچینید. روی آن کمی روغن زیتون بریزید و کمی نمک و زیره بپاشید. با کمک دست موارد را روی تکه های بادمجان بمالید تا بادمجان ها خوب به مواد آغشته شوند. سینی را به مدت ۲۰ دقیقه داخل فر گرم شده قرار دهید تا بادمجان ها کبابی شوند. بعد از ۲۰ دقیقه 1 بار آن ها را بچرخانید تا تمام قسمت ها خوب کبابی شوند و نسوزند.

  بادمجان کبابی  

۲- در همین حال که تکه های بادمجان در فر در حال کباب شدن است، در یک تابه ی گود کمی روغن زیتون بریزید و پیازهای نگینی شده را در آن تفت دهید. پیازها را روی حرارت ملایم گاز قرار دهید، درب تابه را بگذارید تا پیازها به مدت ۵ دقیقه بپزند و نرم شوند. گه گاهی آن ها را هم بزنید تا ته نگیرند و قهوه ای رنگ نشوند.

۳- فلفل، سیر، زنجبیل و زردچوبه را به پیاز اضافه کنید آن ها را با پیاز هم بزنید و به مدت ۲ دقیقه بپزید. اگر احساس کردید تابه خشک شده است، به آن کمی آب سرد اضافه کنید.

۴- دال عدس، گوجه فرنگی خرد شده و فلفل سیاه را به همراه آب به تابه اضافه کنید، آن ها را هم بزنید، در تابه را ببندید و اجازه دهید مواد بجوشد. سپس حرارت را کم کنید و اجازه دهید خورشت به مدت ۳۰ دقیقه بپزد تا جا بیفتد.

۵- وقتی دال عدس ها کاملا پخته شد، مقداری گشنیز تازه را شسته و خرد کرده و به همراه بادمجان های کبابی شده به خورشت اضافه کنید. تعدادی از تکه های بادمجان کبابی را برای تزیین خورشت نگه دارید!

۶- بعد از آن که تمام مواد خورشت پخت و جا افتاد، آن را در ظرف مورد نظرتان سرو کنید و تکه هایی از بادمجان کبابی را به عنوان تزیین روی آن قرار دهید.

طرز تهیه خورشت قیمه بادمجان بدون گوشت

نکات کلیدی طرز تهیه خورشت قیمه بادمجان بدون گوشت

- هنگام پخت خورشت، هر از گاهی دال عدس ها را چک کنید تا پخته شده باشد. اگر آب خورشت تمام شد و دال عدس ها همچنان نپخته بودند، به آن ها کمی آب اضافه کنید.

- به دلیل استفاده از بادمجان کبابی به جای بادمجان سرخ شده در این خورشت، کالری آن بسیار کم است. در نتیجه اگر رژیم دارید هم می توانید خورشت قیمه بادمجان بدون گوشت را در برنامه غذایی رژیمی خود قرار دهید.

- استفاده از بادمجان کبابی به جای بادمجان سرخ کرده هم طعم غذا را بهتر می کند و هم بافت خورشت را نرم تر می کند. اگر فرزندان شما هم بادمجان دوست ندارند، متنوجه وجود بادمجان کبابی در خورشت نخواهند شد!

- این غذا را می توانید با برنج قهوه ای نیز سرو کنید.

تصاویر از: www.easypeasyfoodie.com