شیرینی های ژله ای از شیرینی های خوشمزه و خوش خوراکی هستن که معمولا تو جشن ها و مراسم مختلف مثل عید، چهارشنبه سوری و شب یلدا سر میز ما ایرانی ها وجود دارن. تو آجیل های مناسبتی ما ایرانی ها هم باسلوق وجود داره که همه طرفدارشن.

حالا هم که نزدیک چهارشنبه سوری و بعد از اون عیده و شما هم حتما دنبال درست کردن شیرینی خوش خوراک و خوشمزه ای هستید که درست کردنش هم آسون باشه. ما باسلوق ژله ای رو بهتون پیشنهاد می کنیم. برای درست کردن باسلوق ژله ای به مواد اولیه زیادی نیاز ندارید و احتمالا همه ی اون ها رو همین الان دم دست دارید. طرز تهیه باسلوق ژله ای هم خیلی آسونه و می تونید تو کمترین زمان اون رو درست کنید.

البته این شیرینی مخصوص مناسبت های خاص نیست. هر زمان دلتون شیرینی خواست و نمی دونستید چی می تونید درست کنید، باسلوق ژله ای بهترین گزینه است. خوبی باسلوق ژله ای اینه که می تونید اون رو بسته به سلیقتون به هر طعم و شکلی که دوست دارید درست کنید. حالا بیاید ببینیم طرز تهیه باسلوق ژله ای چجوریه:

  باسلوق ژله ای انار

طرز تهیه باسلوق ژله ای

  مرحله اول:

نشاسته گل را با آب سرد مخلوط کنید و خوب هم می زنیم تا نشاسته ها کاملا در آب حل شوند. سپس پودر ژله با طعم دلخواه (مثلا انار) را به آب اضافه می کنیم. مواد را آن قدر هم می زنیم تا پودر ژله ترکیب شود. سپس آن را از صافی رد کنید تا کاملا مایعی یکدست به دست بیاید و ذره ای باقی نماند. بعد شکر را به آن اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله دوم:

 محلول را در قابلمه ای می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم. مرتب مواد را هم می زنیم تا ته نگیرد و گلوله نشود. بعد کمی گلاب به آن اضافه می کنیم و مجددا هم می زنیم.

وقتی مواد غلیط تر شد، روغن را نیز به آن اضافه می کنیم و هم می زنیم تا با سایر مواد ترکیب شود. دقت کنید که در تمام مدت مواد را مدام و با سرعت هم بزنید چون در غیر این صورت سریع گلوله می شود.

مرحله سوم:

 بعد از حدود ۴۵ دقیقه هم زدن، زمانی که محلول کاملا غلیظ شد، آن را از روی حرارت شعله گاز بر می داریم. پس از آن که کمی خنک شد، مقداری از مایه باسلوق ژله ای را بردارید و در کف دست خود گرد کنید.

داخل کاسه ای پور نارگیل بریزید و گلوله های باسلوق ژله ای را داخل آن بغلتانید. می توانید روی باسلوق ها را با مغز بادام، فندق و با گل تزیین کنید و در ظرف مورد نظر خود سرو کنید.

 

نکات کلیدی طرز تهیه باسلوق ژله ای

- روش دیگر برای فرم دادن به باسلوق ژله ای آن است که بعد از آن که مایه باسلوق ژله ای سفت شد و آن را از روی حرارت برداشتید، داخل سینی کوچک مربعی کمی آب بپاشید، آن را با سلفون بپوشانید و روی آن را با کمی روغن مایع چرب کنید.

مایه باسلوق ژله ای را بعد از آن که کمی خنک شد، داخل سینی بریزید. می توانید از ظرف های پیرکس مربعی هم استفاده کنید. ظرف را در یخچال قرار دهید و بعد از آن که باسلوق ژله ای کاملا خودش را گرفت و سفت شد، ۲ گوشه ی سلفون را بگیرید و آن را از داخل سینی بلند کنید.

سپس باسلوق ژله ای را به صورت مربع یا لوزی های کوچک برش بزنید. همچنین می توانید از انواع کاتر برش یا قالب برش کوچک استفاده کنید و باسلوق های ژله ای را قالب بزنید تا شکل های مختلف و متنوعی از آن داشته باشید.

- در برخی از دستورها در طرز تهیه باسلوق ژله ای از پودر ژلاتین نیز استفاده می کنند. به این صورت که ۲ قاشق غذاخوری پودر ژلاتین را در ۳ قاشق غذاخوری آب بریزید. آن را روی بخار کتری بگذارید یا به روش بن ماری حل کنید تا ذرات ژلاتین کاملا آب شوند.

بعد از آن که پودر ژله و شکر حل شده در آب را روی حرارت گذاشتید تا غلیط شود، ژلاتین را به آن اضافه کنید. این روش به دلیل وجود ژلاتین اضافی در آن، سفت تر بوده و برای قالب زدن مناسب تر است.

- برای بهتر شدن طعم ژله می توانید آب میوه را مشابه طعم ژله تان انتخاب کنید و جایگزین ۱ لیوان آب کنید. مثلا اگر ژله با طعم انار را انتخاب می کنید، از ۱ لیوان آب انار به جای ۱ لیوان آب استفاده کنید.

- دقت کنید که باسلوق ژله ای را حتما روی حرارت ملایم و در مدت زمان ذکر شده بپزید. در غیر این صورت اگر مواد با حرارت بالا و در مدت زمان کم بپزد، بوی خامی نشاسته از بین نمی رود و پخته نمی شود. همچنین مزه ی باسلوق ژله ای هم مزه ی دلخواه شما نخواهد بود.

تصاویر از: sofreye_rangarang, @radinbabak1@