این مطلب برای عاشقان غذاهای شمالی مثل خورش ملاقورمه شمالی، خورش سیر انار و خورشت ناردون و دوستداران خطه سر سبز گیلان هست. در این مطلب طرز تهیه خورش ترش واش یا آبکی خورش رو بهتون آموزش میدم. باید اعتراف کنم ترش واش یکی از خوشمزه ترین غذاهای روی زمینه. بعد از یک بار امتحان کردن این خورش مطمئن باشین مث من از طرفدارهای پر و پاقرص اون میشید. گیلانی های عزیز معمولاً ترش واش رو تو ظرف مخصوصی به نام گمج می پزند و همراه با برنج و ماهی شور میل می کنن. خوب با من و ایران کوک همراه بشید و از پختن و نوش جان کردن یه غذای ایرانی محلی و سنتی و کاملاً ارگانیک لذت ببرین.

 

طرز تهیه ترش واش

 

مرحله اول: آماده سازی پیش نیازها

برای درست کردن ترش واش یکسری پیش نیاز داریم:

ابتدا پوست بادمجان ها را بکنید و از طول نصف کنید. سپس برای مدت 30 الی 40 دقیقه آن ها را در یک کاسه آب، به همراه مقداری نمک بگذارید تا تلخی آن ها گرفته شود و به روغن کمتری در زمان سرخ کردن نیاز داشته باشد. پس از این مدت، بادمجان ها را از آب خارج کنید آن ها را خشک کنید. حالا یک ماهیتابه متوسط را روی شعله گاز بگذارید تا گرم شود. سپس مقدار مناسبی روغن داخل ماهیتابه بریزید و پس از داغ شدن روغن، بادمجان ها را در آن سرخ کنید. سپس آن ها را کناری بگذارید.

گوجه فرنگی ها را نیز حلقه های درشت برش بزنید و کمی در روغن سرخ کنید و کناری بگذارید.

پیاز را پوست بکنید و به صورت خیلی ریز خرد کنید.

سیرها را نیز پوست بکنید و با یک رنده به صورت ریز رنده کنید و یا آن ها را له کنید.

و در آخر می خواهیم سبزی ترش واش را درست کنیم. این سبزی شامل سبزی های محلی همچون ترش واش، ترشک، خالواش، چوچاق، گشنیز، نعنا، چغندر و سیر است. ترکیب سبزی ترش واش معمولاً به این صورت است که نسبت سبزی های ترش واش، ترشک و گشنیز به بقیه سبزی ها بیشتر است.

پس از تهیه سبزی ها آن ها را خوب بشویید و خشک کنید. سبزی ترش واش باید خیلی ریز و ساطوری باشد. می توانید از چرخ گوشت نیز برای ریز کردن سبزی ترش واش استفاده کنید.

سپس یک ماهیتابه را روی شعله گاز بگذارید و پس از گرم شدن، مقداری روغن داخل آن بریزید و سبزی ترش واش را به خوبی در آن سرخ کنید. سپس آن را کناری بگذارید.

 

مرحله دوم: درست کردن مرغ ترش واش

ابتدا در یک ماهیتابه مقداری روغن بریزید سپس پیازهای ریز خرد شده را در آن تفت دهید و بعد تکه های مرغی که با نمک، فلفل سیاه و زردچوبه مزه دار کردید را در آن تفت دهید و کمی سرخ کنید و بعد از ماهیتابه خارج کنید و کناری بگذارید.

حالا سیرهای رنده شده را داخل ماهیتابه بریزید و همراه با پیاز کمی تفت دهید. سپس رب انار را نیز به آن ها اضافه کنید و هم بزنید تا خامی رب گرفته شود و بعد سبزی ترش واش  را که سرخ کردید به آن ها اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

 

مرحله سوم: پخت ترش واش

حالا یک قابلمه متوسط روی شعله گاز بگذارید. مخلوط سبزی، سیر و پیاز و رب انار را به همراه مرغ هایی که سرخ کردید و مقدار 1 الی 2 لیوان آب داخل قابلمه بریزید و کمی هم بزنید و سپس شعله گاز را زیاد کنید تا آب جوش بیاید. حالا درب قابلمه را بگذارید و شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید خورش بپزد و جا بیفتد.

 

مرحله چهارم: مزه دار کردن ترش واش

بعد از حدود یک ساعت، خورش را بچشید و نمک و فلفل آن را بنا بر ذائقه خود اندازه کنید. سپس آب نارنج را نیز به ترش واش اضافه کنید.

 

مرحله پنجم: اضافه کردن بادمجان و گوجه

یک ربع تا نیم ساعت آخر پخت، بادمجان ها و گوجه هایی که سرخ کردید را به خورش اضافه کنید تا طعم خورش را به خود بگیرند و ترش واش به خوبی روغن بیندازد.

 

نوش جان

  طرز تهیه ترش واش  

نکات کلیدی تهیه ترش واش

- به جای استفاده از رب انار، می توانید از رب گوجه خانگی یا رب آلوچه ترش استفاده کنید.

- علاوه بر آب نارنج از آبغوره نیز می توانید استفاده کنید.

- شما می توانید در مرحله درست کردن مرغ به جای سرخ کردن مرغ آن را نیم پز کنید و با سبزی بپزید.

- عکس از اینستاگرام:

@mahya.rahimi71