خوردن غذاهای نذری مثل قیمه نذری به دلیل طعم و مزه خاصی که دارد همیشه لذت بخش است و هر چند از نظر نوع طبخ تفاوتی با غذاهای معمول ندارد اما اصولا به مذاق ما بسیار خوش می آید. خورش قیمه نجفی یا عراقی یکی ازغذاهای سنتی کشور عراق واز معروف ترین غذاهای نذری شهرهای آن مانند  کاظمین، کربلا، نجف و ... است که در مراسم عزای حسینی بین عزاداران پخش می شود. البته اگر در تهران هم هوس قیمه نجفی به سرتان زد میتوانید در مراسم عاشورای دولت آباد شهر ری شرکت کنید تا از این غذای نذری خوشمزه بی نصیب نمانید. حالا اگر محرم نبود چه؟ خب کافی است خودتان طرز تهیه قیمه نجفی یا علاچی را یاد بگیرید و به راحتی آن را در منزل تهیه کنید.

قیمه نجفی بر عکس نام آشنایی که دارد هیچ شباهتی به قیمه ایرانی ندارد بلکه بیشتر شبیه به گوشت کوبیده است؛ چرا که نخود، گوشت پخته، پیاز و گوجه فرنگی را همراه ادویه های مانند دارچین، هل، پودر لیموترش(پودر لیمو عمانی) می پزند و به خوبی له می کنند.

قیمه علاچی یا قیمه نجفی(نجفیه)، در واقع نذری روز عاشوراست و آن را با برنج میل می کنند اما خوردن قیمه عراقی با نان سنگک نیز لذت بخش است و در کنار آن پیاز خام و سبزی خوردن می توان قرار داد. در این مطلب  روش تهیه قیمه عراقی را مرحله به مرحله آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه خورش قیمه نجفی

مرحله اول :

نخودها را از شب قبل خیس دهید و تا روز بعد چند بار آب آن را تعویض کنید. 1 پیاز را خرد کنید و در مقداری روغن تفت دهید تا نرم شود سپس گوشت گوسفند خرد شده ، نخودهای خیس خورده و کمی زردچوبه اضافه کنید.

خورش قیمه

مرحله دوم:

چند دقیقه تقت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند سپس 8 لیوان آب به مواد اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید ، در قابلمه را ببندید و بگذارید تا نخود و گوشت به آرامی بپزند.

مرحله سوم:

پس از اینکه گوشت و نخود پختند آب را از مواد جدا کنید سپس مخلوط گوشت و نخود را با گوشتکوب بکوبید تا نرم و یکدست شوند.

خورش قیمه

مرحله چهارم:

1 پیاز باقی مانده را خرد کنید و با مقداری روغن تفت دهید تا نرم شود سپس رب گوجه فرنگی ، نمک و فلفل را به پیاز سرخ شده اضافه کنید و تفت دهید تا رب خوشرنگ شود.

 مرحله پنجم:

در این مرحله گوشت کوبیده شده ، آب گوشت ، زعفران دم کرده و پودر دارچین را به مخلوط رب و پیاز اضافه کنید و مخلوط کنید تا خورش به جوش بیاید.

خورش قیمه

پس از به جوش آمدن حرارت را ملایم کنید و چند دقیقه اجازه دهید طعم مواد به خورد هم برود سپس خورش قیمه نجفی را در ظرف بکشید ، کره را روی خورش بریزید و با برنج سرو کنید.

خورش قیمه

نکات تهیه قیمه نجفی خوشمزه:

- برای تهیه قیمه نجفی با لپه کافی است به جای نخود از لپه استفاده کنید.