یکی از غذاهای سنتی، اصیل و البته اعیونی ایرانی چلو گوشته. ایرانی ها از قدیم این غذا رو برای مهمونای ویژه و عزیزشون درست می‌کردن. امروزه هم چلو گوشت یه غذای مجلسی به حساب میاد که اکثرا تو عروسی ها و مهمونی های بزرگ و رسمی سرو میشه.

گوشت این غذا معمولا گوشت گردن یا ماهیچه‌ ی گوسفنده که به روش خاص طعمدار میشه و به همراه برنج سرو میشه. برنج چلو گوشت میتونه به شیوه‌های مختلف درست بشه.

 مثلا بعضی‌ ها اون رو با ادویه های خاص درست می کنن. ولی اصولا برنج چلو گوشت ساده درست میشه و فقط برای تزیین و مجلسی تر شدنش، روش رو با زرشک و زعفران فراوون و یا حتی کشمش تزیین می کنن تا هم طعم بهتری داشته باشه و هم خوشگل تر بشه.

در ادامه طرز تهیه چلو گوشت مجلسی رو به شما یاد می دیم و به شما می گیم که چطور میشه به بهترین شکل گوشت رو طعمدار کرد.

 

طرز تهیه چلو گوشت مجلسی

 

مرحله اول: پختن گوشت

۱- ابتدا پیاز را پوست بکنید و ریز خرد کنید. داخل تابه کمی روغن داغ بریزید تا داغ شود. سپس پیاز را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا طلایی شود.

۲- گوشت ها را که از قبل پاک کرده و شسته اید، داخل پیاز های طلایی شده قرار دهید و آن ها را تفت دهید تا رنگ گوشت عوض شود. ادویه های مورد نظر خود برای چلو گوشت از جمله فلفل و زردچوبه را به گوشت اضافه کنید و آن را هم بزنید تا جذب گوشت شود.

۳- دو سه پیمانه آب جوش داخل قابلمه گوشت بریزید. اگر از برگ بو استفاده می کنید آن را در این مرحله به همراه آب داخل قابلمه بیندازید، در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید گوشت با حرارت ملایم بپزد.

۴- بعد از آن که حدود ۲ ساعت از پخت گوشت گذشت، به آن نمک اضافه کنید و مجددا اجازه دهید گوشت بپزد. توجه کنید که پخت گوشت چلو گوشت خیلی اهمیت دارد و باید حتماً به خوبی پخته و خوش خوراک شود.

۵- مقداری زعفران دم کنید. سپس به آن کمی دارچین اضافه کنید، آن را خوب مخلوط کنید و اجازه دهید حدود ۳۰ دقیقه با هم دم بکشند. بعد آن ها را به گوشت اضافه کنید، آن را کمی هم بزنید و مجددا در قابلمه را ببندید تا همچنان بپزد.

۶-  بعد از آن که آب گوشت تمام شد، گوشت شما پخته شده است.

 

مرحله دوم: درست کردن چلو

توجه کنید در حین پختن گوشت شما باید چلوی آن را نیز آماده کنید:

۱- یک قابلمه را تا نیمه از آب پر کنید،‌ داخل آن کمی نمک بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید.

۲- در این مرحله از پخت چلو گوشت، برنج را که از قبل شسته و با نمک خیس کرده اید به آب در حال جوش اضافه کنید، آن را هم بزنید و اجازه دهید با حرارت زیاد بجوشد.

۳- بعد از ۱۰-۱۵ دقیقه جوشیدن برنج، یک دانه برنج بردارید و مطمئن شوید که کمی پخته است. حالا می توانید آن را آبکش کنید.

۴- بعد از آبکش برنج، قابلمه را با آب بشویید و روی حرارت قرار دهید. کف آن کمی روغن بریزید و ته دیگ نان یا سیب زمینی را داخل آن قرار دهید. سپس برنج آبکش شده را روی ته دیگ ها بریزید و در انتها چند سوراخ روی آن ایجاد کنید تا بهتر دم بکشد.

در قابلمه را بگذارید و ابتدا با حرارت زیاد و بعد با حرارت کم اجازه دهید برنج بپزد. در صورت تمایل می توانید روغن حیوانی یا کره نیز به آن اضافه کنید تا عطر و طعم ویژه ای به برنج بدهد.

بعد از آن که برنج آماده شده آن را در دیس بکشید به همراه گوشت سرو کنید. می توانید از سبزی خوردن، پیاز  و ترشی در کنار چلو گوشت استفاده کنید و به آن جلوه ی سنتی بدهید.

  چلو گوشت با ماهیچه

نکات کلیدی طرز تهیه چلو گوشت مجلسی

- هرگز در مرحله ی اول تفت دادن گوشت به آن نمک نزنید. چون باعث می شود گوشت شما دیرتر بپزد.

- اگر احساس کردید گوشت پخته اما همچنان در قابلمه آب وجود دارد، کمی حرارت را بیشتر کنید و کمی در قابلمه را باز بگذارید تا آب آن بخار شود.

- بعد از اضافه کردن برنج به آب جوش، کمی از آب برنج بچشید. اگر نیاز به نمک بیشتر داشت کمی دیگر به آن نمک اضافه کنید.

- اگر می خواهید گوشت شما زودتر بپزد می توانید از زودپز استفاده کنید.

- در صورت تمایل می توانید کمی رب سرخ کنید و به گوشت اضافه کنید.

- می توانید به چلو کمی شوید هم اضافه کنید.

- اگر آب گوشت باقی ماند، آن را در کاسه ای جداگانه به همراه چلو گوشت سرور کنید.

  چلو گوشت با گوشت گردن تصاویر از: food_booss , @shima_msv, @ashpazi_ba_sana@