ماهی بریان با لیمو و لوبیای آرام پز شده

ماهی بریان با لیمو و لوبیای آرام پز شده به سبک ترکی

این غذا تنها یک وعده غذای ساده نیست بلکه شیوه ای جالب برای پخت دو چیز است .یکی ماهی که تقریبا با همه چیز جور در می آید و دیگری لوبیا به سبک ترکیه ای که آن نیز به خوبی با گوشت بریان شده، برنج یا پوره ی ذرت هم خوانی دارد.

ماهی بریان با لیمو و لوبیای آرام پز شده به سبک ترکی

طرز تهیه: ابتدا لوبیا سبز را آماده کنید. درصورت تمایل می توانید آنها را یک روز قبل بپزید و مجددا گرم کنید. پیاز را خرد کنید و سیر را نازک برش بزنید. 5 قاشق سوپخوری روغن را دریک قابلمه ی بزرگ حرارت دهید سپس پیاز، سیر، برگ بو و کمی نمک به آن بیفزایید.

به مدت 10 دقیقه روی حرارت ملایم آن ها را بپزید تا نرم و شفاف شوند.

ماهی بریان با لیمو و لوبیای آرام پز شده به سبک ترکی

سر و ته لوبیاها را بگیرید و درحین آماده شدن پیاز آنها را به قطعات نسبتا کوچک خرد کنید. گاهی در کناره ی لوبیا سبزها یک رشته‌ی سفت وجود دارد که در این صورت می توانید آن را جدا کنید. به نظر من ساده ترین راه چندین بار کشیدن پوست کن در طرفین لوبیاست.

لوبیا، گوجه فرنگی، پوره گوجه، شکر و براث را به قابلمه اضافه کرده و جوش بیاورید. بگذارید تا 30 دقیقه بپزد. در انتهای پخت سس گوجه باید غلیظ شود، اما اگر قابلمه خیلی خشک شد کمی آب به آن اضافه کنید.

مجددا بررسی کنید که تمامی فلس های ماهی جدا شده باشد. جهت این کار می توانید با پشت چاقو به شکل رفت و برگشتی روی پوست ماهی بکشید. با این کار باقی مانده ی فلس ها به راحتی جدا خواهد شد.

ماهی بریان با لیمو و لوبیای آرام پز شده به سبک ترکی

فر را از قبل تا دمای 220 درجه سانتیگراد گرم کنید. ماهی را بشویید، سپس با حوله های کاغذی خشک کنید. روی پوست ماهی چند شکاف ایجاد کنید و آن را با نمک و فلفل مزه دار کنید. پوست بیرونی لیمو را بگیرید و آن را به شکل نازک حلقه حلقه کنید. یک ظرف پخت بزرگ را کمی چربی کرده، برش های لیمو را در آن بچینید و سپس برش های ماهی را روی آن ها قرار دهید. کمی سبزیجات خرد شده را روی آن بپاشید و پوست لیمو و باقی مانده ی روغن زیتون را روی آن بریزید. ماهی را به مدت 15 دقیقه بریان کنید، یا تا زمانی که گوشت آن سفید شده و به راحتی از هم جدا شوند. وقتی سطح آن را شکاف می زنید پوست باید کمی باز شود.

هنگامی که لوبیا آماده شد، ترد شده و سس نیز غلیظ می شود. طعم آن را نیز میزان کنید. برای سرو ماهی را روی لوبیا قرار داده و با نان از خوردن آن لذت ببرید، حتی می توانید آن را با برنج نیز میل کنید.

نکته:امروزه پختن لوبیا سبز تا زمانی که نرم و ترد شود توصیه غیر معمولی به نظر می رسد. اما در آشپزی به سبک ترکی این یک روش کلاسیک است که طعم گوجه فرنگی و روغن زیتون در لوبیا نفوذ می کند. این لوبیا به شکل سرد نیز خوشمزه است.

جهت بریان کردن ماهی هنگام پخت برش های لیمو در گوشت ماهی نفوذ می کند، عصاره ها تبخیر شده و گوشت ماهی را مرطوب نگه می دارد و همچنین نمی گذارد حرارت مستقیم ظرف به ماهی برسد. اگر تمایل دارید که ماهی را به صورت کامل و خرد نشده بپزید باید ماهی های نسبتا کوچک مانند ماهی سیم (sea bream) یا باس های کوچک (small bass) را انتخاب کنید. از ماهی فروش بخواهید تا ماهی را برای شما پاک کرده و فلس ها را جدا کند. داخل شکم ماهی را چند برش لیمو و کمی سبزیجات قرار دهید، سپس آن را به مدت 20 دقیقه بریان کنید یا تا زمانی که گوشت آن به راحتی از استخوان هایش جدا شود.