جای جای ایران عزیزمون از فرهنگ های غذایی متنوع و جذابی پر شده است که هر کدام به تنهایی بسیار عالی هستند، غذاهای هر شهری از ایران زیبامون مزه و طعم منحصر به فرد و خاصی دارد که وقتی برای اولین بار این غذا ها را میل می کنیم، افتخار میکنیم به این فرهنگ غذایی جذاب و هم چنین دستپخت فوق العاده ی کدبانو های ایرانی که عشق را چاشنی تمام غذاهایشان می کنند. امروز میخوایم شما رو با سیب پلو یعنی گوشه ای از این فرهنگ زیبا و دوست داشتنی آشنا کنیم.

در ادامه قصد داریم وارد آشپزخانه ی یک کدبانوی کرمانشاهی بشویم و سیب پلو طبخ کنیم. سیب پلو یک غذای خوشمزه و آسان است که غذای بومی کرمانشاه یکی از شهر های بسیار زیبای غرب کشورمون می باشد و می توانیم این غذا را جایگزین غذاهای روتین و همیشگیمون کنیم.

 

طرز تهیه سیب پلو کرمانشاهی مرحله به مرحله

  1- قبل از اینکه شروع به طبخ کنید، برنجی که از قبل پاک کرده اید را بشویید و به مدت 1 تا 2 ساعت خیس کنید. بهتر است در این غذا به دلیل لذیذ بودن از ران مرغ استفاده کنید. تکه های مرغ را با استفاده از نمک و پودر فلفل سیاه مزه دار کنید. خوب است که تکه های مرغ را 30 دقیقه در داخل یخچال بگذارید تا کاملا طعم دار شوند. 2- یک قابلمه با سایز مناسب انتخاب کنید و داخل آن را با 2 پیمانه آب پر کنید سپس قابلمه را روی شعله قرار دهید تا به جوش بیاید. بعد پیازی که خلالی خرد کرده اید را به آن اضافه کنید. 3- در مرحله بعد از تهیه سیب پلو تکه های مرغ مزه دار شده را اضافه کنید و همچنین کمی زردچوبه هم به آب اضافه کرده و 25 تا 30 دقیقه منتظر شوید تا تکه های مرغ پخته شوند. 4- بعد از سپری شدن زمان مذکور مرغ ها را از آب خارج کرده و داخل آبکش قرار دهید تا آب اضافه آن ها گرفته شود. سپس مرغ های پخته شده را داخل تابه ای که مقداری روغن از قبل داخل آن ریخته اید قرار داده و اجازه دهید دو طرف مرغ ها طلایی رنگ شود. 5- مرغ ها که سرخ شدند زیر گاز را خاموش کنید و آن ها را کناری بگذارید. 6- سیب زمینی ها را به صورت مکعبی در اندازه و ابعاد تقریبی 1 سانتی متر برش دهید و شروع به سرخ کردنشان کنید. 7- در یک قابلمه با ابعاد مناسب 4 تا 5 پیمانه آب ریخته و روی حرارت ملایم شعله قرار می دهیم. کره را به آب اضافه می کنیم. 8- وقتی آب به جوش آمد مقداری زردچوبه به آن اضافه کنید تا برنج خوش رنگ تر بشود سپس برنج را اضافه کرده و حرارت شعله را زیاد کنید تا آب برنج به طور کامل بخار شود. 9- اگر در زمان خیس کردن برنج سیب پلو، نمک به آن اضافه نکرده بودید مقدار مناسب و به اندازه ای نمک نیز به آب برنج اضافه کنید. 10- هر زمان که آب برنج کاملا بخار شد سیب زمینی های سرخ شده را همراه با شوید خرد شده به برنج اضافه کرده و برنج را با سیب زمینی و شوید مخلوط کنید سپس تکه های مرغ پخته شده ر ا روی برنج بچینید. درب قابلمه را گذاشته و منتظر بمانید تا بخار برنج بالا بیاید. 11- در این مدت زعفران را با 2 قاشق سوپ خوری آب جوش دم کرده و بعد در گوشه ای از سیب پلو بریزید. 12- حال باید صبر کنید تا برنج کاملا پخته شود و دم بکشد. در این فاصله ی زمانی کشمش هایی که از قبل خیس کرده اید را به همراه مقادیر کمی روغن روی حرارت شعله قرار داده و به مدت 1 دقیقه تفت دهید. 13- وقتی برنج دم کشید، قسمتی که زعفران روی آن ریخته اید را جدا کرده و سیب پلو را در ظرفی مناسب بکشید. سپس پلوی زعفرانی را همراه با کشمش های تفت داده شده روی غذا بریزید و مقادیری زیره هم روی آن بپاشید. سیب پلوی کرمانشاهی خوشمزه و خوش رنگ ما آماده میل کردن است!   سیب پلو کرمانشاهی  

نکته های تهیه سیب پلو:

- برای تزئین می توانید از چند شاخه کوچک شِوِد (شبت) تازه استفاده کنیم. - توجه کنید مقدار آب لازم برای دم کردن برنج ایرانی 3 پیمانه و برای برنج دانه بلند خارجی 3/5 پیمانه است. - در صورت تمایل به استفاده از سینه به جای ران مرغ، میتوانید سیب پلو را همراه جوجه حلزونی هم سرو کنید. - اگر به آشپزی کرمانشاه علاقه دارید پیشنهاد میکنم حتماً آش عباسعلی کرمانشاهی رو هم امتحان کنید.   انشاالله با این دستور پخت سیب پلو طبخ کنید و از مزه اش لذت ببرید!