نوشیدنی ها و غذاهای سرد معمولا تو تمام فصل ها مخصوصا تابستون لذت بخش و دلچسبه. بعضی از نوشیدنی های سنتی ایرانی هستن که به عنوان غذا هم سرو میشن. مثل آب دوغ خیار که طعم عجیب و خاصی داره. اما تا به حال به این فکر کرده اید که سوپ رو هم میشه خنک سرو کرد؟! امروز در این مطلب می خوایم یه غذای اسپانیایی خاص و عجیب و غریب رو بهتون معرفی کنیم و طرز تهیه ی اون رو بهتون یاد بدیم.  گازپاچو یه نوشیدنی یا یهتره بگیم یه سوپ خنک اسپانیایی خوشمزه اس که با سبزیجات خام درست میشه و طرز تهیه ی اون خیلی آسونه. گازپاچو همون آب دوغ خیار ایتالیاییه که طعم خاص و فوق العاده ای داره. گوجه فرنگی یکی از مواد اولیه ی اصلی در طرز تهیه  گارپاچو هست که به شکل پوره در میاد و بعد از ترکیب با سایر مواد، طعم دار میشه و گارپاچو رو به وجود میاره! شما می تونید حتی در هوای گرم تابستون هم این سوپ لذیذ رو تهیه کنید و از طعم بی نظیرش لذت ببرید. شما می تونید گازپاچو رو به عنوان پیش غذا، غذای اصلی و یا به عنوان یه نوشیدنی خنک تابستانی تهیه و سرو کنید. این نوشیدنی و سوپ بسیار سالم و در عین حال سرشار از مواد مقویه که می تونه بهترین گزینه در برنامه ی غذایی رژیمی شما باشه. پس اگر به دنبال یک نوشیدنی سالم در برنامه ی رژیم غذایی خود هستید می تونید گازپاچو رو به عنوان یک نوشیدنی مقوی و انرژی را انتخاب کنید. علاوه بر این. ورزشکارها هم می تونن این نوشیدنی خنک و سالم رو بین تمرین های ورزشی خودشون به شکل خنک میل کنن. تا انتهای مطلب با ما همراه شوید، طرز تهیه گازپاچو را یاد بگیرید و این سوپ و نوشیدنی مقوی با طعم فوق العاده خاص رو امتحان کنید.

 

طرز تهیه گازپاچو

 

۱- ابتدا نان را با کمی سرکه و کمی آب خیس کنید تا کمی نرم شود.

۲-  همه ی سبزیجات از جمله خیار و گوجه فرنگی و پیاز را بشویید و آن ها را پوست بکنید. ۳- گوجه فرنگی، خیار و  پیاز را خرد کرده و آن ها را به همراه سیر پوست کنده شده داخل یک مخلوط کن بریزید. دانه ی فلفل ها را نیز جدا کرده و به سایر مواد اضافه کنید. همه ی مواد را با مخلوط کن میکس کنید تا زمانی که مخلوط یکدستی حاصل شود.

  طرز تهیه گازپاچو  

۴- نان خیس خرده را نیز به سایر مواد اضافه کرده و در انتها روغن زیتون را نیز بیفزایید تا مواد نرم و یکدست شوند.

  نوشیدنی ایتالیایی  

۵- همه ی مواد را مجددا مخلوط کرده و قوام سوپ را با آب یخ تنظیم کنید.

۶- نمک و فلفل را به عنوان چاشنی های سوپ به گازپاچو اضافه کنید.

۷- سوپ را تا ۲ ساعت قبل از سرو در یخچال بگذارید تا استراحت کند و طعم دار شود. سپس آن را داخل کاسه ی سرو ریخته و با سبزیجات خرد شده تزیین کنید. می توانید با چاشنی روغن زیتون و فلفل و نمک آن را بیشتر مزه دارد کنید. نوش جان!

 

نکات کلیدی طرز تهیه گازپاچو

- برای سبزیجات معطر در تزیین گازپاچو می توانید از ۱ قاشق سوپ خوری ریحان، جعفری و گشنیز استفاده کنید.

- پیش از استفاده از گوجه فرنگی ها حتما آن ها را پوست بکنید؛ ساده‌ترین روش برای جدا کردن پوست گوجه فرنگی این است که در قسمت انتهایی گوجه ها یک برش شبیه به به علاوه ایجاد کنید.، آب را در قابلمه‌ای به جوش آورید، گوجه فرنگی را در آب جوش ریخته و اجازه بدید ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه در آب جوش بمانند. گوجه فرنگی‌ها را از آب جوش خارج کرده، در ظرفی پر از یخ و آب قرار دهید تا خنک شوند. بعد پوست آن‌ها را به راحتی جدا کنید.

- سوپ را حتما خنک سرو کنید. هر چه سوپ خنک تر شود، طعم بهتری خواهد داشت. حتی می توانید داخل بشقاب سرو چند عدد یخ بیندازید.

- اگرچه در دستور اصلی گازوچو از نان باگت یا تست استفاده می شود، اما شما می توانید از انواع مختلف نان برای درست کردن گازپاچو استفاده کنید.

- اگر از نان تست در طرز تهیه گازپاچو استفاده می کنید بهتر است دور نان را ببرید تا بافت سوپ لطیف شود.

- جایگزین کردن پودر نان به جای نان باگت نیز در طرز تهیه گازپاچو امکان پذیر است. برای تهیه ی پودر نان، نان یا مغز نان بیات شده را خشک کرده و آسیاب کنید.

- برای تزیین گازپاچو علاوه بر سبزیجات معطر می توانید از زیره، پیازچه و یا فلفل سبز نیز استفاده کنید.

- گازپاچو را می توانید به عنوان یک نوشیدنی خنک برای میان وعده نیز سرو کنید. اگر گازپاچو را به عنوان نوشیدنی انتخاب کرده اید می توانید هنگام سرو آن در لیوان ریخته و به آن یخ اضافه کنید. همچنین می توانید گازپاچو را داخل بطری بریزید و آن را در فریزر بگذارید تا یخ بزند. در این صورت، گازپاچو را پیش از نوشیدن خوب هم بزنید.

- برای طعم بهتر گازپاچو می توانید از ۱۰۰ گرم آب گوجه فرنگی تازه نیز استفاده کنید.

- افزودن کمی تربچه به مواد اولیه ی گازپاچو می تواند طعم آن را تندتر کند، اگرچه در دستور اصلی گازپاچو از تربچه استفاده نمی شود.

- به جای فلفل سبز می توانید از فلفل دلمه ای نیز استفاده کنید.

- گازپاچو خواص بسیار زیادی دارد و بسیار سالم و مقوی است. لذا می توانید بهترین میان وعده برای کودکان باشد.

- برای ترش کردن طعم گازپاچو می توانید از چند قطره لیمو ترش تازه استفاده کنید.

- برای خیساندن نان به جای آب می توانید از آب گوجه فرنگی استفاده کنید.

- معمولا برای تزیین گازپاچو مقداری از سبزیجات و صیفی جات استفاده شده در آن را به صورت نگینی خرد کرده (مانند سالاد شیرازی) و هنگام سرو روی سوپ می ریزند تا هم ظاهر زیباتری به سوپ بدهد و هم مواد اولیه ی آن در دهان احساس شود.

- در بسیاری از دستورها سرکه را به صورت مستقیم به سایر مواد اولیه‌ گازپاچو اضافه کرده و با هم مخلوط می‌ کنند. اگر از طرفداران نوشیدنی های ترش هستید، می توانید سرکه را به این صورت اضافه کنید.

تصاویر از: lovely.homee@ و recip_e2020@