کتلت از غذاهای ایرانی خیلی ساده و خوشمزه است که تقریباً همه آن را دوست دارند. گرچه انواع دیگری از کتلت هم داریم که قبلاً تعدادی از آنها آموزش داده شده اند، رایج ترین نوع آن با گوشت چرخکرده، پیاز و سیب زمینی تهیه میشود.

حتماً شما هم متوجه شده اید که طعم کتلت هر آشپزی کمی تفاوت دارد و بعضی خوشمزه تر و به اصطلاح خوش خوراکتر هستند. دلیل آن هم استفاده از مواد جانبی و ادویه های مناسب و رعایت ترفندهای ساده ای است که به خوشمزه تر شدن غذا کمک میکنند.

کتلت با سیب زمینی

مواد لازم برای تهیه این کتلت ترد و خوشمزه عبارتند از: گوشت چرخکرده، سیب زمینی، پیاز، پودر سوخاری، پودر سیر، پودر پیاز، زردچوبه و نمک. کالری کتلت و ارزش غذایی آن بستگی به مواد استفاده شده در آن دارد.

در اینجا جدول کالری و ارزش غذایی بر اساس مواد ذکر شده به علاوه سه قاشق روغن زیتون برای سرخ کردن محاسبه شده استکتلت خوشمزه. توجه کنید که کالری روغن آفتابگردان از روغن زیتون بیشتر نیست. بلکه فقط چربی روغن زیتون از نوع سالم تری است.

مواد لازم کتلت

طرز تهیه کتلت

مرحله اول:

سیب زمینی را پوست بکنید و رنده کنید و آب آن را به طور کامل جدا کنید.

سیب زمینی رنده شده

مرحله دوم:

پیاز را نیز رنده کنید و آب آن را بگیرید. حال پیاز رنده شده را به سیب زمینی اضافه کنید.

پیاز و سیب زمینی کتلت

مرحله سوم:

گوشت چرخ کرده را به همراه ادویه ها، پودر سوخاری و تخم مرغ  به مخلوط پیاز و سیب زمینی اضافه کنید و به مدت 10 دقیقه هم بزنید تا کامل با یکدیگر مخلوط شوند. مایه کتلت را به مدت 2 ساعت در یخچال قرار دهید.

گوشت و ادویه کتلت   مایه کتلت

مرحله چهارم:

پس از این مدت که مایه خودش را گرفت، تکه تکه از آن بردارید و به شکل دلخواه خود (بیضی، دایره، مستطیل و...) در بیاورید.

کتلت خام

مرحله پنجم:

تابه ای را روی حرارت قرار دهید و کمی روغن کف آن بریزید. کتلت ها را داخل تابه داغ شده بچینید و دو طرف آنها را تا زمانی که به رنگ طلایی در بیایند سرخ کنید.

سرخ کردن کتلت

کتلت را با نان، سیب زمینی سرخ کرده، سبزی خوردن و ماست یا سس دلخواه سرو کنید. نوش جان!

کتلت تزیین شده با مخلفات

نکته ها:

1- اگر آب سیب زمینی و پیاز را نگیرید مایه بیش از حد شل میشود.

2- قرار دادن مایه در یخچال ضروری نیست اما به وا نرفتن کتلتها موقع سرخ شدن کمک زیادی میکند. اگر وقت ندارید مایه را 5 دقیقه در فریزر قرار دهید.

3- برای تهیه این غذا بهتر است از گوشت گوسفندی کم چرب استفاده شود.

4-قطاب گوشتی یکی از انواع غذا با گوشت چرخ کرده می باشد.